Sydasien på randen till humanitär kris

En humanitär kris hotar Sydasien där mer än 200 000 människor infekteras i covid-19 varje dag. Regionen är snabbt på väg att bli ett nytt globalt epicentrum i coronapandemin. Denna våg som är både dödligare och mer smittsam än tidigare överväldigar sjukhus och sociala system. Ytterst slår den med full kraft mot hundratals miljoner redan fattiga och sårbara människor vars oro och utsatthet bara ökar.

Volontärer från Indiska Röda Korset rycker ut i den rekordhöga covid-smittan för att hjälpa människor med skyddsutrustning, information och även grundläggande förnödenheter. Foto: Indiska Röda Korset.

Den 15 april i år registrerade Indien mer än 200 700 fall av covid-19 på en dag vilket är dubbelt så många som vid tidigare våg och högre än något annat land i världen just nu. Igår hade siffran stigit till mer än 300 000 fall på en dag. Även Bangladesh har 50 procent fler dödsfall per dag än vid tidigare toppnotering i juni 2020 och detsamma gäller Pakistan som följer denna dystra statistik. Lägg därtill konfliktdrabbade Afghanistan där torka och covid-19 lägger börda efter börda på en befolkning vars rudimentära möjligheter att klara sig urholkas dag för dag.

−Viruset sprids med en hastighet som är skrämmande. Sammanlagt är över 1,5 miljoner människor sjuka i covid-19 i Indien, Bangladesh och Pakistan. Det är 50 gånger så högt som för en månad sedan, säger Margareta Wahlström, ordförande för Svenska Röda Korset och med lång erfarenhet från humanitärt arbete i Sydasien.

Hastigheten på spridningen är en tragisk påminnelse om att vi inte har råd att lämna någon utan skydd. Ytterst handlar den globala vaccinfrågan inte bara om att leverera vaccindoser till flygplatsen i ett land utan vaccinet måste nå armen på dem som behöver det bäst. Det är avgörande att människor i isolerade och marginaliserade lokalsamhällen får den hjälp som de så väl behöver. Ingen är säker förrän alla är säkra.

Tusentals volontärer från Röda Korset och Röda Halvmånen finns längst fram i frontlinjen för att hjälpa äldre, hemlösa, migrantarbetare och andra riskgrupper med mat, medicin, testning och skyddsutrustning. I Indien arbetar Röda Korset intensivt med ambulans- och transportservice, första hjälpen, sjukvård och syrgas till de allra sjukaste samt psykosocialt stöd. Den nuvarande covid-insatsen inbegriper över 40 000 volontärer och personal.

Organisationens lokala kretsar backar också den nationella vaccinationskampanjen genom att ge vaccin, sprida information om vaccin och erbjuda användning av Röda Korsets kliniker och medicinska institutioner såsom vaccinationscenter. Vaccineringen paras med omfattande informationsinsatser där rödakorsvolontärer möter allmänheten för att stävja rykten och svara på frågor.

Det blir alltmer uppenbart att det är alltmer smittsamma mutationer av viruset som underblåser den nuvarande vågen i Sydasien. Dr Abhishek Rimal, som samordnar akuta hälsoinsatser för Internationella rödakors- och rödahalvmånefederationen (IFRC) i Asien och Stillahavsområdet, konstaterar att flera länder I Sydasien redan drabbats av den brittiska och sydafrikanska varianten av covid-19.

− Eftersom de bägge är mer smittsamma krävs mer sjukvård, vilket ökar bördan på hela sjukvårdssystemet. Sjukvårdspersonal och sjukhus måste få de resurser som krävs för att ge vård till dem som lider mest. Detta är en väckarklocka. Vacciner måste göras tillgängligt för alla, fattig som rik, och detta oavsett var man än befinner sig, säger han.

Svenska Röda Korset har mångårig erfarenhet av humanitärt bistånd till Sydasien. Förutom stöd i form av 500 000 kronor till vaccinationskampanjen som Bangladesh Röda Halvmåne bedriver har bistånd tidigare getts till den globala covid19-appellen som utfärdats av Internationella rödakors- och rödahalvmånerörelsen. Den oroväckande situationen i Sydasien följs nu noga och möjligheterna att ge ytterligare stöd ses över.

Den nya migrationslagstiftningen kommer att göra det svårare att behandla trauman från krig och flykt19.7.2021 07:09:40 CEST | Pressmeddelande

Imorgon träder Sveriges nya migrationslagstiftning i kraft. Den nya lagstiftningen innebär att korta, tidsbegränsade uppehållstillstånd blir norm och att begränsningarna i rätten till familjeåterförening permanentas. För den som vill återförenas med sin familj kommer det även fortsättningsvis att ställas höga krav på jobb och bostad – så kallade försörjningskrav – för att beviljas familjeåterförening.

Röda Korset kraftsamlar för medmänsklighet och ökad krisberedskap31.5.2021 12:33:13 CEST | Pressmeddelande

I går söndag avslutades Svenska Röda Korsets Riksstämma. Stämman valde Anna Hägg-Sjöquist till ny ordförande. Svenska Röda Korset ser med växande oro på att miljö- och klimatförändringar leder till att samhällen och människor drabbas av kriser och katastrofer. Svenska Röda Korset Riksstämma antog därför ett uttalande för att belysa människors ökande utsatthet, särskild de som befinner sig på flykt.