​Röda Korset leder humanitär kraftsamling tillsammans med världens stater

Margareta Wahlström, ordförande för Svenska Röda Korset. Foto: SRK.

I ett läge då FN uppskattar att över 168 miljoner människor är i behov av humanitärt stöd under det kommande året samlas representanter för världens stater, Internationella rödakors- och rödahalvmånerörelsen samt samarbetsorganisationer inom FN, NGO-världen och akademiska institutioner i Genève för att stärka skyddet och hjälpen till drabbade av krig, katastrof och kris.

Det är den 33:e Internationella rödakors- och halvmånekonferensen (IC33) som går av stapeln den 9-12 december. Fokus är den internationella humanitära rätten, krigets lagar.

‒ Konferensen är ett unikt tillfälle för Internationella rödakors- och röda halvmånerörelsen att träffas och enas med staterna om hur krigets lagar ska efterlevas och kunskapen om dess regelverk öka. Skydd av sjukvård i väpnade konflikter är tyvärr en fortsatt aktuell fråga och därmed en prioritering, säger Margareta Wahlström, ordförande för Svenska Röda Korset, som också driver frågan om fler kvinnor på ledande positioner inom den humanitära sektorn.

Margareta Wahlström har tagit initiativet till ett internationellt nätverk för kvinnliga ledare: Global Network for Women Leaders in the Red Cross Red Crescent Movement. Nyligen lanserades en plattform där ett hundra av dessa kvinnor berättar om sitt humanitära engagemang: https://www.glowred.org/

Representanter för Utrikesdepartementet och Sida deltar på IC33. Svenska Röda Korsets delegation leds av Margareta Wahlström och innefattar bland andra Vera Carlbaum Wrennmark, ordförande i >Svenska Röda Korsets Ungdomsförbund. Hon invaldes på fredagen i Internationella rödakors- och rödahalvmånefederationens Youth Commission och får därmed en plattform i världens största humanitära organisation med 14 miljoner volontärer.

LIVESTREAM MÖTE !C33 och COP25
IC33 i Genève sammanfaller i år med UN Climat Change Conference COP25 i Madrid. Tisdagen den 10 december kl. 13.00-14.00 kommer en högnivå-diskussion att äga rum mellan de främsta företrädarna för Internationella rödakorskommittén (ICRC), Internationella rödakors- och rödahalvmånefederationen (IFRC), Schweiz´ biståndsorgan och FN:s ledande klimatexperter. Syftet är att identifiera och stärka insatser som bidrar till att minska de humanitära konsekvenserna av klimatförändringarna och därmed bygga en mer klimat-resilient värld.

FAKTA IC33
Vart fjärde år samlas de 196 stater som anslutit sig till Genèvekonventionerna och representanter för Internationella rödakors- och rödahalvmånerörelsen – 192 nationella rödakors- och rödahalvmåneföreningar, Internationella rödakorskommittén (ICRC)och Internationella rödakors- och rödahalvmånefederationen (IFRC) – till ett unikt forum för att debattera och besluta om aktuella humanitära frågor. Det handlar främst om väpnad konflikt, hälsa, katastrof, utvecklingen av internationell humanitär rätt och rörelsens humanitära arbete. Besluten fattas i form av resolutioner som följs upp vid nästa sammankomst. Vid konferensen deltar även ett par hundra observatörer från FN-organ och andra internationella och icke-statliga organisationer samt akademiska institutioner.

Internationella rödakors- och rödahalvmånerörelsen innefattar nu 192 nationella föreningar och 14 miljoner frivilliga.

Margareta Wahlström, ordförande för Svenska Röda Korset. Foto: SRK.

Årets julklapp är ett riktigt katastrofpaket21.11.2019 08:30:00 CETPressmeddelande

Klimatkrisen är inte längre ett hot – den är redan här. Och hårdast slår den mot de redan utsatta. I årets julkampanj som har namnet Klimatkrisens Ansikte, väljer Svenska Röda Korset att uppmärksamma de människor som drabbas av klimatrelaterade katastrofer. Kampanjen berättar historier från människor som drabbats av översvämningar, torka, cykloner och andra extremväder och uppmanar till att köpa julklappar som räddar liv. Årets julklapp är ett riktigt katastrofpaket.

Han blir nationell chef på Röda Korset30.9.2019 13:00:00 CESTPressmeddelande

Johann Knigge blir chef för Svenska Röda Korsets Nationella avdelning. Han kommer närmast från Falck, där han ansvarat för bolagets räddningstjänstuppdrag på flygplatser och kärnkraftverk. Han har även ansvarat för deras ambulans- och mobil sjukvård för landsting och regioner. ‒ Att få arbeta för en organisation som Svenska Röda Korset, med en så tydlig värdegrund ser jag verkligen fram emot. Hur det offentliga, privata och frivilliga gemensamt kan bidra till samhället ligger mig varmt om hjärtat, säger Johann. Johann Knigge tillträder den 1 oktober och kommer att ha Göteborg som placeringsort. - Johann har med sig spännande erfarenheter från både näringsliv och civilsamhälle. Han kommer baseras i Göteborg vilket också stärker Svenska Röda Korsets närvaro i västra Sverige, säger Martin Ärnlöv, generalsekreterare för Svenska Röda Korset. Den 1 oktober tillträder även Sofia Calltorp som ny chef för Svenska Röda Korsets Internationella avdelningen.