Svenska Röda Korset ökar insatserna i Idlib

Med en miljon människor på flykt, omfattande förstörelse av civil infrastruktur som sjukhus och skolor och kallt vinterväder är den humanitära situationen i syriska Idlib oerhört svår. Sida har nu beslutat att stödja Röda Korsets insatser i regionen med ytterligare fem miljoner kronor.

Första hjälpen-volontärer utanför Röda Korsets vårdklinik i Damaskusförorten Douma.

- Röda Korsets lokala volontärer och anställda i regionen arbetar dygnet runt, i en mycket farlig situation, med att hjälpa sina medmänniskor med framför allt första hjälpen och vårdinsatser. Behoven är enorma så det känns bra att vi kan öka insatserna på plats, säger Martin Ärnlöv, Röda Korsets generalsekreterare som just kommit tillbaka från ett en veckas långt besök i Syrien.

Röda Korset har närmare 600 lokala volontärer i regionen Idlib och Sidastödet kommer att användas till vård- och skyddsinsatser. Röda Korset stödjer två sjukhus, har tre mobila sjukvårdsenheter igång utanför Aleppo och runt om i regionen finns första hjälpen-stationer igång dygnet runt som tar hand om lättare skador och hjälper människor vidare till mer avancerad sjukvård. Utöver det kommer pengarna även används till evakueringar av människor från områden där det sker strider, laga vattenledningar, dela ut mat och arrangera barnaktiviteter i flyktingläger för att minska stress och öka välbefinnande.

Varannan syrier befinner sig på flykt

De senaste månadernas strider i nordvästra Syrien har tvingat närmare en miljon människor flykt vilket gör det till den största flyktingvågen under det nio år långa kriget i Syrien. Ytterligare fem miljoner syrier befinner sig på flykt inom landet och lika många till i andra länder, framför allt grannländer.
- Varannan syrier befinner sig på flykt och behovet av stöd och engagemang för dom är lika stort som när kriget började för nio år sedan, säger Martin Ärnlöv.

Martin Ärnlöv tillsammans med första hjälpen-volontärer på Röda Korsets klinik i Douma, Syrien.
Martin Ärnlöv besöker barnaktivitet i flyktinglägret Al Hol.
Sjukvårdstält i flyktinglägret Al Hol.
Dialysenheten på Röda Korsets klinik är den enda som finns i hela Östra Ghouta, här behandlas varje vecka 25 patienter.

Röda Korset informerar sjukhusbesökare om covid-19 - får stöd av IKEA6.4.2020 13:00:00 CESTPressmeddelande

Med start 6 april kommer volontärer från Röda Korset att bemanna tält utanför Östra sjukhuset i Göteborg, detta med anledning av coronaviruset. Syftet med insatsen är att stötta sjukvården genom att informera besökarna om Covid-19 på flera olika språk och hjälpa till att hänvisa dem vidare. Tälten har donerats till Röda Korset av IKEA, och används vanligtvis som tillfälliga hem eller fältkliniker i flyktingläger.

Röda Korset bistår Socialstyrelsen med donationer från företag – med hjälp av Bring3.4.2020 06:00:00 CESTPressmeddelande

Socialstyrelsen har en avgörande roll när det handlar om att stötta hälso- och sjukvården och socialtjänsten i arbetet med covid-19. Regeringen har gett myndigheten i uppdrag att vid behov ta över regionernas och kommunernas ansvar för att säkra tillgången till skyddsutrustning och annat sjukvårdsmaterial. Uppdraget gäller så länge behovet finns kvar i samband med spridningen av covid-19. Idag vänder sig många företag till Socialstyrelsen med olika donationer och enligt ett nytt avtal tar myndigheten stöd av Svenska Röda Korset för att hantera dessa. Till sin hjälp har organisationen en beredskapspartner i logistikföretaget Bring som kommer att hjälpa till med distributionen av donationerna. I enlighet med önskemål från Socialstyrelsen vänder sig nu Röda Korset till företag och privatpersoner med följande önskemål utifrån CE-standard: skyddsglasögon, ansiktsskärmar/visir, skyddsutrustning för mun och näsa, handskar, skyddsdräkter, plastförkläden, ambulansresurser, transport av avlidna

Nomineringarna till Röda korsets journalistpris är klara5.3.2020 13:00:00 CETPressmeddelande

Varje år drabbas miljontals människor av katastrofer och krig. Därför vill Röda Korset belöna en journalistisk gärning – i form av ett reportage eller särskild satsning - som 2019 ökat förståelsen för de humanitära konsekvenserna och komplexiteten i dagens kriser eller katastrofer, ute i världen såväl som i Sverige. Priset kan gå både till en enskild journalist eller ett medieteam.