Stor efterfrågan på påskresor hos Ving

Påsken närmar sig med stormsteg och det är många som väljer att fira högtiden utomlands. Hos Ving är 81 procent av resorna redan slutsålda, vilket är något fler än förra året. Flest påskfirare reser till Kanarieöarna. Men även storstäder som London, New York och Paris är populära.

Ocean Beach Club, Gran Canaria. Foto Mats Högberg

Fler än fyra av fem sol- och badresor har redan gått åt från de svenska storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö, men bokningsläget är ungefär detsamma från regionala flygplatser om man tittar på avresor under perioden 28 mars till 2 april. Från vissa regionala flygplatser som Växjö, Jönköping, Norrköping och Kalmar finns det endast ströplatser kvar till Vings resmål.

Att möta våren och sommaren utomlands är populärt och för den som vill komma iväg under påsken gäller det att boka snabbt. Är det fullbokat från en flygplats är ett tips att titta på närliggande avreseflygplatser och vara flexibel med avresedatum, säger Anna Hagberg, tf. informationschef Ving.

I år infaller påsken tidigt och det är till sommarvarma resmål som Kanarieöarna, Kap Verde och Egypten som allra flest bokat sin påskresa. Men även storstäder och resmålen runt Medelhavet lockar många med temperaturer som är betydligt behagligare än i Sverige. Främst är det Mallorca och Cypern som bjuder på härligt vårväder i påsk, som är populära resmål bland svenskarna.

Topplista, hit reser stockholmarna i påsk:
1. Gran Canaria, 2.Teneriffa,3. Kap Verde, 4. Hurghada, 5. Mallorca
Störst chans att hitta en resa är det till Gran Canaria och Teneriffa. Till Kap Verde, Hurghada och Mallorca finns ströplatser kvar.

Topplista, hit reser göteborgarna i påsk:
1. Gran Canaria, 2. Teneriffa, 3. Cypern, 4. Mallorca, 5. Kap Verde
Störst chans att hitta en resa är det till Gran Canaria och Teneriffa. Till Cypern, Mallorca och Kap Verde finns ströplatser kvar.

Topplista, hit reser skåningarna i påsk:
1. Gran Canaria, 2.Teneriffa

Resor med reguljärflyg – Dubai i topp
Påskresenärer som väljer sol- och badresmål där man bokat resor med reguljärflyg har bokat Dubai följt av Maldiverna, Miami, Phuket och Bali i över påskhelgerna.

Påskresor till storstäder
Många svenskar väljer att fira påsken i en storstad. Vings försäljningsstatistik visar att London toppar bokningarna följt av New York, Rom, Prag och Paris.

För ytterligare information eller högupplösta bilder, kontakta:
Anna Hagberg, tf. informationschef Ving, tel 0709-513158, anna.hagberg@ving.se

Besök Vings bildarkiv.

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB och har cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Info kring "Proposed recapitalisation of Thomas Cook Group"12.7.2019 08:27:48 CESTPressmeddelande

Idag meddelade Vings ägare, Thomas Cook att företaget är i samtal med Fosun Tourism, vår idag största aktieägare, och de utlånande bankerna kring att tillföra nytt kapital om 750 miljoner GBP i verksamheten. Efter genomförandet av detta förslag skulle researrangörsdelen vara majoritetsägd av Fosun Tourism som även äger Club Med, medan flygbolaget skulle ägas av Thomas Cook Group plc., utlånande banker och kreditgivare. Flygbolaget och researrangören kommer att fortsätta att arbeta nära tillsammans, som de gör idag. Semesterresor med Ving/Thomas Cook kommer inte att påverkas och kommer att fortsätta att fungera som vanligt. Alla våra semesterresor är skyddade av resegarantin som vanligt och våra kunder kan tryggt boka och resa på semester med oss.

Nu släpps Vings Semesterrapport19.6.2019 10:57:33 CESTPressmeddelande

Nu presenteras 2019 års upplaga av Semesterrapporten som i år för första gången är nordisk. Rapporten visar bland annat att designhotell blir allt viktigare för destinationer, och så även hotellens restaurangkoncept. Hållbarhet är viktigt och den moderna paketresan är mer rätt än någonsin. Rapporten visar också att för Gen Z och Millenals är trenden att många väljer bort solbränna och festande till förmån för lokala upplevelser och tid för återhämtning.