Skansens rulltrappa blir spektakulär utställning om biologisk mångfald

Idag lanseras Skansens första del av utställningen om biologisk mångfald i den historiska rulltrappan från 1938. Det är en upplevelsebaserad resa där gäster åker rulltrappa och samtidigt visualiseras biologisk mångfald och artbevarande på ett sätt som är lätt att ta till sig och förstå. Syftet med utställningen är att väcka känslor för att biologisk mångfald är fantastiskt och nödvändigt för mänskligt liv.

Utställning om biologisk mångfald i Skansens rulltrappa. Foto: Skansen

– Vi hoppas att rulltrappsresan ska inspirera våra gäster till att tänka till på hur samhällsutvecklingen har påverkat naturen på olika sätt. Vi vill öka engagemanget bland allmänheten i de här frågorna, säger Tomas Frisk som är Zoologisk chef på Skansen.

Projektet är ett djupgående samarbete mellan Skansen, Visualiseringscenter C i Norrköping, Stockholm Resilience Center och Sveriges lantbruksuniversitet. Lagom till midsommar, som traditionellt sett är Skansens mest välbesökta helg, öppnar den första delen av tre i satsningen på att visualisera biologisk mångfald.

– Det är helt fantastiskt att Skansen har möjlighet att göra detta. Vi tror att det kommer bli en ögonöppnare för många och ser även fram emot att lansera kommande etapper som ska förstärka upplevelsen ännu mer, säger Yvonne Nordlind som är marknads- och kommunikationschef på Skansen.

Rulltrappsresan är totalt 40 meter och tar ca 80 sekunder. I kommande delar, som öppnas i takt med att utställningen blir klar i övre delen av Skansens rulltrappshall, får gästen fördjupad kunskap om de utmaningar som världen står inför och vad man behöver tänka på för att möta dessa utmaningar.

Projektet kommer att löpa över tre år och finansieras av Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfond.

Utställning om biologisk mångfald i Skansens rulltrappa. Foto: Skansen

Stiftelsen Skansens vd John Brattmyhr väljer att sluta sin tjänst under 202328.9.2022 15:12:21 CEST | Pressmeddelande

Den 1a oktober i år har Stiftelsen Skansens vd John Brattmyhr varit verksam på Skansen i 17 år. Han har tillsammans med alla medarbetare stärkt Skansen som en av Sveriges mest populära besöksmål, navigerat genom upp och nedgångar, pandemi, gästrekord och utveckling av Skansen som en attraktiv plats att besöka. Nu väljer John att avsluta sin tjänst på Skansen med siktet inställt på att vara fortsatt aktiv med intressanta styrelseuppdrag.

Stiftelsen Skansen öppnar 90-konto – ”en kvalitetsstämpel för utökat insamlingsarbete”31.8.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Skansen ansökte i början av året om ett 90-konto vilket nu har beviljats av Svensk Insamlingskontroll. Initiativet är delvis en följd av den ekonomiska kris som Skansen upplevde under pandemin. Att inneha ett 90-konto utgör en väl ansedd och etablerad kvalitetsstämpel för allt insamlingsarbete som bedrivs inom stiftelser, ideella föreningar och andra organisationer.