Svenskarna bryr sig om värderingar på jobbet
Åtta av tio svenskar, 83 procent, tycker att det är viktigt att arbetsgivare organiserar verksamheten utifrån tydliga värderingar. Men bara sex av tio, 59 procent, anser att deras nuvarande arbetsgivare gör det. Det visar Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life.
– Värderingar är viktigare än någonsin för att företag ska klara sig i konkurrensen. I dag frågar vi oss vad ett företag står för, inte bara om vi tycker att deras produkter eller tjänster är bra, säger Lars Forseth, vd på ManpowerGroup Sverige.
Den senaste Manpower Work Life-undersökningen visar att 83 procent av svenskarna tycker att det är viktigt att arbetsgivare organiserar verksamheten utifrån tydliga värderingar. Siffran är något högre bland kvinnor (88 procent) än bland män (78 procent). Samtidigt tycker bara 59 procent att detta görs på deras nuvarande arbetsplats.
– Vi ser en tydlig trend där företag som berättar om sina värderingar lyckas bättre med att locka och behålla duktiga medarbetare. Lönekuvertet räcker inte längre – framför allt unga människor motiveras i stället av att känna att de bidrar till ett högre syfte på jobbet, säger Lars Forseth.
Var femte svensk, 19 procent, anser att det som lockar mest med drömjobbet är en möjlighet att hjälpa andra och förbättra samhället, enligt en undersökning från Manpower Work Life tidigare i år. Det kan till exempel jämföras med att sju procent prioriterade lönen, och bara en procent ansåg att status lockade mest.
Tre tips: Så kan företag arbeta med värderingar
- Formulera tillsammans. Involvera alla medarbetare i arbetet med att ta fram en värdegrund. Sammanfatta gemensamt värdegrunden i ett fåtal positiva värdeord och beskriv vad de betyder i den dagliga verksamheten.
- Gör det levande. Låt inte värdegrundsarbetet stanna vid nedskrivna ord, utan se till att värderingarna genomsyrar den dagliga verksamheten. Skapa rutiner för hur värdegrunden återkommande kan diskuteras vid exempelvis rekrytering, interna möten och utvecklingssamtal.
- Lev som ni lär. Cheferna på företaget måste föregå med gott exempel och leva som de lär.
Lyft också fram medarbetare som agerar i enlighet med värdegrunden som positiv inspiration för hela företaget.
Fakta: På frågan ”Hur viktigt tycker du att det är att din arbetsgivare organiserar verksamheten utifrån tydliga värderingar?”, svarade 83 procent att de tycker det är viktigt. Siffran är något högre bland kvinnor (88 procent) än bland män (78 procent). På frågan ”Gör din arbetsgivare detta?” svarade 59 procent ja.
För mer information, kontakta gärna:
Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se
Om Manpower Work Life
Manpower Work Life-undersökningarna genomförs två gånger per år av Kairos Future på uppdrag av ManpowerGroup Sverige. Manpower Work Life-panelen i Sverige består av närmare 20 000 personer och är representativ för den arbetsföra befolkningen med avseende på kön, ålder och bostadsort. Den senaste undersökningen genomfördes under september 2016 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 4 398 personer deltog.
Nyckelord
Kontakter
Hélène BelinKommunikationschef - Kommunikation och PR
Tel:0703 77 45 43helene.belin@manpowergroup.seBilder
Om
Om ManpowerGroup
ManpowerGroup™ är världsledande inom kompetens- och HR-tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Genom oss hittar företag rätt kompetens samtidigt som vi sätter miljontals människor i arbete. ManpowerGroup™ är sedan många år erkända för vår mångfald, inkludering, jämställdhet och 2020 utsågs vi till ett av världens mest etiska företag för elfte året i rad. I Sverige har vi omkring 7 000 medarbetare på drygt 50 orter över hela landet med varumärkena: Manpower®, Experis® och Talent Solutions®. Varje år sätter vi 15 000 personer i jobb i Sverige.
Följ ManpowerGroup
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från ManpowerGroup
Experis blir renodlat IT-konsultbolag19.1.2021 08:37:14 CET | Pressmeddelande
Rekryterings- och konsultbolaget Experis specialiserar sig ytterligare genom att bli ett renodlat IT-företag. Som en del av den fokuserade inriktningen kommer Experis nu också att erbjuda en rad nya IT-tjänster, bland annat IT-säkerhet och molnlösningar.
ManpowerGroup lanserar nytt varumärke: Jefferson Wells nytt konsult- och rekryteringserbjudande inom ManpowerGroup14.12.2020 07:54:44 CET | Pressmeddelande
Den 14 december lanserar ManpowerGroup ett nytt varumärke, Jefferson Wells, som erbjuder kompetensförsörjning av chefer och specialister inom bland annat ekonomi, marknad och försäljning samt ingenjörsområdet. Varumärket finns redan i bland annat USA, Norge och Nederländerna.
Ljus vinter för sysselsättningen i Sverige8.12.2020 08:11:18 CET | Pressmeddelande
Arbetsmarknaden i Sverige står inför en återhämtning under vintern med en sysselsättningstrend på 7 procent, en ökning från förra kvartalets nollprognos. Sverige står starkt även i jämförelse med andra europeiska länder. Det visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.
Ny undersökning visar: Svenskars arbetssituation mindre påverkad av pandemin än i grannländerna1.12.2020 08:17:38 CET | Pressmeddelande
Drygt hälften av de yrkesarbetande i Sverige, 53 procent, uppger att deras arbetssituation inte har påverkats av covid-19, visar en undersökning från ManpowerGroup. Det är betydligt fler än i Finland och Norge, där endast en tredjedel är opåverkade av pandemin.
Manpower ny leverantör av Arbetsförmedlingens matchningstjänst16.11.2020 10:06:32 CET | Pressmeddelande
Manpower Matchning är ny godkänd leverantör av Arbetsförmedlingens nya matchningstjänst Rusta och matcha. Från och med november erbjuds tjänsten inledningsvis för arbetssökande i Karlskrona, Umeå och Trollhättan.
Så arbetar ManpowerGroup för att minska spridningen av covid-196.11.2020 16:55:07 CET | Pressmeddelande
Smittspridningen av covid -19 har tyvärr ökat i stora delar av Sverige och Folkhälsomyndigheten har utfärdat skärpta rekommendationer i ett flertal län. Med anledning av detta har ManpowerGroup trappat upp sina förebyggande åtgärder för att förhindra smittspridning.
Ny undersökning visar: Hälften av svenskarna nyfikna på jobbcoachning7.10.2020 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Hälften av alla svenskar, 47 procent, kan tänka sig jobbcoachning för att få nytt jobb. Allra störst är intresset i storstäderna. Det visar arbetslivsundersökningen ManpowerGroup Work Life.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum