​”Utelyftet” i Barkarby Centrum – Järfällahus planerar upprustning av utemiljön

Barkarby Centrum har uppvuxen vegetation som ger karaktär men som också skuggar och kan skapa en otrygg känsla. En av de planerade åtgärderna är att beskära och byta ut en del av grönskan.

Nu ska det bli ljusare och trevligare utomhus i Barkarby Centrum vid gamla Barkarby station. Järfällahus satsar cirka två miljoner för att lyfta utemiljön i området. Målet är bättre trygghet, tillgänglighet och trivsel.

Järfällahus äger och förvaltar ca 300 lägenheter i Barkarby Centrum. Området är byggt 1987 och här finns en stor andel seniorlägenheter där äldre hyresgäster bor. Den uppvuxna vegetationen i kombination med otillräcklig belysning ger ett mörkt och lite otryggt intryck. Men nu är det dags att ändra på det! Järfällahus planerar ett ”utelyft” med översyn av områdets utomhusmiljö. Målet är bättre trygghet, tillgänglighet och trivsel.

- När Järfälla växer är det viktigt att vi också tar hand om det vi redan har. Jag tror att många barkarbybor ser fram emot en upprustning av centrum, säger Järfällahus styrelseordförande Mikael Jämtsved (MP).

Bibbi Leine, landskapsarkitekt LAR/MSA från Landskapslaget AB, har tagit fram ett förslag till förbättringar i utemiljön i Barkarby Centrum. Med i projektet är också tillgänglighetskonsult Zdenka Sramkova som säkerställer att de åtgärder som genomförs främjar god framkomlighet och tar hänsyn till personer med funktionsvariation och allergi.

Några av de åtgärder som föreslås:

• Belysning. Förbättrad utomhusbelysning. Vi byter ut vissa armaturer för bättre utformning och enhetlighet samt kompletterar med belysning där detta saknas. Vissa karaktärsfulla element, såsom vissa träd, kan belysas med strålkastare.
  • Växtlighet. Rensning, gallring och beskärning av vegetationen i området. Träd och buskar som skymmer sikten eller skräpar ned tas bort. Vissa häckar byts ut. Nya urnor och lådor med blommor placeras ut till våren.
  • Parkmöbler. Nya, enhetliga parkmöbler placeras ut.
  • Konstnärlig utformning. Omsorg läggs på konstnärlig utformning. Eventuellt kompletteras miljön av en skulptur som höjer trivseln och rumsuppfattningen.

Projektet beräknas kosta cirka två miljoner kronor.

Målet är att börja installera ny belysning redan under hösten. Andra åtgärder blir aktuella under vintern och framför allt våren 2017.

Mikael Jämtsved (MP)

Kommunalråd Järfälla

Mikael Jämtsved (MP), styrelseordförande för Järfällahus AB.

Järfällahus är Järfällas kommunägda bostadsföretag. Vi har cirka 5600 lägenheter, över 4000 fordonsplatser och ungefär 400 lokaler i hela Järfälla.

​Rekordmånga får sommarjobb hos Järfällahus8.6.2017 14:02Nyheter

I år är det hela 70 ungdomar mellan 15 och 18 år som har fått sommarjobb hos Järfällahus AB.  Redan förra året tog Järfälla kommuns eget bostadsbolag emot ett tjugotal ungdomar, men i år är de alltså mer än tre gånger så många. Och den här gången sker det i samarbete med Hyresgästföreningen. - Det här är vårt sätt att ta ett kommunalt samhällsansvar, säger Ali, social hållbarhetsstrateg på Järfällahus. Sommarjobbarna är framtidens medborgare, och vi är glada att de vill ta sina första steg på arbetsmarknaden hos oss. Ett femtiotal av ungdomarna kommer att arbeta i bostadsområdena med att städa, sätta upp skyltar, dela ut information till hyresgästerna m m. Resterande 20 kommer att hjälpa till med de sommaraktiviteter som SWAT arrangerar. SWAT är den ungdomsverksamhet som Järfällahus och Hyresgästföreningen i Järfälla driver tillsammans. Det handlar bland annat om att arrangera turneringar i bubbelfotboll i områdena, anordna LAN och paintball med flera aktiviteter. Så här säger Mikael J

​Järfällafestivalen – folkfest med Anders Lundin, Bella & Filippa och Ramy Essam23.5.2017 10:00Pressmeddelande

Lördagen den 9 september är det dags för Järfällafestivalen – en stor folkfest i Jakobsbergs centrum. I år har vi satsat extra på scenprogrammet och engagerat flera intressanta och sinsemellan mycket olika artister. Anders Lundin är konferencier och leder allsång. Ramy Essam, ”Mellanösterns Bob Dylan”, kommer och signerar sin nya skiva. Mello-artisterna Bella och Filippa uppträder. Dessutom blir det jazz för barn och mingel-opera på gator och torg i Jakobsbergs centrum. Arrangörer är Järfälla kommun, Järfällahus och Citycon.

Rekordmånga sökte och fick NovaStipendiet - stipendieutdelning 15 maj9.5.2017 15:27Pressmeddelande

NovaStipendiet är Järfällas eget stipendium för ung kultur. Det delas ut årligen till projekt av och med barn och ungdomar i Järfälla.  Nu är det klart vilka projekt/idéer som beviljas medel under 2017/2018. Totalt tio stipendiater kommer att få dela på 74 000 kr. Det var rekordmånga ansökningar i år (20 stycken) och rekordmånga projekt får pengar (10 stycken). Projekten är ett kalejdoskop av idéer. Några ungdomar ska dokumentera sin kommun från luften via flygfoto. Herrestaskolan och Kvarnskolan vill arbeta konstnärligt utifrån arkitekturen i vår växande kommun med Barkarbystaden som nytt inslag. Utdelningen sker måndagen den 15 maj kl 17.00 i Jakobsbergs centrumgalleria. Årets NovaStipendium delas ut av Mika Metso, kultur-, demokrati- och fritidsnämndens ordförande.  Redan från kl 16.00 redovisar förra årets stipendiater sina projekt. NovaStipendiet är Järfällas ungkulturstipendium. Bakom stipendiet står Järfällahus AB, Citycon AB (ägare till Jakobsbergs Centrum), HSB Norra Stor-Stoc