Rektorer som förstår sammanhanget kan förändra till det bättre
I sin bok Förbättring i en förändringstrött skola (januari, 2019) argumenterar Viviane Robinson att verklig förbättring kräver att man förstår de övertygelser, värderingar och materiella förutsättningar som upprätthåller nuvarande arbetssätt. Den skolledare eller förändringsagent som siktar på att förbättra undervisningen på skolan måste därför undersöka och förstå lärares handlingsteorier. Författaren ger konkreta beskrivningar av vardagliga interaktioner för att illustrera vad som kännetecknar ett sådant undersökande tillvägagångssätt.
Även Jaana Nehez bok, Rektorers utvecklingsarbete (april, 2019), visar på betydelsen av sammanhanget för den som vill driva ett framgångsrikt förbättringsarbete. Författaren pekar på olika omständigheter som begränsar och möjliggör utvecklingspraktiker och hon påpekar:
”Vi måste planera utvecklingsprocesser dynamiskt, snarare än rationellt. Det handlar om att förstå och analysera det sammanhang man befinner sig i, men även om att kunna läsa signaler om i vilken riktning processen rör sig och justera därefter. Du måste även kunna tyda varningssignaler.”
En varningssignal kan vara att folk börjar bete sig till synes irrationellt. Exempelvis försökte rektorerna i Nehez studie ge sken av framgång, när de i själva verket upplevde att förändringen inte alls gick som planerat.
”Det kan tyckas underligt men för den rektor som känner sig pressad att leverera resultat är det ett rationellt beteende”, påpekar Nehez.
Teorin om praktikarkitekturer är ett användbart verktyg för den som vill göra en systematisk analys av det egna sammanhanget. Detta framgår i Nehez studie, men även i en bok av Anette Forssten Seiser, Skolförbättring med vetenskaplig grund (maj, 2019).
”Boken är tänkt att fungera som inspiration och ge konkret vägledning till lärare och rektorer som vill komma igång med ett aktionsforskande arbete, med eller utan en forskares hjälp. För det finns inga enkla recept för ett lyckat förbättringsarbete. Istället handlar det om att lära genom att systematiskt undersöka och pröva olika praktiska dilemman. Jag försöker visa hur det kan gå till”, säger Forssten Seiser.
En nyckel för att lyckas är att man förstår sammanhangets betydelse, eller arrangemangen, som är den term som teorin om praktikarkitekturer använder för att beskriva förändringens förutsättningar. Forssten Seiser förklarar:
”Arrangemangen möjliggör och begränsar förändringspraktiken. Teorin om praktikarkitekturer är därför ett värdefullt verktyg i rektorers analytiska verktygslåda.”
Nyckelord
Kontakter
Susanne LundholmFörläggare pedagogik och skolledning
Tel:046-312121susanne.lundholm@studentlitteratur.seLisbeth LinderFörlagskoordinator Skola och lärarutbildning
För recensionsex kontakta mig
Bilder
Länkar
Om
Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 359 miljoner kronor och har 152 anställda.
Följ Studentlitteratur AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Studentlitteratur AB
Studentlitteratur och Binogi i samarbete för likvärdigt lärande16.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Alla elever ska ha möjlighet att hänga med i undervisningen, oavsett förutsättningar. Därför tar nu Studentlitteratur och Binogi, två kunskaps- och utbildningsföretag med stark förankring i svensk skola, ett gemensamt steg för att ytterligare stärka stödet för elever och lärare. I samband med lanseringen av Studentlitteraturs nya läromedel Helios NO kommer handplockade, flerspråkiga undervisningsfilmer från Binogi att finnas kopplade och tillgängliga via Helios NO:s lärarpaket.
Annelie Fredrikssons "Digital Marknadsföring" utsedd till Årets Marknadsföringsbok 202323.11.2023 08:47:41 CET | Pressmeddelande
Sveriges Marknadsförbund har utsett Annelie Fredrikssons "Digital Marknadsföring", utgiven av Studentlitteratur, till Årets Marknadsföringsbok 2023. Boken beskriver på ett förtjänstfullt sätt hur en organisation kan förhålla sig till den digitala marknaden.
Professor i matematik tar emot Läromedelsförfattarnas pris4.10.2023 14:18:02 CEST | Pressmeddelande
Läromedelsförfattarnas särskilda pris 2023 går till Andreas Ryve, professor i matematikdidaktik på Mälardalens universitet och en av författarna till läromedlet Rik matematik.
Student får pris för bästa rättsteoretiska examensarbete29.8.2023 14:43:07 CEST | Pressmeddelande
För andra året delas David Reidhavs pris ut för bästa rättsteoretiska examensarbete. När David Reidhav slutade som lektor i allmän rättslära vid Lunds universitet avtackades han av kollegor vid juridiska fakulteten med boken Juridiska grundbegrepp (Studentlitteratur, 2019). Nu används boken som litteratur på den kurs på juristprogrammet där David undervisade. I boken medverkar 14 lärare i rättsteori som kapitelförfattare och all royalty går till priset.
Studentlitteratur förvärvar Bokförlaget Hedvig13.3.2023 11:44:51 CET | Pressmeddelande
Studentlitteratur har tecknat avtal om att förvärva Bokförlaget Hedvig, ett förlag med omfattande utgivning inom lättläst.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum