Rom, Maldiverna och Dubai i topp bland city- och långresor i höst

Nu är det högsäsong för bokningar av höstens city- och långresor. Vings bokningsstatistik visar att det är klassiska städer som lockar, där bokningarna till bland annat Rom har ökat med 21 procent den senaste månaden. Till långväga resmål toppar Maldiverna och Dubai, till vilka bokningarna har ökat markant med 85 respektive 60 procent den senaste månaden.

Rom, fotograf Kajsa Fagerström, Ving

- Klassiska cityresmål står sig som alltid och det är inte förvånande att många längtar till Rom, men jag vill gärna lyfta Lissabon som på senare år fått ett rejält uppsving och lockar trendkänsliga resenärer från hela världen. Det är ett perfekt resmål för en weekend eller längre vistelse om man vill ha en kombination av sol- och citysemester. Trots att staden vuxit mycket de senaste åren har den lyckats behålla sin charm och för mat- och nöjesintresserade resenärer finns massor av trevliga ställen att upptäcka, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving/Thomas Cook Northern Europe.

Topp-5 bäst bokade städer hos Ving i höst: *

1. Rom
  2. Barcelona
  3. London
  4. Lissabon
  5. Prag

Stor ökning till Maldiverna

Det är inte bara cityresmål som lockar i höst. Många väljer att resa längre bort och senaste månaden har bokningarna till Maldiverna ökat med hela 85 procent och till Dubai med 60 procent, båda spektakulära resmål som finns med på många svenskars bucket list.

Topp-5 bäst bokade långdistansresmål hos Ving i höst:*

1. Maldiverna
  2. Dubai
  3. Florida
  4. Mauritius
  5. Bali

*Topplistorna gäller för avresor under perioden 1 september till 30 november 2019.

Rom, fotograf Kajsa Fagerström, Ving
Maldiverna, Kuredo Island Resort Spa, fotograf Joakim Borén; Ving
Dubai, fotograf Ted Lindholm, Ving

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving AB och har cirka 700 000 resenärer årligen.

Ving och Nordic Choice lanserar semester med Lollo & Bernie i Sverige i sommar20.5.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

I väntan på att barnfamiljer ska kunna resa utomlands till Vings populära familjehotell Sunwing Family Resorts så får de populära maskotarna Lollo & Bernie komma till Sverige istället. Nu lanserar Ving i samarbete med Nordic Choice en ny satsning där Lollo & Bernie kommer att finnas på tre utvalda hotell i Stockholm, Göteborg och Malmö i sommar. På plats erbjuds efterlängtade aktiviteter för de allra minsta med barnklubb och Teen Lounge för de lite äldre barnen.

Vings samtliga gäster hemma i kväll – 23 500 nordiska gäster hemtagna inom drygt en vecka25.3.2020 13:38:56 CETPressmeddelande

Ikväll den 25 mars cirka kl 21.00 landar Vings sista svenska charterresenärer, som befann sig utomlands i samband med UD:s reseavrådan, från Thailand på Arlanda Airport, Stockholm. I och med det avslutas den mest omfattande hemtagningsoperationen som Ving har hanterat där drygt 23 500 resenärer i Norden har tagits hem från 55 olika länder i alla världsdelar, undantaget Antarktis. Allt detta inom loppet av lite drygt en vecka.