V: Stockholms stad måste sluta samarbeta med Hembla

SVT:s Uppdrag granskning visar hur Hembla, som bland annat äger hyreshus på Järva, genomför ytliga renoveringar för att kunna höja hyrorna. Vänsterpartiet har länge varit kritiska till Hembla och kräver att Stockholms stad skärper sina regler så att den här typen av aktörer varken får mark, bygglov, detaljplaneändringar eller får göra fastighetsförvärv som gör att de kan växa i Stockholm.

Bild på Clara Lindblom.

Reportaget visar upprörda hyresgäster som menar att de inte får bristerna i sina lägenheter åtgärdade, bland annat säger hyresgästerna att vattenläckor inte åtgärdas i tid.

- Hur illa ska folk behöva ha det i sina hem utan att staden och politikerna gör något? Det här är ett typexempel på en hyresvärd som inte sköter sig och där hyresgästerna blir lidande. Tyvärr är Hembla långt ifrån ensamma om att agera såhär och vi har länge krävt att staden ska bryta med dem, men också med andra som har samma affärsmodell, säger Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd.

I reportaget säger Hembla att de är en långsiktig aktör på Järva och renoverar till den standard som efterfrågas av nya hyresgäster. Vänsterpartiet är kritiska till den beskrivningen.

- Hela affärsidén bygger på att köpa upp fastigheter i miljonprogramsområden och sedan göra ytliga renoveringar för att chockhöja hyrorna. Något långsiktigt tänk har ingen sett något av hittills, säger Clara Lindblom.

Bild på Clara Lindblom.

V: ”Vi behöver inte fler skandalskolor”3.11.2021 11:02:39 CET | Pressmeddelande

Förra veckan stängde skolinspektionen en friskola i Göteborg på grund av ekonomiska oegentligheter. Skolan har drivits av en tidigare moderat riksdagsledamot som enligt Skolinspektionen slussat ut pengar ur landet. Skolan har även kritiserats för att bland annat ha könsuppdelad undervisning. Nu är han involverad i ytterligare en ny skola i Rågsved med samma verksamhet och profil. Vänsterpartiet är djupt kritiska till att skolan fått öppna.