V-löfte: Satsa på nattis

Alla föräldrar med yrken som gör att de måste arbeta på obekväm arbetstid, till exempel på nätter och helger, har rätt till barnomsorg på de tiderna. Idag finns dock bara en enhet för barnomsorg nattetid, så kallad nattis, i Stockholm och den fungerar inte så bra som den skulle kunna göra. Vänsterpartiet har därför som vallöfte att stadens barnomsorg på obekväm arbetstid ska byggas ut och förbättras både för barnen, föräldrarnas och personalens skull.

-  Många som jobbar natt eller helg gör det inom samhällsviktiga yrken. För hela samhällets skull måste den som jobbar obekväm arbetstid kunna vara trygg med att barnen har det bra medan man själv är på jobbet, säger Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd och kandidat till kommunfullmäktige.

Riktlinjerna som finns idag innebär att nattis inte får vara öppet när de ordinarie förskolorna är öppna, vilket är mellan 06.30 och 18.30 på vardagar. Det gör att barnen som går på nattis på vardagar får väldigt långa dagar eftersom de inte får hämtas till nattis förrän då förskolan stänger, och sedan måste väckas så tidigt att de är på plats på förskolan vid öppning igen. Dessutom måste barnen åka kollektivt till och från förskolan vilket gör att tiden för vila och sömn blir ännu kortare. Det är inte hållbart, så ska inget barn behöva ha det menar Vänsterpartiet.

-  Vi vill satsa mer resurser på att anpassa nattis efter barnens behov av vila och trygghet. Att komma till nattis ska kännas som att komma till ett hem, inte till en förskola eller skola, säger Alexandra Mattsson (V), vice ordförande i socialnämnden i Stockholms stad och kandidat till kommunfullmäktige.

Vänsterpartiet vill se följande åtgärder för en utbyggd barnomsorg på obekväm arbetstid som är utformad ur ett barnperspektiv:

1. Ändra riktlinjerna för när nattis får var öppet.

Barnen som går på nattis ska kunna hämtas och lämnas även under den ordinarie förskolans öppettider. Det är inte rimligt att barnen som går på nattis ska tvingas vänta på hämtning tills förskolan stängt och sedan tvingas upp i tid till att förskolan öppnar.

1. Utöka antalet nattis.

Idag finns bara en lokal för nattis i Stockholms stad och den ligger på Kungsholmen. Det gör att barn som går i förskola i andra delar av staden får onödigt långt att åka till och från nattis.

1. Anställ mer personal.

Personalen som jobbar på nattis ska ha en bra arbetsmiljö med många kollegor och goda förutsättningar för att ge barnen en lugn och trygg miljö.

1. Satsa resurser på lokalerna.

Lokalerna för nattis ska efterlikna en hem-miljö, och inte se ut som en förskolelokal.

Vänsterpartiet är Stockholms stads tredje största parti med 15,4 %. Vi jobbar varje dag för att Stockholm ska bli en rättvis, jämställd och hållbar stad.

V: Inrätta en kvinnofridsfond för finansiering av skyddat boende6.9.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Vänsterpartiet i Stockholms stad vill inrätta en kvinnofridsfond för att säkerställa finansieringen av skyddat boende för våldsutsatta. Idag larmar kvinnojoursrörelsen om att en del kvinnor och barn inte beviljas tillräckligt långa placeringar på skyddat boende. Eftersom stadsdelsnämnderna idag saknar ett eget ekonomiskt anslag för våldsutsatta föreslår Vänsterpartiet därför att Stockholm stad inrättar en kvinnofridsfond för att hjälpa stadsdelarna med finansieringen och därmed säkerställer att ekonomin aldrig blir ett hinder för placering på skyddat boende.

Vallöfte från Vänsterpartiet: minimera timanställningarna i Stockholms stad29.8.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minimera antalet timanställningar i Stockholms stad, det lovar Vänsterpartiet att göra om partiet är med och styr Stockholm efter valet. Den höga andelen tidsbegränsat anställda inom framförallt äldreomsorgen har länge varit ett problem i Stockholm, och lett till otrygghet för både anställda och de som verksamheterna vänder sig till. Det vill Vänsterpartiet nu få bukt med genom tecknandet av lokala kollektivavtal i stadens verksamheter samt liknande krav i LOV- och LOU-avtal för privat drivna välfärdsverksamheter.