Svea Bank AB (publ)

Så många amorterar sina bolån

Trots en stadig prisuppgång på bostadsrätter och villor under de senaste åren väljer många svenskar att amortera på skulden. 83 procent av de som har bolån betalar av på skulden. Unga amorterar i större utsträckning än äldre medan var fjärde stockholmare med bolån väljer att inte amortera. Det visar en undersökning gjord av Novus på uppdrag av Svea Ekonomi.

Varannan person i Sverige har bolån, visar undersökningen. Av dessa är det 83 procent som amorterar på lånet. Mest ovilliga att minska på bostadsskulden är äldre människor och de som bor i storstäder. Det visar sig att de som amorterar minst är de som bor i Stockholm, där hela 24 procent uppger att de inte amorterar. Det är med andra ord var fjärde stockholmare som inte betalar av på sina boendeskulder. Utanför storstäderna är viljan att amortera betydligt större. 88 procent av de som bor i övriga delar av landet uppger att de amorterar. När bostadspriserna sjunker ökar skuldsättningsgraden för de hushåll som inte amorterar.

– Det har varit en kraftig prisutveckling på bostäder, framför allt i större städer, vilket kan förklara varför fler stockholmare än andra avstår från att amortera, säger Helena Klein affärsområdeschef för Privatlån och Spar hos Svea Ekonomi.

Inte heller bland de som är mellan 65 och 79 år är intresset för att amortera stort. Fler än hälften (55%) i denna grupp saknar bolån, men för 30 procent av de resterande minskar inte skulden genom amorteringar. Även de yngre, i åldersgruppen 18-29 år, betalar av sina skulder i stor utsträckning. Det är de unga som hamnar högst i ”amorteringsligan” med 92 procent medan de äldsta (åldersgruppen 65-79) i undersökningen kommer på sista plats med 70 procent.

– Att yngre människor amorterar mest av alla beror troligen på att den gruppen har flest personer med nya lån. De har därför i större utsträckning än andra drabbats av bankernas hårdare krav på amortering, säger Helena Klein på Svea Ekonomi.

Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel under perioden 3-10 maj 2018. Målgruppen är den svenska allmänheten i åldern 18-79 år. Totalt har 1 008 intervjuer genomförts. Deltagarfrekvensen var 61 procent.

Helena Klein affärsområdeschef för Privatlån och Spar, Svea Ekonomi, +46 70 555 46 80
Peter Balod marknadschef, Svea Ekonomi, +46 72 506 54 84

Svea Bank AB (publ)

Svea Ekonomi är en ledande aktör i Nordeuropa som erbjuder finansiella och administrativa tjänster sedan 1981. Vår serviceportfölj inkluderar administration, företagsfinansiering, betallösningar och privatlån. Svea Ekonomi är auktoriserat av Finansinspektionen i Sverige och har kontor i ett flertal länder i Europa, samt samarbete med partners runt om i världen. För mer information, se www.svea.com.

Följ Svea Bank AB (publ)

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande

Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.

Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.