V-löfte: Satsa på nattis

Alla föräldrar med yrken som gör att de måste arbeta på obekväm arbetstid, till exempel på nätter och helger, har rätt till barnomsorg på de tiderna. Idag finns dock bara en enhet för barnomsorg nattetid, så kallad nattis, i Stockholm och den fungerar inte så bra som den skulle kunna göra. Vänsterpartiet har därför som vallöfte att stadens barnomsorg på obekväm arbetstid ska byggas ut och förbättras både för barnen, föräldrarnas och personalens skull.

-  Många som jobbar natt eller helg gör det inom samhällsviktiga yrken. För hela samhällets skull måste den som jobbar obekväm arbetstid kunna vara trygg med att barnen har det bra medan man själv är på jobbet, säger Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd och kandidat till kommunfullmäktige.

Riktlinjerna som finns idag innebär att nattis inte får vara öppet när de ordinarie förskolorna är öppna, vilket är mellan 06.30 och 18.30 på vardagar. Det gör att barnen som går på nattis på vardagar får väldigt långa dagar eftersom de inte får hämtas till nattis förrän då förskolan stänger, och sedan måste väckas så tidigt att de är på plats på förskolan vid öppning igen. Dessutom måste barnen åka kollektivt till och från förskolan vilket gör att tiden för vila och sömn blir ännu kortare. Det är inte hållbart, så ska inget barn behöva ha det menar Vänsterpartiet.

-  Vi vill satsa mer resurser på att anpassa nattis efter barnens behov av vila och trygghet. Att komma till nattis ska kännas som att komma till ett hem, inte till en förskola eller skola, säger Alexandra Mattsson (V), vice ordförande i socialnämnden i Stockholms stad och kandidat till kommunfullmäktige.

Vänsterpartiet vill se följande åtgärder för en utbyggd barnomsorg på obekväm arbetstid som är utformad ur ett barnperspektiv:

1. Ändra riktlinjerna för när nattis får var öppet.

Barnen som går på nattis ska kunna hämtas och lämnas även under den ordinarie förskolans öppettider. Det är inte rimligt att barnen som går på nattis ska tvingas vänta på hämtning tills förskolan stängt och sedan tvingas upp i tid till att förskolan öppnar.

1. Utöka antalet nattis.

Idag finns bara en lokal för nattis i Stockholms stad och den ligger på Kungsholmen. Det gör att barn som går i förskola i andra delar av staden får onödigt långt att åka till och från nattis.

1. Anställ mer personal.

Personalen som jobbar på nattis ska ha en bra arbetsmiljö med många kollegor och goda förutsättningar för att ge barnen en lugn och trygg miljö.

1. Satsa resurser på lokalerna.

Lokalerna för nattis ska efterlikna en hem-miljö, och inte se ut som en förskolelokal.