Skansens drop in-bröllop goes worldwide

Drop in-bröllop introducerades på Skansen i stor skala 2010. Sen dess har det fått efterföljare på många håll i Sverige. I år kan man gifta sig både på nationaldagen och midsommarafton på flera ställen men extra roligt är att idén också sprider sig utomlands.
Bröllopskyssen. Foto: Maria Johansson/Skansen

Det danska friluftsmuseet Den Gamle by i Aarhus planerar att ha drop in-bröllop i september i år och guldrushmuseet Sovereign Hill i Ballarat, Victoria, i Australien går också i tankar på att utöka verksamheten.

-På Sovereign Hill är de mycket intresserade, berättar Charlotte Ahnlund Berg på Skansen. Vi var på besök där när de nämnde sina planer på att ha ett drop in-bröllop. Det är en glad överraskning att det har spritt sig till andra sidan jordklotet men Skansen är ju en föregångare för friluftsmuseer världen över.

Ett av paren som kommer till Skansen för att gifta sig i år är Marlene och Justin från Californien. De är både glada för möjligheten att gifta sig på just Skansen och tacksamma för all hjälp de fått från svenska skattemyndigheter.

-We are so excited for the drop in wedding, säger Marlene. Justin both love Skansen and wanted a casual wedding and loved the idea of getting married in one of our favorite places in one of our favorite cities with a bunch of other people! It seemed like a unique way for us to elope. It was a little difficult to make the arrangements to get legally married in Sweden because we are both US citizens but everyone at the Skatteverket has been really helpful. I don't think that the US tax office would be as lovely and responsive as they have been.

-Extra roligt är att vi går mot ett rekord i år, säger producenten och initiativtagaren till Drop in-bröllop Maria Kirsch. Runt lunchtid den 10 juni kommer det 3000:e paret att vigas i något av bröllopstälten. Det hade vi aldrig kunnat tro vi som var med den första lätt kaotiska sommardagen 2010.

Hur går ett drop in-bröllop till?

Det enda paret behöver är legitimation, hindersprövning och för kyrklig vigsel även vigselblankett från sin hemförsamling. Både borgerliga och kyrkliga vigselförrättare samt vittnen finns på plats. Ceremonin tar cirka 10 minuter och äger rum på Tingsvallen‚ den stora gräsplanen nära Bollnästorget.

På plats finns också fotografer‚ florister‚ make-up artister‚ nagelstylist, Champagnebar och musiker med bröllopsrepertoar i sångtältet. På Bollnästorgets dansbana spelar Skansens Spelmän. Restaurangerna erbjuder bröllopsmenyer och det finns picknickkorgar att beställa. För barnen ordnas det bröllopspyssel.

Bröllopskyssen. Foto: Maria Johansson/Skansen
Spelmän i Delsbogården. Foto: Maria Johansson/Skansen