Röda Korset hoppas många helsingborgare vill hjälpa till med vaccinationerna

På runt 50 platser runt om i Sverige deltar drygt 500 personer som vaccinationsstödjare i Röda Korsets regi och antalet ökar i takt med att vaccinationerna öppnar upp för fler och nu planerar Röda Korset i Helsingborg att göra samma sak när fas fyra drar igång.

Elly Branhammar är vaccinationsstödjare i Torsby i Värmland där Röda Korset har hjälpt till med vaccinationerna sedan i februari.

Röda Korset har överenskommelser om samarbete med två av de tre aktörer som ska vaccinera i Helsingborg under fas 4 och ett 40-tal personer har anmält sig som volontärer men fler behövs.
- Men vi skulle behöva ytterligare runt hundra volontärer som kan ställa upp för att kunna bemanna vid vaccinationscentralerna, säger Christel Petersen som är ordförande för Röda Korset i Helsingborg.

Som vaccinationsstödjare hos Röda Korset hjälper man till och visar till rätta, underlättar för människor att hålla avstånd och är ett medmänskligt stöd för de som ska vaccineras genom att prata med och lyssna på de som ska vaccineras.
- Vi vet att den här sortens insatser är betydelsefulla både för den som ska vaccineras och för vårdpersonalen som blir avlastade- och vi vet att det är väldigt berikande att delta som volontär och känna att man gör en insats, säger Christel Petersen.

Man vet att det ibland är svårt att ta till sig all information som cirkulerar om vaccinering och Röda Korset kommer också i samverkan med kommunen att informera om vaccinering på olika platser i staden. Även till detta behövs ett antal frivilliga.

Inga förkunskaper behövs för den som vill hjälpa till i vaccinationsarbetet, men alla som ska delta i insatsen får en generell introduktion till hur Röda Korset arbetar och vilka värderingar man behöver ställa sig bakom som volontär och en specifik introduktion till uppdraget som vaccinationsstödjare.

Christel Petersen
Ordförande för Röda Korset i Helsingborg
E-post: christel.petersen@redcross.se

Röda Korset kraftsamlar för medmänsklighet och ökad krisberedskap31.5.2021 12:33:13 CEST | Pressmeddelande

I går söndag avslutades Svenska Röda Korsets Riksstämma. Stämman valde Anna Hägg-Sjöquist till ny ordförande. Svenska Röda Korset ser med växande oro på att miljö- och klimatförändringar leder till att samhällen och människor drabbas av kriser och katastrofer. Svenska Röda Korset Riksstämma antog därför ett uttalande för att belysa människors ökande utsatthet, särskild de som befinner sig på flykt.

Våra allra mest utsatta har rätt till bättre skydd i kriser27.5.2021 10:01:31 CEST | Pressmeddelande

Coronapandemin har blixtbelyst att redan utsatta grupper drabbas hårdare. Pandemin har visat på brister i samhällets förmåga att ta hand om människor som drabbas vid allvarliga kriser. Konferensen Röda Korset forum 2021: Lära i krisen vill belysa dessa skillnader. Detta för att skapa lärdomar och dialog mellan krisberedskapsorganisationer och samhällets sociala aktörer. Heldagskonferensen äger rum den 9 juni.