Studentlitteratur och IM stöttar elever med läxhjälp

Individuell Människohjälp, IM, och Studentlitteratur inleder ett långsiktigt samarbete för att stötta dem som av olika skäl har det tufft med skolarbetet. "Vi vill hjälpa enskilda elever att realisera sina framtidsdrömmar, säger Stefan Persson", VD för Studentlitteratur.

Foto: Lisa Jalakas/IMs Bildarkiv
Ali Mohammed och volontären Therese Bergium, IMs läxhjälpsgrupp i Tensta, Stockholm. Foto: Lisa Jalakas/IMs Bildarkiv

Inom ramen för det nya samarbetet kommer Studentlitteratur att bidra till IMs läxhjälp som varje vecka anordnas vid cirka 20 tillfällen runt om i landet, bland annat i Lund, Malmö och Göteborg. Förutom ett finansiellt bidrag kan Studentlitteraturs anställda engagera sig ideellt som läxhjälpare i ämnen som matematik, svenska och engelska.

– Det finns barn och unga i Sverige som av olika anledningar kan behöva både en plats, en gemenskap och ett stöd i sina hemuppgifter. Vi vill ge dem ökade möjligheter att förverkliga sina framtidsdrömmar, säger Stefan Persson och fortsätter:

– Lärande är något som engagerar oss på Studentlitteratur. Läxhjälp är starkt knuten till vår verksamhet som handlar om att stötta barn, unga och vuxna i sin kunskapsutveckling. Vi ser fram emot ett långsiktigt partnerskap med IM där vi tillsammans utvecklar samarbetet över tid.

– Vi är glada över att få Studentlitteratur som samarbetspartner, säger Martin Nihlgård, tillförordnad generalsekreterare på IM. I Sverige arbetar IM med ömsesidig integration och att stärka människor som befinner sig i utanförskap – och här är kunskapsutveckling en viktig pusselbit. Studentlitteratur är en betydande nationell aktör i frågan, och vi ser mycket fram emot att hitta gemensamma aktiviteter inom vårt partnerskap.

IM är en svensk biståndsorganisation som arbetar för att stärka utsatta individer, särskilt kvinnor och unga, så att de av egen kraft kan ta sig ur fattigdom och utanförskap. IM grundades 1938, är religiöst och partipolitiskt obunden och arbetet utgår från de mänskliga rättigheterna.

För mer information, kontakta:

Martin Nihlgård, Tillförordnad generalsekreterare IM
E-post: martin.nihlgard@imsweden.org

Stefan Persson, VD Studentlitteratur
E-post: stefan.persson@studentlitteratur.se

Foto: Lisa Jalakas/IMs Bildarkiv

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 359 miljoner kronor och har 152 anställda.

Ett nytt perspektiv på läraryrket som profession14.2.2019 08:47:12 CETNyheter

De senaste åren har debatten om förstelärarreformen och avprofessionaliseringen av läraryrket varit livlig och känslorna har många gånger varit starka, något som kan stå i vägen för en mer objektiv diskussion kring arbetsinnehållet och vad införandet av förstelärarna egentligen kan tillföra skolan. Det menar Johan Alvehus, lektor vid Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap, Lunds Universitet.