Skansens öringar simmar ut i Saltsjön 8 september

101 havsöringar som föddes vårvintern 2017 på Aquaria, och sen flyttade över till Östersjöhuset Baltic Sea Science Center på Skansen, ska nu få flytta hemifrån. Det sker vid den skyddade viken nedanför Skånska gruvan på söndag den 8 september kl 10.00. Medhjälpare vid släppet är Weeping Willows Magnus Carlsson som engagerat sig i Östersjön och dess framtid.

Havsöring. Foto:S Beskow/Azote Källa:havet.nu

Havsöring (Salmo trutta)
De havsöringar som släpps är uppfödda på konstgjord väg. Föräldrarna togs upp, kramades på rom och mjölke och släpptes därefter ut igen. Äggen fick sedan ligga i en äggkläckningsmaskin tills de var redo att kläckas. En nykläckt öring har en gulesäck på magen som ger den näring. På så sätt klarar sig den lilla fisken den första tiden utan att behöva jaga rätt på sin mat. När gulesäcken väl är absorberad har den vuxit till sig och kan börja jaga och äta själv.

Havsöring vandrar upp i sötvatten vid parning, lägger sina ägg som kläcks där innan de som unga vuxna vandrar ut i havet igen. Skansens havsöringar är födda under vårvintern 2017 och nu strax över 2,5 år, och klarar sig bra på egen hand. Att släppa ut 101 öringar vid ett tillfälle är lite jämfört med alla fiskar som sätts ut årligen i Sverige men det är inte vanligt att allmänheten får komma så nära fiskarna som de kommer att göra på söndag. Med det här öringsläppet vill vi informera om Östersjön och dess arter, där havsöringen är en viktig art för såväl näringskedjan som för oss människor.

Officiellt öringsläpp på Djurgården

Datum: 8 september
Tid: kl 10.00
Plats: vid viken nedanför Skånska gruvan på Djurgården
Medverkande: Anna Björn, enhetschef Baltic Sea Science Center, Magnus Carlsson, Weeping WIllows

OSA: Christina Hamnqvist, pressekreterare Skansen

Havsöring. Foto:S Beskow/Azote Källa:havet.nu

Höstlov på Skansen: Upplev kolerans spridning – skräck förankrad i svensk historia21.10.2019 07:50:00 CESTPressmeddelande

Året är 1834 och koleran har kommit till Sverige. En av 1800-talets mest förödande och fruktade sjukdomar sprider skräck i stora delar av befolkningen, och hotar än idag stora delar av världen. Skansen bjuder i år in till ett höstlov i gränslandet mellan verklig spänning och fiktion. Dessutom tar Baltic Sea Science Center avstamp i kolerans koppling till havet samt berättar om havets nutida utmaningar. Det och många fler upplevelser, när Skansen öppnar upp sina höstlovsdörrar.

Temadagar om Östersjön på Skansen - träffa Östersjöexperter 26 - 29 september19.9.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Hur vet vi hur Östersjön mår och varför? Experter och forskare från Sveriges lantbruksuniversitet och Stockholms universitet finns på Baltic Sea Science Center på temadagar den 26 - 29 september som riktar sig både till skola och allmänhet. De kommer bland annat att berätta om: Hur gammal är en fisk och varför en fisk ser ut som den gör? Hur kan vi få reda på mer om livet nere på botten? Vad finns i en vattendroppe? Vad växer under ytan? Hur mår Östersjön och varför?