Var femte chef drömmer om ett annat jobb

Var femte chef drömmer om att jobba som något annat än chef. I stället lockar yrken som författare, projektledare eller äventyrare. Det visar Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life.

– Många chefer upplever yrket som stressigt och har svårt att uppnå en balans mellan arbetstid och fritid. Kanske är det så att drömjobb som författare och äventyrare egentligen handlar om att ha mer frihet att dispionera sin egen tid, säger Monica Längbo, hr-direktör på ManpowerGroup Sverige.

Fler än var tredje svensk drömmer om ett chefsjobb. Bland chefer har nästan sex av tio, 58 procent, just chefsyrket som sitt drömjobb. Vd-rollen är det mest eftertraktade jobbet bland cheferna. Drygt var femte chef, 22 procent, har inte chefsyrket som sitt drömjobb. De drömmer istället om en karriär som exempelvis författare, projektledare eller äventyrare.

Cheferna själva lyfter fram den höga arbetsbelastningen, de långa arbetsdagarna och stressen som de största nackdelarna med yrkesrollen. De största fördelarna är möjligheten att fatta beslut och påverka, att kunna leda och utveckla andra samt den personliga utvecklingen en chefsroll innebär.

– Det är tydligt att det inte är prestige eller pengar, utan möjligheten att utveckla sig själv och andra, som motiverar cheferna. För att behålla sina chefer är det viktigt att arbetsgivare underlättar för cheferna att hålla en rimlig arbetsbelastning och hjälper dem utvecklas i sin chefsroll, säger Monica Längbo.

Fem i topp-lista: Drömjobbet för chefer som inte vill vara chef
1. Författare
2. Projektledare
3. Äventyrare
4. Ingenjör
5. Kock

Topp tre-listor: Upplevda för- och nackdelar med chefsrollen

Fördelar
1. Det ger möjlighet att få fatta beslut och påverka
2. Det ger möjlighet att leda och utveckla andra
3. Det ger möjlighet till personlig utveckling

Nackdelar
1. Det innebär hög arbetsbelastning
2. Det innebär långa arbetsdagar och mindre fritid
3. Det är stressigt

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43
helene.belin@manpowergroup.se

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel med närmare 20 000 personer som regelbundet får svara på aktuella frågor om arbetslivet. Den senaste undersökningen genomfördes under februari 2017 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 4 793 personer har svarat på frågorna.

Gustavlundsvägen 18
16102 Bromma

020-375 375http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Genom globala insikter och lokal expertkunskap skapar vi värde för våra kunder. Vi kallar det Innovative Workforce Solutions. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter och med fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Kvinnor lockas mer av ett större lönekuvert än män6.3.2020 07:53:33 CETPressmeddelande

Vill du rekrytera kvinnor? Då ska du erbjuda ett större lönekuvert. Framförallt är det kvinnor mellan 25 och 44 år som lockas av en högre lön – och det är också en viktig faktor som får dem att stanna på sin nuvarande arbetsplats. För män i samma ålder är lönen inte lika viktig. Det visar en undersökning som ManpowerGroup har genomfört bland över 1 000 arbetande personer i Sverige och Norge.

Rekordhög kompetensbrist – 6 av 10 arbetsgivare har svårt att rekrytera4.2.2020 07:50:00 CETPressmeddelande

Drygt sex av tio svenska arbetsgivare, 64 procent, upplever att det är svårt att hitta kompetent personal. Det är den högsta siffran i undersökningens historia, kompetensbristen i Sverige har mer än fördubblats jämfört med för tio år sedan. Situationen är värst för storföretagen, där hela 89 procent har svårt att rekrytera. Det visar nya siffror från ManpowerGroups globala kompetensbristundersökning Talent Shortage.