Svenskarna bryr sig om värderingar på jobbet

Åtta av tio svenskar, 83 procent, tycker att det är viktigt att arbetsgivare organiserar verksamheten utifrån tydliga värderingar. Men bara sex av tio, 59 procent, anser att deras nuvarande arbetsgivare gör det. Det visar Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life.

Värderingar på jobbet är viktigare än någonsin för att företag ska klara sig i konkurrensen, visar nya Manpower Work Life.

– Värderingar är viktigare än någonsin för att företag ska klara sig i konkurrensen. I dag frågar vi oss vad ett företag står för, inte bara om vi tycker att deras produkter eller tjänster är bra, säger Lars Forseth, vd på ManpowerGroup Sverige.

Den senaste Manpower Work Life-undersökningen visar att 83 procent av svenskarna tycker att det är viktigt att arbetsgivare organiserar verksamheten utifrån tydliga värderingar. Siffran är något högre bland kvinnor (88 procent) än bland män (78 procent). Samtidigt tycker bara 59 procent att detta görs på deras nuvarande arbetsplats.

– Vi ser en tydlig trend där företag som berättar om sina värderingar lyckas bättre med att locka och behålla duktiga medarbetare. Lönekuvertet räcker inte längre – framför allt unga människor motiveras i stället av att känna att de bidrar till ett högre syfte på jobbet, säger Lars Forseth.

Var femte svensk, 19 procent, anser att det som lockar mest med drömjobbet är en möjlighet att hjälpa andra och förbättra samhället, enligt en undersökning från Manpower Work Life tidigare i år. Det kan till exempel jämföras med att sju procent prioriterade lönen, och bara en procent ansåg att status lockade mest.

Tre tips: Så kan företag arbeta med värderingar

1. Formulera tillsammans. Involvera alla medarbetare i arbetet med att ta fram en värdegrund. Sammanfatta gemensamt värdegrunden i ett fåtal positiva värdeord och beskriv vad de betyder i den dagliga verksamheten.
  2. Gör det levande. Låt inte värdegrundsarbetet stanna vid nedskrivna ord, utan se till att värderingarna genomsyrar den dagliga verksamheten. Skapa rutiner för hur värdegrunden återkommande kan diskuteras vid exempelvis rekrytering, interna möten och utvecklingssamtal.
  3. Lev som ni lär. Cheferna på företaget måste föregå med gott exempel och leva som de lär.

Lyft också fram medarbetare som agerar i enlighet med värdegrunden som positiv inspiration för hela företaget.

Fakta: På frågan ”Hur viktigt tycker du att det är att din arbetsgivare organiserar verksamheten utifrån tydliga värderingar?”, svarade 83 procent att de tycker det är viktigt. Siffran är något högre bland kvinnor (88 procent) än bland män (78 procent). På frågan ”Gör din arbetsgivare detta?” svarade 59 procent ja.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life-undersökningarna genomförs två gånger per år av Kairos Future på uppdrag av ManpowerGroup Sverige. Manpower Work Life-panelen i Sverige består av närmare 20 000 personer och är representativ för den arbetsföra befolkningen med avseende på kön, ålder och bostadsort. Den senaste undersökningen genomfördes under september 2016 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 4 398 personer deltog.

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på drygt 50 orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

ManpowerGroup kommenterar SVT-inslag om påstådd diskriminering14.5.2018 09:04Pressmeddelande

SVT Nyheter Västerbotten publicerade den 11 maj ett inslag i vilket en person upplever sig diskriminerad efter att ha sökt jobb via Manpower. Mannen uppger att han har sökt samma jobb under olika namn vid olika tillfällen, med olika utfall. Enligt SVT har mannen anmält Manpower till Diskrimineringsombudsmannen, men enligt samma källa är det ännu oklart om DO faktiskt kommer att utreda fallet. ManpowerGroup har inte tagit emot någon anmälan och vi kan därför inte ge vår syn på innehållet i en sådan. Vi kommenterar heller aldrig en enskild person i media, eftersom det är oerhört viktigt för oss att värna den personliga integriteten hos människor som söker arbete hos oss nu och i framtiden. Däremot berättar vi gärna om hur vi arbetar för en rättvis rekrytering med hög kvalitet. Vår regionchef för Norrland, Eva Ageskär, intervjuades därför av SVT Nyheter Västerbotten. Fördomsfri rekrytering är centralt inom hela ManpowerGroup. Mer än var fjärde medarbetare hos oss, drygt 27 procent, har ut

Ny rapport: Så slipper ditt jobb hotas av automatiseringen23.4.2018 08:43Pressmeddelande

Automatisering är inte ett hot mot jobben – för de som har rätt förmågor. Arbetsgivare värderar kommunikations-, samarbetes- och problemlösningsförmåga högst och ungefär en fjärdedel tycker att personer med dessa förmågor är svårast att hitta. Kombinerat med digitala och tekniska färdigheter är detta receptet för att klara sig bäst på framtidens arbetsmarknad, enligt ManpowerGroups nya rapport Skills Revolution 2.0.