Prisutvecklingen på 4 vanliga livsmedel skakar om Sverige

Under de senaste månaderna har stigande matpriser kontinuerligt rapporterats ut i media. Priset på smör, kaffe och grönsaker har ofta använts som referensobjekt. Sanningen är dock att prisuppgången för en majoritet av våra livsmedel har varit dramatisk under våren 2022 berättar Michael Kärrberg vd på Foodrunners. – Vi följer priserna på över 300 000 livsmedelsvaror på veckobasis över nästan samtliga Svenska livsmedelskedjor och pilarna pekar generellt kraftigt uppåt.

Livsmedelspriserna har under första halvåret 2022 ökat med 9,1 procent enligt prisjämförelseföretaget Foodrunners. Varor det ofta rapporterats särskilt om är frukostklassiker såsom ost och smör.

- På Foodrunners har vi möjligheten att kunna mäta både enskilda varor men också större kassar över tid och har valt att specialstudera smör, snacks, bröd och falukorv. Då vi inte bara är ett prisjämförelseverktyg utan fokuserar på att hjälpa konsumenten handla sin totala kasse så billligt som möjligt har vi kunnat följa priser i kombination med förändrat köpbeteende berättar Andreas Johansson, CTO på Foodrunners.

- Det sker en jätteökningar på mejerivaror och grönsaker men även svenska klassiker såsom falukorven, ostbågarna till helgen och brödet har skjutit i höjden. Det har varit tre prishöjningar hittills i år och det har vi aldrig tidigare skett enligt Andreas.

I en undersökning i över 1000 butiker har vi kunnat se prisökningar på i snitt 21,6% på smör, 15,2% på falukorv, 7,1% på bröd och hela 19,3% på snacks.

- Vi kan konstatera att det underlag som Foodrunners sammanställer veckovis visar att priserna fortsätter upp även i juli och att det tyvärr ser ut att fortsätta så under hösten. Det är en allvarlig trend och den börjar påverka konsumenter och deras köpbeteende nu berättar Andreas.

- På Foodrunners fokuserar vi inte lika mycket som våra konkurrenter på enbart rabatter och enskilda priser, vi tror att nyckeln ligger i att kunna ge konsumenten information om var de kan handla billigast totalt. Rabatten på 20kr på smör är inte alltid att föredra om övriga varor man handlar samtidigt visar sig vara 100 kr dyrare än i butiken bredvid.

Med 10 000-tals handlande under juli månad är vi ensamma i Sverige om att kunna se konsumentbeteende förändras med prisutvecklingen. Nu börjar konsumenter på allvar byta ut vissa produkter mot andra hos oss och vi ser också att sökningarna i Foodrunners kraftigt eskalerar till fördel för billigare varumärken. Sökandet efter bättre priser och framförallt att hitta sina varor man vill köpa så billigt som möjligt har exploderat avslutar Michael Kärrberg.