Svenskarnas sug efter utlandsresor håller i

Sommaren 2018 slog värmerekord och många valde att njuta av sol och värme hemma. Vings kunder har dock inga planer på att ställa undan resväskan under 2019, det visar Vings resepanel där 6 443 personer svarat på frågor om sina resplaner de kommande tolv månaderna.

Tilos, Grekland. Fotograf Niklas Marlqvist

- Den varma sommaren till trots ser vi att reslusten består, i synnerhet nu när kyla och mörker gör sig påmind här hemma. Att skapa minnen och upplevelser vet vi är viktigt. Resepanelen visar att respondenterna hellre avstår andra utgifter än resor. Endast 15 procent i undersökningen svarar att de skulle dra ned på utlandsresan. Det säger väl en del om hur viktig semesterresan är för svenskarna, det ska mycket till innan man avstår resan till solen, säger Anna Hagberg, tf. informationschef Ving.

Planerar du att resa utomlands på semester med flyg någon av följande perioder? (6 435 svar)

Vintern 2018/2019      55 procent
Vår/sommar 2019       59 procent
Höst/vinter 2019         42 procent
Nej                                2,5 procent

På frågan om man planerar fler eller färre semesterresor utomlands under det kommande året svarar 7,5 procent färre, 69 procent lika många, 11,7 procent fler medan 11,8 procent inte vet.

Det ska mycket till innan man avstår sin resa
Nära 7 av 10 (66%) förväntar sig att den egna ekonomin blir oförändrad de kommande tolv månaderna. 26 procent tror att den blir bättre. Endast 8 procent tror att den blir sämre.

Topp 5:  Vilka utgifter skulle du dra ned på vid sämre ekonomi (6410 svar) - max 5 alternativ.

Smycken/klockor          65 procent
Ny bil/båt                      63 procent
Mode                            52 procent
Restaurangbesök         43 procent
Hemelektronik              42 procent

Om plånboken skulle bli tjockare svarar deltagarna att man skulle satsa mer pengar på resor (94%), renoveringar (40%), krogbesök (39%) och nöjen som teater, bio och konserter (32%).
(bas 6396 svar, max fem svarsalternativ).

Om Resepanelen
Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Den här panelen har besvarats av 6 443 personer. Undersökningen genomfördes i november 2018. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

Premiär för show med Vings maskotar Lollo och Bernie!15.11.2018 12:29Pressmeddelande

Vings populära maskotar Lollo & Bernie har över 30 miljoner visningar på YouTube med sin dansfilm och många är de familjer som mött de kramgoa vännerna på Vings familjehotell. Nu kan Ving för första gången även stolt presentera en egen föreställning med barnens favoriter. Showen med Lollo & Bernie har premiär i helgen, 17-18 november, på Intiman i Stockholm. Den sätts även upp på Lisebergsteatern i Göteborg, 19-20 januari 2019.