Samverkan för barns trygghet på nätet

Statens medieråd, Bris och ECPAT går samman i satsning för att öka barns och ungas trygghet på internet.

Sedan förra året driver Bris och Statens medieråd Sveriges Safer Internet Centre, ett EU-projekt som syftar till att öka barns och ungas trygghet på internet. Nu utvidgas samarbetet till barnrättsorganisationen ECPAT, som arbetar mot sexuell exploatering av barn. Tillsammans bildar Statens medieråd, Bris och ECPAT ett så kallat Safer Internet Centre med tre delar. Statens medieråd samordnar arbetet och fungerar som kunskapscenter, Bris driver stödlinjer för råd och stöd till barn och föräldrar bland annat kring problem som barn möter på nätet och ECPAT ansvarar för en hotline, vilket är en anmälningssida som tar emot och hanterar tips från allmänheten om övergreppsmaterial på barn på internet. De tre samarbetspartnerna har nyligen fått besked om att en gemensam ansökan om medel från EU-kommissionen för en tvåårig satsning har beviljats. Även Vinnova har bekräftat att de kommer stödja satsningen.

Projektet kommer att pågå 2023–2024 och förväntas få effekter för flera målgrupper:

• Barn och unga skyddas och stärks som medvetna medieanvändare.
  • Föräldrar, vårdnadshavare och yrkesverksamma som arbetar med barn får en bättre förståelse för hur barn använder digitalt innehåll och digitala tjänster samt hur de kan minska risker på nätet och i digitala kanaler.
  • Myndigheter kan utveckla bättre förebyggande åtgärder med stöd av de resurser och tjänster som tillhandahålls genom projektet.

Projektet förväntas även skapa synergieffekter genom att olika aktörer som arbetar för att främja barns säkerhet på internet kan samla sina resurser, samarbeta och ta bort övergreppsmaterial på barn och unga.

Fakta: Safer Internet Centre (SIC)

Safer Internet-center finns i alla EU-länder, samt i Norge, Storbritannien och Island. Centren fungerar som nationella nav för att öka barns trygghet på internet. Centren arbetar både förebyggande och med att ge stöd till barn och unga vid utsatthet på nätet. Safer Internet-centren tillhandahåller:

• Kunskapscenter för att öka medvetenheten bland barn, vårdnadshavare och professionella om de möjligheter och risker som är kopplade till barns internetanvändning.
  • Stödlinjer för att erbjuda råd och stöd till barn och föräldrar kring problem som barn möter på internet.
  • Hotlines för att ta emot och hantera rapporter från allmänheten om övergreppsmaterial på barn på internet.

Barn och unga ska ha inflytande i verksamheten, till exempel genom ungdomspaneler. Safer Internet-centren delfinansieras av EU-kommissionens program DIGITAL Europe.

ECPAT Sverige är en barnrättsorganisation som arbetar mot sexuell exploatering av barn. Vi sprider kunskap om brottsligheten och förebygger att barn och unga inte utsätts. Vi arbetar med opinionsbildning och påverkansarbete mot makthavare och vi samarbetar med myndigheter, företag och andra organisationer. Vi driver tre operativa verksamheter: ECPAT Hotline, en anmälningssida för misstänkt sexuell exploatering av barn; Ditt ECPAT, en stödlinje för barn och unga och ECPAT Vuxenstöd, en stödlinje för föräldrar och andra viktiga vuxna.

Flickor ”exposas” på nätet av andra barn1.2.2023 06:00:00 CET | Pressmeddelande

I dag släpper barnrättsorganisationen ECPAT rapporten ”Jag tittade bara, jag gjorde inget elakt” som handlar om barns utsatthet på så kallade exposekonton. Rapporten visar bland annat att en stor del av barnen som hängs ut på exposekonton är mycket unga, ibland i mellanstadieåldern. Många gånger är förövarna äldre barn, som förmått den utsatta att skicka nakenbilder eller filmer och sen sprider dem vidare i hens närhet.