Skansen och Konsumentföreningen Stockholm i fördjupat samarbete genom nytt femårsavtal som har fokus på hållbarhet

Skansen och Konsumentföreningen Stockholm (Kfs) skapar mervärde för gäster och medlemmar genom ett fortsatt nära samarbete de kommande fem åren. Med ett utbud av aktiviteter kopplat till samhällsengagemang och miljöarbete vill Skansen och Konsumentföreningen sprida information och kunskap om miljö, mat och djuromsorg med fokus på barn, unga och barnfamiljer.
John Brattmyhr och  Lars Ericson framför Konsumbutiken på Skansen. Foto: Simon Lokko.
John Brattmyhr och Lars Ericson framför Konsumbutiken på Skansen. Foto: Simon Lokko.

Skansen och Kfs är två starka varumärken som med gemensamma krafter vill synliggöra sitt engagemang för ett mer hållbart samhälle.

–I samarbetet med Konsumentföreningen ser vi goda möjligheter att öka folkbildningen i ett av Skansens viktigaste uppdrag - hållbarhet och klimatsmart leverne. Vi vill genomföra aktiviteter som informerar om hur den urbana människan kan leva på ett hållbart sätt samt ta vara på resurser, återvinning och kretsloppstänkande, säger John Brattmyhr, vd Skansen.

Aktiviteterna på Skansen utvecklas i en gemensam arbetsgrupp och kommer att vara väl synliga på området för att förstärka samarbetet. Bland annat kommer ett Hållbarhetshus som återvinner kompostmaterial att uppföras. Syftet är att få en plats där återvinnings-processen kan exponeras för gäster och personal och stärka kretsloppstänket på ett spännande och handfast sätt.

–Vi vill skapa medlemsnytta för våra medlemmar och därför känns det fantastiskt kul att vi nu fördjupar samarbetet med Skansen. Sen vi inledde samarbetet på 90-talet har det varit ett av våra mest uppskattade och nyttjade erbjudanden. Att vi nu dessutom skapar ett hållbarhetshus känns extra kul då hållbarhet och miljö är områden våra medlemmar tycker är allra viktigast, säger Lars Ericson, vd Konsumentföreningen Stockholm.

På Lill-Skansen planeras fler aktivitetsytor och Kfs superhjälte Kapten Reko kommer att agera värd varje dag under hela året. Kapten Reko har till syfte att sprida kunskap på temat hållbarhet och återvinning i en vardagsmiljö.

Kfs får möjlighet att bjuda in skolor till Skansen för pedagogisk verksamhet ledd av Skansens utbildade pedagoger. Dessutom arrangeras en familjedag med scenprogram för Kfs och medlemsdagarna i slutet på loven möjliggör för besök för de som inte annars har möjlighet att komma till Skansen.

För mer information, vänligen kontakta:

John Brattmyhr, vd Skansen, 08 – 442 8001

Lars Ericson, vd Konsumentföreningen Stockholm, 08-714 39 74