Rom, Maldiverna och Dubai i topp bland city- och långresor i höst

Nu är det högsäsong för bokningar av höstens city- och långresor. Vings bokningsstatistik visar att det är klassiska städer som lockar, där bokningarna till bland annat Rom har ökat med 21 procent den senaste månaden. Till långväga resmål toppar Maldiverna och Dubai, till vilka bokningarna har ökat markant med 85 respektive 60 procent den senaste månaden.

Rom, fotograf Kajsa Fagerström, Ving

- Klassiska cityresmål står sig som alltid och det är inte förvånande att många längtar till Rom, men jag vill gärna lyfta Lissabon som på senare år fått ett rejält uppsving och lockar trendkänsliga resenärer från hela världen. Det är ett perfekt resmål för en weekend eller längre vistelse om man vill ha en kombination av sol- och citysemester. Trots att staden vuxit mycket de senaste åren har den lyckats behålla sin charm och för mat- och nöjesintresserade resenärer finns massor av trevliga ställen att upptäcka, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving/Thomas Cook Northern Europe.

Topp-5 bäst bokade städer hos Ving i höst: *

1. Rom
  2. Barcelona
  3. London
  4. Lissabon
  5. Prag

Stor ökning till Maldiverna

Det är inte bara cityresmål som lockar i höst. Många väljer att resa längre bort och senaste månaden har bokningarna till Maldiverna ökat med hela 85 procent och till Dubai med 60 procent, båda spektakulära resmål som finns med på många svenskars bucket list.

Topp-5 bäst bokade långdistansresmål hos Ving i höst:*

1. Maldiverna
  2. Dubai
  3. Florida
  4. Mauritius
  5. Bali

*Topplistorna gäller för avresor under perioden 1 september till 30 november 2019.

Rom, fotograf Kajsa Fagerström, Ving
Maldiverna, Kuredo Island Resort Spa, fotograf Joakim Borén; Ving
Dubai, fotograf Ted Lindholm, Ving

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB och har cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

7 av 10 höstlovsresor bokade hos Ving11.9.2019 09:56:51 CESTPressmeddelande

Sommarlovet har knappt avslutats innan många börjar blicka framåt mot nästa ledighet – höstlovet. Ving erbjuder över 60 olika charteravgångar från 13 flygplatser i anslutning till höstlovet och i år förväntas omkring 13 000 svenskar att resa iväg med Ving under vecka 44. Redan nu är drygt 70 procent av charterresorna bokade, vilket är i linje med fjolårets bokningsläge. Men platserna går åt snabbt.