Regeringen beviljar 2 miljoner kronor i stöd till Röda Korsets vaccinationsinsatser mot covid-19

Under pandemin har Röda Korset haft corona-insatser i mer än 200 kommuner vilka gav stöd till någon som behövde hjälp vid över 400 000 tillfällen. Regeringen har nu fattat beslut om att bevilja Röda Korset två miljoner kronor för att genomföra vaccinationsinsatser mot covid-19. Röda Korset ska bland annat använda medlen för att arbeta för en ökad vaccinationstäckning i grupper och områden där färre hittills har vaccinerat sig mot covid-19.

Vaccinationsinformation i Lindängen, Malmö. Genom att skapa en mötesplats på torget kan Röda Korset sprida information om vaccination och möta den oro som finns samt svara på människors frågor. Foto: Johan Bävman

Under coronapandemin har civilsamhället bidragit på många sätt. Röda Korset har sedan pandemins start bedrivit verksamhet för att stötta både samhället och individer med bland annat mat- och medicinleveranser till riskgrupper och stöd till vården.

För att stötta landets regioner i vaccinationsarbetet har Röda Korset bidragit med volontärer på plats för att skapa trygghet och underlätta vårdpersonalens arbete. Organisationen informerar även sina ordinarie och uppsökande verksamheter om vaccinering och hur man undviker smitta.

Regeringen beviljar nu Svenska Röda Korset 2 000 000 kronor för att fortsätta och förstärka vaccinationsinsatserna mot covid-19. Medlen ska användas för att samordna regioner, vårdgivare och lokalföreningar; rekrytera volontärer och täcka verksamhetskostnader som utbildnings- och informationsmaterial. Resultatet av arbetet ska redovisas till regeringen senast den 31 mars 2022.

Röda Korset kräver omedelbara insatser för att förhindra fler döda vid Belarus gräns16.11.2021 15:40:52 CET | Pressmeddelande

Internationella rödakors- och rödahalvmånefederationen (IFRC) manar till omedelbar nedtrappning av läget vid gränsen mellan Belarus och Polen, och kräver ökat tillträde för humanitära organisationer för att förhindra fler dödsfall. Minst tio migranter misstänks ha dött när temperaturen sjunkit till minusgrader längs den 100 mil långa gränsen mellan Belarus och grannländerna Polen, Litauen och Lettland.

Röda Korset larmar: systemfel orsakar akut utsatthet23.10.2021 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag larmar Svenska Röda Korset, tillsammans med Svenska kyrkan, Rädda Barnen, Sveriges stadsmissioner och Asylrättcentrum om ett allvarligt systemfel. Ett glapp har uppstått mellan Socialtjänstlagen och Lagen om mottagande av asylsökande med resultatet att ansvariga aktörer pekar på varandra. Samtidigt blir situationen alltmer akut för människorna som drabbas och många saknar idag mat för dagen och tak över huvudet.

Psykisk hälsa måste alltså tas på större allvar av alla samhällets aktörer10.10.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 10 oktober infaller Världsdagen för psykisk hälsa. Nära en miljard människor lever med någon form av psykisk ohälsa. Coronapandemin har förvärrat många människors psykiska hälsotillstånd och har lett till ökat lidande runt om i världen. I synnerhet då tillgången till vård minskat under pandemin. Detta gäller inte minst för unga. Nu krävs brådskande åtgärder och ökade medel för insatser inom psykisk hälsa och psykosocialt stöd.

Röda Korset och Greta Thunberg lanserar kampanjen #ClimateChangedMe och slår larm: "Klimatkrisen är här, och vi måste agera nu."4.10.2021 11:12:46 CEST | Pressmeddelande

Idag lanserar Internationella rödakors- och rödahalvmånefederationen (IFRC) en global kampanj som visar klimatförändringarnas inverkan på människors liv över hela världen. Kampanjen #ClimateChangedMe – där även Greta Thunberg medverkar – släpps inför klimatmötet COP26 i Glasgow, och består av hundratals berättelser om hur klimatkrisen redan har enorm effekt på enskilda människors liv.