Skansens öringar simmar ut i Saltsjön 8 september

101 havsöringar som föddes vårvintern 2017 på Aquaria, och sen flyttade över till Östersjöhuset Baltic Sea Science Center på Skansen, ska nu få flytta hemifrån. Det sker vid den skyddade viken nedanför Skånska gruvan på söndag den 8 september kl 10.00. Medhjälpare vid släppet är Weeping Willows Magnus Carlsson som engagerat sig i Östersjön och dess framtid.

Havsöring. Foto:S Beskow/Azote Källa:havet.nu

Havsöring (Salmo trutta)
De havsöringar som släpps är uppfödda på konstgjord väg. Föräldrarna togs upp, kramades på rom och mjölke och släpptes därefter ut igen. Äggen fick sedan ligga i en äggkläckningsmaskin tills de var redo att kläckas. En nykläckt öring har en gulesäck på magen som ger den näring. På så sätt klarar sig den lilla fisken den första tiden utan att behöva jaga rätt på sin mat. När gulesäcken väl är absorberad har den vuxit till sig och kan börja jaga och äta själv.

Havsöring vandrar upp i sötvatten vid parning, lägger sina ägg som kläcks där innan de som unga vuxna vandrar ut i havet igen. Skansens havsöringar är födda under vårvintern 2017 och nu strax över 2,5 år, och klarar sig bra på egen hand. Att släppa ut 101 öringar vid ett tillfälle är lite jämfört med alla fiskar som sätts ut årligen i Sverige men det är inte vanligt att allmänheten får komma så nära fiskarna som de kommer att göra på söndag. Med det här öringsläppet vill vi informera om Östersjön och dess arter, där havsöringen är en viktig art för såväl näringskedjan som för oss människor.

Officiellt öringsläpp på Djurgården

Datum: 8 september
Tid: kl 10.00
Plats: vid viken nedanför Skånska gruvan på Djurgården
Medverkande: Anna Björn, enhetschef Baltic Sea Science Center, Magnus Carlsson, Weeping WIllows

OSA: Christina Hamnqvist, pressekreterare Skansen

Havsöring. Foto:S Beskow/Azote Källa:havet.nu

Skansen och Konsumentföreningen Stockholm i fördjupat samarbete genom nytt femårsavtal som har fokus på hållbarhet18.12.2019 15:00:00 CETPressmeddelande

Skansen och Konsumentföreningen Stockholm (Kfs) skapar mervärde för gäster och medlemmar genom ett fortsatt nära samarbete de kommande fem åren. Med ett utbud av aktiviteter kopplat till samhällsengagemang och miljöarbete vill Skansen och Konsumentföreningen sprida information och kunskap om miljö, mat och djuromsorg med fokus på barn, unga och barnfamiljer.