Sol- och badsemester står högst på listan i sommar

Svensk sommar och ljusa nätter i all ära men varken det fina vädret under försommaren eller den svaga kronan påverkar reslusten i sommar. För svenskarna är det viktigt att solsäkra sin semester en vecka eller två på varmare breddgrader. Nära 6 av 10 planerar en utlandsresa i sommar, det visar Vings senaste resepanel där 16 951 personer svarat på frågor om semester.

Foto: Mathias Nero, Ocean Beach Club – Cypern (O.B.C.), rum med poolaccess.

De fem populäraste semesterformerna enligt Vings resepanel är:Sol- och badsemester (78,4 procent), vara på landet/i skärgården (23,2 procent), bilsemester med många stopp och upplevelser (18,4 procent), stanna hemma (16 procent) samt citysemester (14,9 procent). (Bas: 16 916 svar varav 3 svar möjliga).

Till Vings sol- och badresmål är 8 av 10 resor nu bokade för sommarsäsongen som sträcker sig fram till sista september.

Vi har haft högt tryck i bokningarna hela året och vårt halvårsresultat som släpptes i maj visade på rekordresultat. I Resepanelen tar vi tempen på hur svenskar vill semestra och den bekräftar att en sol- och badresa på sommaren ligger i topp bland olika semesterformer. Så vill man komma iväg till resmålen runt Medelhavet gäller det att boka snart, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

Påverkar kronkursen resandet?
65 procent svarar att den inte påverkar, 12 procent bokar all inclusive för att på så vis ha koll på reskassan, 7,5 procent väljer länder där det är billigare att leva medan 3,6 procent väljer att stanna hemma. 11 procent har ingen åsikt. (Bas: 16 931 svar).

- Det är främst på resmålen som det blivit lite dyrare för oss svenskar, inte priset på våra charterresor där tillgång och efterfrågan styr prisbilden. Men vill man semestra lite billigare vill jag slå ett slag för Turkiet dit vi ökat antalet resor med 40 procent jämfört med i fjol och som dessutom bjuder på riktigt högklassiga hotell, god mat, fina stränder och sevärdheter, fortsätter Fredrik Henriksson.

Vings bäst bokade resmål är klassikerna som funnits länge i programmet med Mallorca i topp. Det kommer att bli en riktig Greklandssommar i år med storfavoriterna Kreta och Rhodos men även små grekiska öar är populära, även Cypern lockar många svenskar. Det är till dessa Medelhavsresmål de allra flesta av Vings kunder reser, och då bor man gärna på något av Vings populära koncepthotell som familjekoncepten Sunwing och O.B.C. eller vuxenhotellen Sunprime och Casa Cook.

Solsäkra semestern och slippa vardagskraven är viktigt
De fem viktigaste sakerna som lockar med att resa utomlands på semestern är att man vill solsäkra semestern (73,1 procent), slippa alla krav och måsten (61 procent), skaffa sig nya upplevelser och möta en annan kultur (52 procent), glömma vardagsbestyren (38,4 procent) samt få tid med nära och kära (24,6 procent). (Bas: 16 939 svar. 3 svar möjliga)

På frågan: ”Hur planerar du att spendera din semester i sommar” så svarar 16 927 personer följande:  56,7 procent planerar att resa utomlands, 22,7 procent semestrar i Sverige, 16,8 procent har inte beslutat sig. 3,8 procent ska inte ha semester.  På frågan om man bokat en sol- och badresa i sommar svarar fem av tio att de bokat en solresa och 21,3 procent att det planerar att boka resa. (Bas: 12 371)

Om Resepanelen:
Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Den här panelen har besvarats av 16 951 personer. Undersökningen genomfördes under perioden 31/5-7/6, 2018. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

För ytterligare information, kontakta: Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving/Thomas Cook Northern Europe, 0709-513124, fredrik.henriksson@thomascook.se

För fler hotell- och resmålsbilder, besök Vings bildarkiv. https://www.ving.se/bildarkiv