Välkommet skydd mot desinformation – men socialtjänsten behöver mer resurser

Fackförbundet Vision välkomnar regeringens förslag för att minska desinformation om socialtjänsten och öka skyddet av medarbetare. Samtidigt behöver socialtjänsten mer resurser för att minska arbetsbelastningen och arbeta förebyggande med tidiga insatser. Det ökar förtroendet för socialtjänsten och minskar risken för desinformation.
Förbundsordförande Veronica Magnusson. Foto: Gustav Gräll

Vision har under flera år larmat om hot, hat och trakasserier mot socialtjänstens medarbetare och har pekat på en underfinansierad socialtjänst och en alltför hög arbetsbelastning som gjort att många medarbetare lämnat socialtjänsten.

- Vi är glada att regeringen lyssnat på Visions medlemmar och att vårt arbete gett resultat. Socialtjänstens medarbetare måste vara trygga på jobbet för att kunna ge det stöd och den hjälp som utsatta barn, unga och vuxna har rätt till, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Obalansen mellan krav och resurser påverkar socialtjänstens möjligheter att ge människor rätt stöd – något som i längden leder till minskat förtroende. Tilliten till socialtjänsten måste öka. Det kräver tid, resurser och förändrade arbetssätt så att socialtjänsten bättre kan svara upp mot människors behov och förväntan.

- Det är en oacceptabel situation idag. Vi är inte nöjda förrän den faktiska tryggheten för medarbetarna inom socialtjänsten har blivit verklighet, säger Veronica Magnusson.

Vision vill se:

• Tillräckliga resurser. Regeringen och politiker i kommunerna måste se till att socialtjänsten har tillräckliga resurser för att utföra sitt uppdrag.
  • Fler kollegor och bättre arbetsvillkor. Arbetsgivare måste se till att medarbetarna får fler kollegor och en rimlig arbetsbelastning. Mer tid och möjlighet att förklara svåra beslut minskar risken för desinformation.
  • En ny socialtjänstlag. Det behövs en ny lag med krav på att socialtjänsten ska jobba förebyggande och med tidiga insatser utan föregående behovsprövning.
  • Kunskapshöjande insatser. Kommuner och regioner behöver ge kompetenshöjande insatser om socialtjänsten till sin personal. Det kan handla om socialtjänstens uppdrag, arbetssätt och vilket stöd man kan få.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn: 070 746 21 24.

Förbundsordförande Veronica Magnusson. Foto: Gustav Gräll

Ny undersökning: Hot och våld vanligt på HVB5.9.2024 06:09:26 CEST | Pressmeddelande

Fler än 6 av 10 som jobbar inom hem för vård eller boende (HVB) har under det senaste året blivit utsatta för våld eller hot om våld, enligt en ny undersökning från fackförbundet Vision. Undersökningen visar även att ensamarbete är vanligt förekommande och att många anser att verksamheten är underbemannad. - Ensamarbete på HVB bör förbjudas, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i fackförbundet Vision.

Pressinbjudan: Vision besöker Nanolfsvillan i Finspång och lyfter vikten av deras arbetsmiljö22.8.2024 11:17:43 CEST | Pressmeddelande

Veronica Magnusson, förbundsordförande för fackförbundet Vision, besöker HVB-hem i Finspång. Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, besöker Finspång den 27 augusti. Under besöket kommer Veronica att göra ett besök på Nanolfsvillan, ett utrednings- och behandlingshem för familjer med barn. Veronica Magnusson ser fram emot att uppmärksamma det viktiga arbete som utförs på Nanolfsvillan och träffa chefer och personal. Besöket är en del av Visions satsning på att förbättra arbetsvillkoren för medlemmar inom HVB-hem. På besöket kommer Veronica att berätta om Visions nya rapport om situationen för medlemmar på HVB.