Rom, Maldiverna och Dubai i topp bland city- och långresor i höst

Nu är det högsäsong för bokningar av höstens city- och långresor. Vings bokningsstatistik visar att det är klassiska städer som lockar, där bokningarna till bland annat Rom har ökat med 21 procent den senaste månaden. Till långväga resmål toppar Maldiverna och Dubai, till vilka bokningarna har ökat markant med 85 respektive 60 procent den senaste månaden.

Rom, fotograf Kajsa Fagerström, Ving

- Klassiska cityresmål står sig som alltid och det är inte förvånande att många längtar till Rom, men jag vill gärna lyfta Lissabon som på senare år fått ett rejält uppsving och lockar trendkänsliga resenärer från hela världen. Det är ett perfekt resmål för en weekend eller längre vistelse om man vill ha en kombination av sol- och citysemester. Trots att staden vuxit mycket de senaste åren har den lyckats behålla sin charm och för mat- och nöjesintresserade resenärer finns massor av trevliga ställen att upptäcka, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving/Thomas Cook Northern Europe.

Topp-5 bäst bokade städer hos Ving i höst: *

1. Rom
  2. Barcelona
  3. London
  4. Lissabon
  5. Prag

Stor ökning till Maldiverna

Det är inte bara cityresmål som lockar i höst. Många väljer att resa längre bort och senaste månaden har bokningarna till Maldiverna ökat med hela 85 procent och till Dubai med 60 procent, båda spektakulära resmål som finns med på många svenskars bucket list.

Topp-5 bäst bokade långdistansresmål hos Ving i höst:*

1. Maldiverna
  2. Dubai
  3. Florida
  4. Mauritius
  5. Bali

*Topplistorna gäller för avresor under perioden 1 september till 30 november 2019.

Rom, fotograf Kajsa Fagerström, Ving
Maldiverna, Kuredo Island Resort Spa, fotograf Joakim Borén; Ving
Dubai, fotograf Ted Lindholm, Ving

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving AB och har cirka 700 000 resenärer årligen.

Affären klar: Stordalen och Altor nya ägare av Vinggruppen31.10.2019 07:53:30 CETPressmeddelande

Igår presenterades den nya ägartrion för Vinggruppen, Stordalen-kontrollerade Strawberry Group, Altor Fund V och TDR Capital, vid en presskonferens i Stockholm. Tidigt på torsdagsmorgonen kunde affären formellt avslutas, vilket innebär att den nya koncernen Nordic Leisure Travel Group, bildad av ägarna, från och med idag äger Ving, Spies, Tjäreborg och det nordiska flygbolaget som nu bytt namn till Sunclass Airlines.

Ving redovisar öppet all klimatkompensation10.10.2019 08:33:20 CESTPressmeddelande

Ving klimatkompenserar för alla 1,5 miljoner nordiska gästers flygresor (oavsett flygbolag) samt alla busstransfers och egna hotell. Företaget har därmed ett av de mest omfattande programmen i branschen. Ving redovisar öppet samtliga utsläpp samt vilka utsläppsminskningsprojekt man investerar i, där alla är verifierade av tredje part och certifieras av FN:s Clean Development Mechanism (CDM), Verified Carbon Standard eller Gold Standard.