Sådant finns inte – en visning om HBTQ+

Vems kärlek var godkänd av lagen? Hur har samhället sett på HBTQ+ i historien? Med utgångspunkt i rättsliga fall och människoöden har Skansen en visning som sträcker sig över 300 år under Prideveckan.

Karolinersoldat vid Bergsmansgården. Foto: Pernille Tofte.

Titeln på visningen, "Sådant finns inte" var en kommentar som den engelska drottningen Victoria fällde när lesbisk kärlek kom på tal. Något sådant kunde inte vara möjligt. Men visst var det möjligt.
Så vad avslöjar de rättsliga källorna och vad har inte lämnat några synliga spår men ändå varit en del av männskors liv och vardag? Visningen utgår från tre rättsfall som ger oss inblick i människors livstrategier förr.

Sådant finns inte – en visning om HBTQ+ går den 4 och 6 augusti under Pride-veckan i Stockholm. Den svenska visningen är kl 13 och den engelska kl 15. Den utgår från Seglora kyrka och fortsätter sen till Bergsmansgården, Soldattorpet och Oktorpsgården.

Sådant finns inte - en visning om HBTQ+
4 augusti kl 13 - svenska, kl 15 - engelska
6 augusti kl 13 - svenska, kl 15 - engelska

Karolinersoldat vid Bergsmansgården. Foto: Pernille Tofte.

Sverige firar Estland, Lettland och Litauen 100 på Skansen22.5.2018 07:49Pressmeddelande

2018 fyller republikerna Estland, Lettland och Litauen hundra år. Detta vill vi ester, letter, litauer och estlandssvenskar fira tillsammans med hela Sverige. Den 26 maj kl 10 inviger Sveriges utrikesminister Margot Wallström en festlig Baltikumdag på Skansen. Alla de tre baltiska utrikesministrarna kommer att delta. Den Baltiska Samarbetsgruppen, som förenar ester, letter, litauer och estlandssvenskar i Sverige, bjuder på folkmusik, dans och god mat!

Välkommen våren! - vårsysslor på Skansen 10 & 12 – 13 maj2.5.2018 07:00Pressmeddelande

När solen värmer vaknar också alla bin för att börja jobba i naturen. Skansens expert Bi-Olle är på plats för att berätta om de fascinerande, och viktiga, små insekterna som ger oss mer än bara honung på matbordet. På Skansen kan man lära sig mer om insekter och bin på Naturstigen och i fjärilsträdgården vid Skånegården.Det ligger i anslutning till pollineringsveckan 19-27 maj och Internationella dagen för biologisk mångfald den 22 maj. Under denna vecka infaller också World Bee Day den 20 maj.