Studenter behöver egen försäkring

Höstterminen är igång och många har flyttat hemifrån för att studera på universitet och högskolor. Som student gäller det att vara rätt försäkrad. Oberoende Konsumenternas Försäkringsbyrå tipsar om vad man behöver tänka på.
Bild från Pixabay.com

Olycksfall på utlandssemestern, vattenskada i lägenheten eller rånad utanför bostaden. Det är tråkiga händelser som dessutom kan bli mycket dyra, om man är oförsäkrad.

- Tyvärr märker vi att allt för många studenter är oförsäkrade utan att veta om det. De tror att de fortfarande omfattas av sina föräldrars hemförsäkring. Det kan också upplevas som onödigt att teckna en försäkring om man inte äger så många saker. Men är du oförsäkrad får du själv betala för händelser som du kan råka ut för. Det kan handla om miljonbelopp, säger Anna-Karin Baltzari Danfors, chef på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Vem behöver en hemförsäkring?

Som student behöver man först och främst en hemförsäkring. Föräldrarnas hemförsäkring gäller inte när man har flyttat hemifrån och är folkbokförd på studieorten. Då behöver man en egen hemförsäkring, oavsett om man bor i studentrum, inneboende eller i egen lägenhet.

Hos ett fåtal försäkringsbolag kan den som är inneboende dela försäkring med sin hyresvärd men oftast inte. Den som flyttar till en bostadsrätt behöver en hemförsäkring och dessutom ett bostadsrättstillägg.

Vad täcker hemförsäkringen?

- Hemförsäkringen i Sverige är en unik paketlösning som innehåller många viktiga moment. Den ger ett skydd för ditt hem och dina saker. Det ingår alltid reseskydd, rättskydd och ansvarsskydd som är mycket viktiga om du till exempel behöver akut vård när du är utomlands eller om din hyresvärd skulle kräva dig på skadestånd, säger Peter Stark, jurist och boendeexpert på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Sjuk- och eller olycksfallsförsäkring

Som student på universitet eller högskolor i Sverige är man försäkrad mot olycksfall under skoltid och vid resor till och från skolan. Försäkringen gäller däremot inte på fritiden.

Många föräldrar skaffar en barn- och ungdomsförsäkring till sina barn som kan gälla tills de är 25 eller 30 år gamla. Om man inte redan har en sådan försäkring så kan det vara bra att komplettera skolans försäkring med en individuell sjuk- och eller olycksfallsförsäkring.

• Flyttar du hemifrån omfattas du inte längre av dina föräldrars hemförsäkring.
  • Många försäkringsbolag erbjuder särskilda hemförsäkringar för studenter med lägre ersättning för lösöre. De blir billigare än vanliga hemförsäkringar och räcker bra om du inte äger många dyra saker.
  • Hemförsäkringen ger ett bra reseskydd när du är utomlands, men oftast inte längre än 45 dagar.
  • Du kan få ersättning från flera försäkringar. Anmäl din skada både till skolans olycksfallsförsäkring och din egen försäkring.

Detta ingår i en hemförsäkring

• Egendomsskydd (lösöre), ger ersättning vid till exempel brand och stöld.
  • Reseförsäkring, täcker kostnader för akuta sjukdomar och olycksfall på resa i normalt 45 dagar.
  • Ansvarsskydd, ersätter kostnader för skador om du blir skadeståndsskyldig.
  • Rättsskydd, täcker en del av advokatkostnaderna om du hamnar i en tvist.
  • Överfallsskydd, om du blir utsatt för misshandel eller sexualbrott.

Läs mer om hemförsäkringar och jämför innehållet i hemförsäkringar från olika försäkringsbolag på konsumenternas.se

För mer information kontakta:
Anna-Karin Baltzari, chef på Konsumenternas Försäkringsbyrå, telefon 070-1391 88 87 eller anna-karin.baltzari-danfors@konsumenternas.se
Peter Stark, jurist och boendeexpert på Konsumenternas Försäkringsbyrå, telefon 070-799 64 64 eller peter.stark@konsumenternas.se

Bild från Pixabay.com