Sverige firar Estland, Lettland och Litauen 100 på Skansen

2018 fyller republikerna Estland, Lettland och Litauen hundra år. Detta vill vi ester, letter, litauer och estlandssvenskar fira tillsammans med hela Sverige. Den 26 maj kl 10 inviger Sveriges utrikesminister Margot Wallström en festlig Baltikumdag på Skansen. Alla de tre baltiska utrikesministrarna kommer att delta. Den Baltiska Samarbetsgruppen, som förenar ester, letter, litauer och estlandssvenskar i Sverige, bjuder på folkmusik, dans och god mat!

“Det finns inget land som heter Baltikum. Däremot finns där tre språkligt och kulturellt olika folk men med liknande olyckligt öde under 1900-talet. Samarbete har dock varit viktigt för att överleva och för att kunna återuppstå som självständiga stater på världskartan,” säger Leelo Pukk, projektledare för Baltikumdagen 2018. “Baltikumdagen har en lång historia, och den har förenat våra folkminoriter i Sverige genom många år. Liksom sverige-amerikanerna bevarar även utlandsester, -letter och -litauer sitt kulturella arv, och det vill vi gärna visa upp i samband med hundraårsfirandet.”

“Tillsammans med svenska institutioner och företag bygger Sveriges ester, letter, litauer och estlandssvenskar kulturella och ekonomiska broar över Östersjön. Men som medlemmar i Europeiska unionen borde vi ännu bättre beakta våra gemensamma intressen i Norden och Baltikum. Till dem hör avgjort hela Östersjöområdets säkerhet och en välfungerande gemensam marknad,” säger Sirle Sööt, ordförande för Sverigeesternas Riksförbund.

Projektgruppen för Baltikumdagen 2018
Leelo Pukk, Sverigeesternas Riksförbund (REL)
Sirle Sööt, Sverigeesternas Riksförbund (REL)
Anna-Greta Ter-Borch, Estlandssvenskarnas kulturförening (SOV)