Stor efterfrågan på påskresor hos Ving

Påsken närmar sig med stormsteg och det är många som väljer att fira högtiden utomlands. Hos Ving är 81 procent av resorna redan slutsålda, vilket är något fler än förra året. Flest påskfirare reser till Kanarieöarna. Men även storstäder som London, New York och Paris är populära.

Ocean Beach Club, Gran Canaria. Foto Mats Högberg

Fler än fyra av fem sol- och badresor har redan gått åt från de svenska storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö, men bokningsläget är ungefär detsamma från regionala flygplatser om man tittar på avresor under perioden 28 mars till 2 april. Från vissa regionala flygplatser som Växjö, Jönköping, Norrköping och Kalmar finns det endast ströplatser kvar till Vings resmål.

Att möta våren och sommaren utomlands är populärt och för den som vill komma iväg under påsken gäller det att boka snabbt. Är det fullbokat från en flygplats är ett tips att titta på närliggande avreseflygplatser och vara flexibel med avresedatum, säger Anna Hagberg, tf. informationschef Ving.

I år infaller påsken tidigt och det är till sommarvarma resmål som Kanarieöarna, Kap Verde och Egypten som allra flest bokat sin påskresa. Men även storstäder och resmålen runt Medelhavet lockar många med temperaturer som är betydligt behagligare än i Sverige. Främst är det Mallorca och Cypern som bjuder på härligt vårväder i påsk, som är populära resmål bland svenskarna.

Topplista, hit reser stockholmarna i påsk:
1. Gran Canaria, 2.Teneriffa,3. Kap Verde, 4. Hurghada, 5. Mallorca
Störst chans att hitta en resa är det till Gran Canaria och Teneriffa. Till Kap Verde, Hurghada och Mallorca finns ströplatser kvar.

Topplista, hit reser göteborgarna i påsk:
1. Gran Canaria, 2. Teneriffa, 3. Cypern, 4. Mallorca, 5. Kap Verde
Störst chans att hitta en resa är det till Gran Canaria och Teneriffa. Till Cypern, Mallorca och Kap Verde finns ströplatser kvar.

Topplista, hit reser skåningarna i påsk:
1. Gran Canaria, 2.Teneriffa

Resor med reguljärflyg – Dubai i topp
Påskresenärer som väljer sol- och badresmål där man bokat resor med reguljärflyg har bokat Dubai följt av Maldiverna, Miami, Phuket och Bali i över påskhelgerna.

Påskresor till storstäder
Många svenskar väljer att fira påsken i en storstad. Vings försäljningsstatistik visar att London toppar bokningarna följt av New York, Rom, Prag och Paris.

För ytterligare information eller högupplösta bilder, kontakta:
Anna Hagberg, tf. informationschef Ving, tel 0709-513158, anna.hagberg@ving.se

Besök Vings bildarkiv.

Ving ökar volymen till Turkiet och börja flyga direkt till Gazipasa17.9.2018 09:50Pressmeddelande

Efter några års nedgång har efterfrågan på resor till Turkiet ökat ordentligt. Redan till sommaren 2018 ökade Ving volymen med 40 procent och till nästa sommar börjar Ving flyga direkt från Stockholm till flygplatsen i Gazipasa med det egna flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia. Det förkortar restiden med nära två timmar för alla som ska semestra i Alanya. Sedan tidigare flyger Ving till Gazipasa från Köpenhamn.

Fler än 650 000 svenskar besökte Kanarieöarna, där Gran Canaria fortfarande är mest populärt6.9.2018 13:28Pressmeddelande

Kanarieöarna har lockat semestrande svenskar sedan 1960-talet. Med många soldagar och behaglig värme året om är det många som återvänt flera gånger till de populära öarna. Enligt Vings resepanel, där 12 433 svenskar svarat på frågor om Kanarieöarna har 9 av 10 (92,7 procent) någon gång rest till Kanarieöarna på semester. Populärast är Gran Canaria följt av Teneriffa och Lanzarote.

7 av 10 höstlovsresor är redan bokade hos Ving - Kanarieöarna lockar flest5.9.2018 08:20Pressmeddelande

Skolorna har börjat, kvällarna blir allt mörkare och temperaturerna faller - hösten är här. Men sommarlovet har inte mer än tagit slut innan det är dags att boka in nästa ledighet, och många är ute i god tid. Redan nu är 71 procent av Vings höstlovsresor bokade. Fler än hälften väljer en resa till Kanarieöarna och då främst till Gran Canaria och Teneriffa. Men även Kap Verde, Cypern, Egypten och Turkiet samt långväga resmål som Thailand och Aruba lockar.