Svenska Röda Korset ökar insatserna i Idlib

Med en miljon människor på flykt, omfattande förstörelse av civil infrastruktur som sjukhus och skolor och kallt vinterväder är den humanitära situationen i syriska Idlib oerhört svår. Sida har nu beslutat att stödja Röda Korsets insatser i regionen med ytterligare fem miljoner kronor.

Första hjälpen-volontärer utanför Röda Korsets vårdklinik i Damaskusförorten Douma.

- Röda Korsets lokala volontärer och anställda i regionen arbetar dygnet runt, i en mycket farlig situation, med att hjälpa sina medmänniskor med framför allt första hjälpen och vårdinsatser. Behoven är enorma så det känns bra att vi kan öka insatserna på plats, säger Martin Ärnlöv, Röda Korsets generalsekreterare som just kommit tillbaka från ett en veckas långt besök i Syrien.

Röda Korset har närmare 600 lokala volontärer i regionen Idlib och Sidastödet kommer att användas till vård- och skyddsinsatser. Röda Korset stödjer två sjukhus, har tre mobila sjukvårdsenheter igång utanför Aleppo och runt om i regionen finns första hjälpen-stationer igång dygnet runt som tar hand om lättare skador och hjälper människor vidare till mer avancerad sjukvård. Utöver det kommer pengarna även används till evakueringar av människor från områden där det sker strider, laga vattenledningar, dela ut mat och arrangera barnaktiviteter i flyktingläger för att minska stress och öka välbefinnande.

Varannan syrier befinner sig på flykt

De senaste månadernas strider i nordvästra Syrien har tvingat närmare en miljon människor flykt vilket gör det till den största flyktingvågen under det nio år långa kriget i Syrien. Ytterligare fem miljoner syrier befinner sig på flykt inom landet och lika många till i andra länder, framför allt grannländer.
- Varannan syrier befinner sig på flykt och behovet av stöd och engagemang för dom är lika stort som när kriget började för nio år sedan, säger Martin Ärnlöv.

Martin Ärnlöv tillsammans med första hjälpen-volontärer på Röda Korsets klinik i Douma, Syrien.
Martin Ärnlöv besöker barnaktivitet i flyktinglägret Al Hol.
Sjukvårdstält i flyktinglägret Al Hol.
Dialysenheten på Röda Korsets klinik är den enda som finns i hela Östra Ghouta, här behandlas varje vecka 25 patienter.

Röda Korset informerar sjukhusbesökare om covid-19 - får stöd av IKEA11.5.2020 10:00:00 CESTPressmeddelande

Med start 11 maj kommer volontärer från Röda Korset att bemanna ett tält utanför Helsingborgs lasarett, detta med anledning av coronaviruset. Syftet med insatsen är att stötta sjukvården genom att informera besökarna om covid-19 på flera olika språk och om hur du kan hantera din oro. Tälten har donerats till Röda Korset av IKEA, och används vanligtvis som tillfälliga hem eller fältkliniker i flyktingläger.