Sol- och badsemester står högst på listan i sommar

Svensk sommar och ljusa nätter i all ära men varken det fina vädret under försommaren eller den svaga kronan påverkar reslusten i sommar. För svenskarna är det viktigt att solsäkra sin semester en vecka eller två på varmare breddgrader. Nära 6 av 10 planerar en utlandsresa i sommar, det visar Vings senaste resepanel där 16 951 personer svarat på frågor om semester.

Foto: Mathias Nero, Ocean Beach Club – Cypern (O.B.C.), rum med poolaccess.

De fem populäraste semesterformerna enligt Vings resepanel är:Sol- och badsemester (78,4 procent), vara på landet/i skärgården (23,2 procent), bilsemester med många stopp och upplevelser (18,4 procent), stanna hemma (16 procent) samt citysemester (14,9 procent). (Bas: 16 916 svar varav 3 svar möjliga).

Till Vings sol- och badresmål är 8 av 10 resor nu bokade för sommarsäsongen som sträcker sig fram till sista september.

Vi har haft högt tryck i bokningarna hela året och vårt halvårsresultat som släpptes i maj visade på rekordresultat. I Resepanelen tar vi tempen på hur svenskar vill semestra och den bekräftar att en sol- och badresa på sommaren ligger i topp bland olika semesterformer. Så vill man komma iväg till resmålen runt Medelhavet gäller det att boka snart, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

Påverkar kronkursen resandet?
65 procent svarar att den inte påverkar, 12 procent bokar all inclusive för att på så vis ha koll på reskassan, 7,5 procent väljer länder där det är billigare att leva medan 3,6 procent väljer att stanna hemma. 11 procent har ingen åsikt. (Bas: 16 931 svar).

- Det är främst på resmålen som det blivit lite dyrare för oss svenskar, inte priset på våra charterresor där tillgång och efterfrågan styr prisbilden. Men vill man semestra lite billigare vill jag slå ett slag för Turkiet dit vi ökat antalet resor med 40 procent jämfört med i fjol och som dessutom bjuder på riktigt högklassiga hotell, god mat, fina stränder och sevärdheter, fortsätter Fredrik Henriksson.

Vings bäst bokade resmål är klassikerna som funnits länge i programmet med Mallorca i topp. Det kommer att bli en riktig Greklandssommar i år med storfavoriterna Kreta och Rhodos men även små grekiska öar är populära, även Cypern lockar många svenskar. Det är till dessa Medelhavsresmål de allra flesta av Vings kunder reser, och då bor man gärna på något av Vings populära koncepthotell som familjekoncepten Sunwing och O.B.C. eller vuxenhotellen Sunprime och Casa Cook.

Solsäkra semestern och slippa vardagskraven är viktigt
De fem viktigaste sakerna som lockar med att resa utomlands på semestern är att man vill solsäkra semestern (73,1 procent), slippa alla krav och måsten (61 procent), skaffa sig nya upplevelser och möta en annan kultur (52 procent), glömma vardagsbestyren (38,4 procent) samt få tid med nära och kära (24,6 procent). (Bas: 16 939 svar. 3 svar möjliga)

På frågan: ”Hur planerar du att spendera din semester i sommar” så svarar 16 927 personer följande:  56,7 procent planerar att resa utomlands, 22,7 procent semestrar i Sverige, 16,8 procent har inte beslutat sig. 3,8 procent ska inte ha semester.  På frågan om man bokat en sol- och badresa i sommar svarar fem av tio att de bokat en solresa och 21,3 procent att det planerar att boka resa. (Bas: 12 371)

Om Resepanelen:
Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Den här panelen har besvarats av 16 951 personer. Undersökningen genomfördes under perioden 31/5-7/6, 2018. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

För ytterligare information, kontakta: Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving/Thomas Cook Northern Europe, 0709-513124, fredrik.henriksson@thomascook.se

För fler hotell- och resmålsbilder, besök Vings bildarkiv. https://www.ving.se/bildarkiv

Ving ökar volymen till Turkiet och börja flyga direkt till Gazipasa17.9.2018 09:50Pressmeddelande

Efter några års nedgång har efterfrågan på resor till Turkiet ökat ordentligt. Redan till sommaren 2018 ökade Ving volymen med 40 procent och till nästa sommar börjar Ving flyga direkt från Stockholm till flygplatsen i Gazipasa med det egna flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia. Det förkortar restiden med nära två timmar för alla som ska semestra i Alanya. Sedan tidigare flyger Ving till Gazipasa från Köpenhamn.

Fler än 650 000 svenskar besökte Kanarieöarna, där Gran Canaria fortfarande är mest populärt6.9.2018 13:28Pressmeddelande

Kanarieöarna har lockat semestrande svenskar sedan 1960-talet. Med många soldagar och behaglig värme året om är det många som återvänt flera gånger till de populära öarna. Enligt Vings resepanel, där 12 433 svenskar svarat på frågor om Kanarieöarna har 9 av 10 (92,7 procent) någon gång rest till Kanarieöarna på semester. Populärast är Gran Canaria följt av Teneriffa och Lanzarote.

7 av 10 höstlovsresor är redan bokade hos Ving - Kanarieöarna lockar flest5.9.2018 08:20Pressmeddelande

Skolorna har börjat, kvällarna blir allt mörkare och temperaturerna faller - hösten är här. Men sommarlovet har inte mer än tagit slut innan det är dags att boka in nästa ledighet, och många är ute i god tid. Redan nu är 71 procent av Vings höstlovsresor bokade. Fler än hälften väljer en resa till Kanarieöarna och då främst till Gran Canaria och Teneriffa. Men även Kap Verde, Cypern, Egypten och Turkiet samt långväga resmål som Thailand och Aruba lockar.