Så många amorterar sina bolån

Trots en stadig prisuppgång på bostadsrätter och villor under de senaste åren väljer många svenskar att amortera på skulden. 83 procent av de som har bolån betalar av på skulden. Unga amorterar i större utsträckning än äldre medan var fjärde stockholmare med bolån väljer att inte amortera. Det visar en undersökning gjord av Novus på uppdrag av Svea Ekonomi.

Varannan person i Sverige har bolån, visar undersökningen. Av dessa är det 83 procent som amorterar på lånet. Mest ovilliga att minska på bostadsskulden är äldre människor och de som bor i storstäder. Det visar sig att de som amorterar minst är de som bor i Stockholm, där hela 24 procent uppger att de inte amorterar. Det är med andra ord var fjärde stockholmare som inte betalar av på sina boendeskulder. Utanför storstäderna är viljan att amortera betydligt större. 88 procent av de som bor i övriga delar av landet uppger att de amorterar. När bostadspriserna sjunker ökar skuldsättningsgraden för de hushåll som inte amorterar.

– Det har varit en kraftig prisutveckling på bostäder, framför allt i större städer, vilket kan förklara varför fler stockholmare än andra avstår från att amortera, säger Helena Klein affärsområdeschef för Privatlån och Spar hos Svea Ekonomi.

Inte heller bland de som är mellan 65 och 79 år är intresset för att amortera stort. Fler än hälften (55%) i denna grupp saknar bolån, men för 30 procent av de resterande minskar inte skulden genom amorteringar. Även de yngre, i åldersgruppen 18-29 år, betalar av sina skulder i stor utsträckning. Det är de unga som hamnar högst i ”amorteringsligan” med 92 procent medan de äldsta (åldersgruppen 65-79) i undersökningen kommer på sista plats med 70 procent.

– Att yngre människor amorterar mest av alla beror troligen på att den gruppen har flest personer med nya lån. De har därför i större utsträckning än andra drabbats av bankernas hårdare krav på amortering, säger Helena Klein på Svea Ekonomi.

Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel under perioden 3-10 maj 2018. Målgruppen är den svenska allmänheten i åldern 18-79 år. Totalt har 1 008 intervjuer genomförts. Deltagarfrekvensen var 61 procent.

Helena Klein affärsområdeschef för Privatlån och Spar, Svea Ekonomi, +46 70 555 46 80
Peter Balod marknadschef, Svea Ekonomi, +46 72 506 54 84

Svea Ekonomi är en ledande aktör i Nordeuropa som erbjuder finansiella och administrativa tjänster sedan 1981. Vår serviceportfölj inkluderar administration, företagsfinansiering, betallösningar och privatlån. Svea Ekonomi är auktoriserat av Finansinspektionen i Sverige och har kontor i ett flertal länder i Europa, samt samarbete med partners runt om i världen. För mer information, se www.svea.com.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Svenska e-handlare räds inte Amazon17.1.2019 09:53Pressmeddelande

Den senaste tiden har det talats mycket om Amazons entré på den svenska e-handelsmarknaden och vad det kommer att innebära. Men vad tycker och tänker egentligen de svenska e-handlarna om jättens intåg? En ny undersökning från Payson i samarbete med Svea Ekonomi visar att majoriteten av e-handlarna inte känner någon oro över Amazons ankomst. Bara fyra procent uppger att de känner en stor oro. Däremot tror nästan var fjärde e-handlare att det kan komma att påverka deras e-butik negativt.

Varannan svensk stängs ute från bostadsmarknaden – amorteringskrav och kontantinsats försvårar köp och byte av bostad11.1.2019 07:56Pressmeddelande

Klimatet på bostadsmarknaden blir allt hårdare. Nyproducerade bostäder står tomma och blir inte sålda, trots att det råder en hög bostadsbrist. Svea Ekonomis senaste Novus-undersökning visar att närmare hälften av befolkningen hindras från att köpa en ny bostad. Den vanligaste orsaken är att man saknar den kontantinsats som krävs, samtidigt som många väljer att avstå från att köpa eller byta bostad då de inte vill skuldsätta sig.

Ny undersökning från Svea Ekonomi visar: Svenskarna drar sig för att låna mer pengar27.12.2018 08:06Pressmeddelande

Med räntehöjningar i sikte har osäkerhet blivit ett nyckelord när det kommer till privatekonomi. Något som avspeglas i en ny Novus-undersökning från Svea Ekonomi. Den visar att svenskarnas vilja att låna pengar är väldigt låg. Åtta av tio svenskar svarar nämligen att de inte vill låna mer pengar. Endast tre procent vill låna mer pengar än de redan gör idag. Sparande däremot är mer intressant, hela sju av tio uppger att de sparar varje månad.

Brist på kapital bromsar tillväxten för vart femte företag19.12.2018 08:06Pressmeddelande

För företag är tillgången till kapital avgörande för tillväxten. Det gäller framför allt mindre och nystartade företag, där finansiering via banklån och riskkapital kan vara begränsad. En ny Novus-undersökning från Svea Ekonomi visar att 19 procent av Sveriges företag anser att brist på kapital hindrar dem från att växa. Och problemet är mer utbrett bland företag i Småland än i storstadsregionerna.

Svenska ledningsgrupper saknar digital kompetens17.12.2018 09:30Pressmeddelande

Det råder en stor brist på digital kompetens bland svenska företag. I alla fall om man ska tro svenska företagsledare. I Svea Ekonomis senaste Novus-undersökning uppger var tredje företagsledare att deras ledning inte har tillräcklig digital kompetens för att hantera de utmaningar digitaliseringen medför. Det visar sig även att var femte företag tror att den bristande kompetensen i hög eller ganska hög grad begränsar deras verksamhet.

E-handlarna spår en god jul13.12.2018 13:25Pressmeddelande

November avslutades med e-handelshögtiderna Black Friday och Cyber Monday och e-handlarna blickar nu framåt mot julhandeln. En högtid som var tredje e-handlare tror kommer överstiga förra årets julförsäljning. Det visar en undersökning som genomförts av Payson i samarbete med Svea Ekonomi där hundratals svenska e-handlare deltagit. Dessutom uppger majoriteten att försäljningen ökar jämfört med övriga perioder på året och de flesta e-handlarna tror att den smarta högtalaren blir årets e-klapp.