Sådant finns inte – en visning om HBTQ+

Vems kärlek var godkänd av lagen? Hur har samhället sett på HBTQ+ i historien? Med utgångspunkt i rättsliga fall och människoöden har Skansen en visning som sträcker sig över 300 år under Prideveckan.

Karolinersoldat vid Bergsmansgården. Foto: Pernille Tofte.

Titeln på visningen, "Sådant finns inte" var en kommentar som den engelska drottningen Victoria fällde när lesbisk kärlek kom på tal. Något sådant kunde inte vara möjligt. Men visst var det möjligt.
Så vad avslöjar de rättsliga källorna och vad har inte lämnat några synliga spår men ändå varit en del av männskors liv och vardag? Visningen utgår från tre rättsfall som ger oss inblick i människors livstrategier förr.

Sådant finns inte – en visning om HBTQ+ går den 4 och 6 augusti under Pride-veckan i Stockholm. Den svenska visningen är kl 13 och den engelska kl 15. Den utgår från Seglora kyrka och fortsätter sen till Bergsmansgården, Soldattorpet och Oktorpsgården.

Sådant finns inte - en visning om HBTQ+
4 augusti kl 13 - svenska, kl 15 - engelska
6 augusti kl 13 - svenska, kl 15 - engelska

Karolinersoldat vid Bergsmansgården. Foto: Pernille Tofte.