​Röda Korset leder humanitär kraftsamling tillsammans med världens stater

Margareta Wahlström, ordförande för Svenska Röda Korset. Foto: SRK.

I ett läge då FN uppskattar att över 168 miljoner människor är i behov av humanitärt stöd under det kommande året samlas representanter för världens stater, Internationella rödakors- och rödahalvmånerörelsen samt samarbetsorganisationer inom FN, NGO-världen och akademiska institutioner i Genève för att stärka skyddet och hjälpen till drabbade av krig, katastrof och kris.

Det är den 33:e Internationella rödakors- och halvmånekonferensen (IC33) som går av stapeln den 9-12 december. Fokus är den internationella humanitära rätten, krigets lagar.

‒ Konferensen är ett unikt tillfälle för Internationella rödakors- och röda halvmånerörelsen att träffas och enas med staterna om hur krigets lagar ska efterlevas och kunskapen om dess regelverk öka. Skydd av sjukvård i väpnade konflikter är tyvärr en fortsatt aktuell fråga och därmed en prioritering, säger Margareta Wahlström, ordförande för Svenska Röda Korset, som också driver frågan om fler kvinnor på ledande positioner inom den humanitära sektorn.

Margareta Wahlström har tagit initiativet till ett internationellt nätverk för kvinnliga ledare: Global Network for Women Leaders in the Red Cross Red Crescent Movement. Nyligen lanserades en plattform där ett hundra av dessa kvinnor berättar om sitt humanitära engagemang: https://www.glowred.org/

Representanter för Utrikesdepartementet och Sida deltar på IC33. Svenska Röda Korsets delegation leds av Margareta Wahlström och innefattar bland andra Vera Carlbaum Wrennmark, ordförande i >Svenska Röda Korsets Ungdomsförbund. Hon invaldes på fredagen i Internationella rödakors- och rödahalvmånefederationens Youth Commission och får därmed en plattform i världens största humanitära organisation med 14 miljoner volontärer.

LIVESTREAM MÖTE !C33 och COP25
IC33 i Genève sammanfaller i år med UN Climat Change Conference COP25 i Madrid. Tisdagen den 10 december kl. 13.00-14.00 kommer en högnivå-diskussion att äga rum mellan de främsta företrädarna för Internationella rödakorskommittén (ICRC), Internationella rödakors- och rödahalvmånefederationen (IFRC), Schweiz´ biståndsorgan och FN:s ledande klimatexperter. Syftet är att identifiera och stärka insatser som bidrar till att minska de humanitära konsekvenserna av klimatförändringarna och därmed bygga en mer klimat-resilient värld.

FAKTA IC33
Vart fjärde år samlas de 196 stater som anslutit sig till Genèvekonventionerna och representanter för Internationella rödakors- och rödahalvmånerörelsen – 192 nationella rödakors- och rödahalvmåneföreningar, Internationella rödakorskommittén (ICRC)och Internationella rödakors- och rödahalvmånefederationen (IFRC) – till ett unikt forum för att debattera och besluta om aktuella humanitära frågor. Det handlar främst om väpnad konflikt, hälsa, katastrof, utvecklingen av internationell humanitär rätt och rörelsens humanitära arbete. Besluten fattas i form av resolutioner som följs upp vid nästa sammankomst. Vid konferensen deltar även ett par hundra observatörer från FN-organ och andra internationella och icke-statliga organisationer samt akademiska institutioner.

Internationella rödakors- och rödahalvmånerörelsen innefattar nu 192 nationella föreningar och 14 miljoner frivilliga.

Margareta Wahlström, ordförande för Svenska Röda Korset. Foto: SRK.

Nomineringarna till Röda Korsets Journalistpris 2024 är klara27.3.2024 07:50:00 CET | Pressmeddelande

Sedan 2006 har Svenska Röda Korsets journalistpris belönat en journalistisk gärning – i form av ett reportage eller särskild satsning – som under föregående år ökat förståelsen för de humanitära konsekvenserna och komplexiteten i dagens kriser eller katastrofer, ute i världen såväl som i Sverige. Idag har 14 bidrag gått vidare i nomineringen till Svenska Röda Korsets journalistpris 2024.

Ny mätning: tuffare ekonomiskt läge för barnfamiljer20.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

En ny Sifo-undersökning bekräftar civilsamhällets beskrivning: ett tufft ekonomiskt läge för barnfamiljer med små ekonomiska marginaler. Undersökningen gjord på uppdrag av Röda Korset, Hyresgästföreningen, Majblomman och Rädda Barnen visar att 4 av 10 ensamstående föräldrar med lägre inkomst har behövt låna pengar för att kunna betala grundläggande utgifter de senaste sex månaderna. 1 av 5 ensamstående föräldrar med lägre inkomst har inte haft råd att äta sig mätt vid något eller flera tillfällen de senaste sex månaderna. Läget för de mest utsatta familjerna är allvarligare än förra året.

Inbjudan till pressbriefing om barnfamiljers ekonomiska svårigheter7.3.2024 09:59:51 CET | Pressinbjudan

Välkomna till pressbriefing den 19 mars! Hyresgästföreningen, Majblomman, Rädda Barnen och Röda Korset bjuder in för att presentera en ny Sifo-undersökning om barnfamiljers ekonomiska situation idag. Undersökningen presenterar siffror på barnfamiljers svårigheter med vardagsekonomin och föräldrars möjligheter att förse sina barn med fritidsaktiviteter, mat, kläder och hur de ser på den ekonomiska situationen. Men också för att berätta hur trycket på våra verksamheter ökat i samband med det tuffa ekonomiska läget.