Säljare är chefernas drömjobb

Svenska chefer är långt nöjdare med sitt jobb än de som inte är chefer, visar Sveriges största arbetslivsundersökning, Manpower Work Life. Nästan hälften av cheferna anser att deras nuvarande jobb är, eller nästan är drömjobbet. Samtidigt lockar yrken som säljare, managementkonsult, kommunikatör eller marknadsförare.

– Att vara chef innebär att arbeta strategiskt, ledande och långsiktigt. Kanske finns det ett sug efter att se snabbare resultat av sitt arbete, som gör att säljare toppar chefernas drömjobbslista, säger Lars Forseth, vd på ManpowerGroup Sverige.

Säljare toppar listan över chefernas drömjobb, men nästan hälften av svenska chefer, 48 procent, tycker att det nuvarande arbetet faktiskt är eller nästan är deras drömjobb. Det gör dem långt nöjdare med sitt jobb än de som inte är chefer. Där uppger endast en tredjedel, 33 procent, att deras nuvarande arbete är eller nästan är drömjobbet. Fler än var tredje svensk, 37 procent, drömmer om att bli chef.

Lönen inte största fördelen – enligt cheferna själva
Cheferna själva menar att de största fördelarna med chefsjobbet är att få leda och utveckla andra, möjligheten att fatta beslut och påverka samt att rollen är stimulerande och utvecklande. Bara var femte chef, 21 procent ser möjligheten till hög lön som den största fördelen. De största nackdelarna med chefsjobbet anses vara den höga arbetsbelastningen, de långa arbetsdagarna och att behöva ta beslut som strider mot den egna övertygelsen.

– Det är tydligt att det är möjligheten att utveckla sig själv och andra som motiverar cheferna, inte prestige eller pengar. Nöjda chefer är en viktig nyckel till trivsel på arbetsplatsen. Därför är det viktigt att arbetsgivare underlättar för cheferna att hålla en rimlig arbetsbelastning och skapa balans mellan arbete och fritid, säger Lars Forseth.

Topplista: Chefernas drömjobb
Topplista: För- och nackdelar med chefsjobbet

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43
helene.belin@manpowergroup.se

Topplista: Chefernas drömjobb
1. Säljare
2. Managementkonsult
3. Kommunikatör/Marknadsförare
4. Projektledare
5. Uppfinnare
6. Lärare
7. Livscoach/Karriärcoach
8. Hantverkare
9. Controller
10. Ekonom

Frågan som ställdes var: ”Vilket är ditt drömjobb?”

Topplista: Den chef som cheferna helst vill vara
1. Vd eller motsvarande
2. Avdelningschef/Enhetschef
3. Verksamhetschef
4. Personalchef
5. Försäljningschef
6. Marknadschef
7. Utvecklingschef
8. Produktionschef
9. Arbetsledare
10. IT-chef

Frågan som ställdes var: ”Vilken typ av chef drömmer du om att vara?”

Topplistor: För- och nackdelar med chefsjobbet
Frågorna som ställdes var: ”Vad ser du som de största fördelarna med ett chefsjobb?” respektive ”Vilka är de främsta nackdelarna du ser med ett chefsjobb?”. Nedan redovisas antal svaranden som instämmer i påståendet i procent.

Fördelar
1. Möjlighet att leda och utveckla andra, 62 procent
2. Det ger möjlighet att få fatta beslut och påverka, 51 procent
3. Stimulerande och utmanande arbete, 46 procent
4. Det ger möjlighet till personlig utveckling, 35 procent
5. Det ger möjlighet till hög lön, 21 procent

Nackdelar
1. Hög arbetsbelastning, 31 procent
2. Långa arbetsdagar och mindre fritid, 26 procent
3. Tvingas ta obekväma beslut som strider mot min övertygelse, 25 procent
4. Tvingas ta itu med konflikter och personalproblem, 22 procent
5. Känsla av ensamhet och utsatthet, 20 procent

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel. Sedan 2007 har vi varje år ställt frågor till svenska folket om deras syn på arbete, karriär och viktiga frågor som är kopplade till arbetslivet. Den senaste undersökningen genomfördes av Inizio på uppdrag av ManpowerGroup under april 2018 och omfattade anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande och 1 812 personer svarade på undersökningen.

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Byggbranschen levererar ny rekordprognos för höstens arbetsmarknad17.9.2018 08:45Pressmeddelande

Arbetsgivare i byggbranschen förväntar sig en rejält ökad efterfrågan på arbetskraft under hösten. Sysselsättningstrenden för det fjärde kvartalet 2018 ligger på +13 procent, Det är en knapp ökning från föregående kvartals prognos, som då var den starkaste jobbprognosen branschen sett på sex år. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +8 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Ny prognos Q4: Ökad sysselsättning i hotell- och restaurangbranschen under hösten17.9.2018 08:38Pressmeddelande

Arbetsgivare i hotell- och restaurangbranschen förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft under hösten. Sysselsättningstrenden för det fjärde kvartalet 2018 ligger på +14 procent, en ökning jämfört med motsvarande period förra året då prognosen låg på +8 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +8 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.