Upptäck Gran Canaria till fots

Sol och bad i all ära, men Gran Canaria bjuder även på vandringsleder som sträcker sig över 800 km runt ön. Med sin varierande natur är vandring på Gran Canaria en härlig upplevelse med dramatiska vulkanlandskap, djupa dalar och storslagna vyer. Välj mellan dagsturer och en vandringsresa.

Foto: Rocky Adventure

Fler än 150 000 svenskar reser årligen med Ving till Gran Canaria och ön är svenskarnas absoluta favoritresmål. Klimatet är jämnt och behagligt året om och alltfler upptäcker ön även som ett sommarresmål. Det är sällan riktigt hett och trenden att röra på sig under semestern har sedan länge hittat fram till ön.

Att upptäcka en plats till fots gör att man kommer närmare både naturen och befolkningen. Gran Canaria har många fina vandringsleder som till exempel Roque Nublo, som går väster om den mytomspunna klippan på öns mitt. Är man ovan vandrare rekommenderar jag att man vandrar tillsammans med en guide, säger Anna Hagberg, tf. informationschef på Ving.

Mundillo, Santa Lucia: På Gran Canarias östra sida finns en fin lantlig vandringsled som startar i Mundillo, den övre delen av byn Santa Lucia. Leden är inte helt lätt att finna, men väl på rätt spår tar man sig fram bland gamla bondgårdar, omgärdade av ginst och lavendel. Efter några timmars vandring uppför smakar det extra gott med en härlig lunch på 1 400 meters höjd med fantastisk utsikt över de östra delarna av ön. Mätt och belåten tar man sedan stigen tillbaka nedåt kusten.

Tamadaba: På den nordvästra sidan av ön ligger Tamadabaskogen, som också är utgångspunkt för många fina vandringsleder. Det som gör skogen unik är pinjeträden och den fuktiga luft som gör att öns endemiska växter trivs här. En av lederna börjar vid skogvaktarnas hus och som leder ut till bergskammen Roque Faneque. Att ta sig längst ut på klippan kräver ett visst mod och brist på höjdrädsla, men belöningen är oslagbar och väl uppe vill man inte missa solnedgången.

Guayadequedalen: Ovanför byn Ingenio på den östra delen av Gran Canaria ligger den vackra och frodiga Guayadequedalen vars namn betyder ”ställe där det rinner vatten”. Mycket riktigt rinner det klart och friskt vatten året om till glädje för både många av öns exotiska växter som frodas här och för lokalbefolkningen som kan fylla på sina dricksvattendunkar. På flera platser på Gran Canaria bor man fortfarande i grottor och Guayadequedalen är den mest kända platsen där grottorna numera är utrustade med alla moderna bekvämligheter.

Roque Nublo: Roque Nublo eller "Klippan bland molnen" är en mytomspunnen plats mitt på Gran Canaria, där urinvånarna en gång höll rådslag och ceremonier. Det är en varierad tur genom fyra klimatzoner som även tar oss till platser där tiden tycks stått stilla. I den lilla, isolerade bergsbyn La Culata är det dagliga livet som för hundra år sedan. Utsikten över de västra delarna är fantastisk och vid klart väder syns Spaniens högsta berg – Pico del Teide på grannön Teneriffa.

Vandringsresa: I februari, när våren gjort sitt intåg på Gran Canaria, arrangerar Ving tillsammans med Rocky Adventure en vandringsresa. Resan är en vecka och man gör fyra vandringar på olika delar av ön under veckan.

Läs mer om Vings vandringsresor här:https://www.ving.se/traningsresor/vandringsresor

Att vandra på Gran Canaria är speciellt på många sätt och därför rekommenderar vi att du vandrar med en guide, som är väl bekant med lederna och väderförhållandena på ön. Ving samarbetar sedan ett flertal år med Rocky Adventures som alltid har minst två skandinavisktalande guider med på vandringarna.

För ytterligare information eller högupplösta bilder, kontakta: Anna Hagberg, tf. informationschef Ving, tel 0709-513158, anna.hagberg@ving.se

Foto: Rocky Adventure