Var femte chef drömmer om ett annat jobb

14.6.2017 08:37 | ManpowerGroup

Var femte chef drömmer om att jobba som något annat än chef. I stället lockar yrken som författare, projektledare eller äventyrare. Det visar Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life.

– Många chefer upplever yrket som stressigt och har svårt att uppnå en balans mellan arbetstid och fritid. Kanske är det så att drömjobb som författare och äventyrare egentligen handlar om att ha mer frihet att dispionera sin egen tid, säger Monica Längbo, hr-direktör på ManpowerGroup Sverige.

Fler än var tredje svensk drömmer om ett chefsjobb. Bland chefer har nästan sex av tio, 58 procent, just chefsyrket som sitt drömjobb. Vd-rollen är det mest eftertraktade jobbet bland cheferna. Drygt var femte chef, 22 procent, har inte chefsyrket som sitt drömjobb. De drömmer istället om en karriär som exempelvis författare, projektledare eller äventyrare.

Cheferna själva lyfter fram den höga arbetsbelastningen, de långa arbetsdagarna och stressen som de största nackdelarna med yrkesrollen. De största fördelarna är möjligheten att fatta beslut och påverka, att kunna leda och utveckla andra samt den personliga utvecklingen en chefsroll innebär.

– Det är tydligt att det inte är prestige eller pengar, utan möjligheten att utveckla sig själv och andra, som motiverar cheferna. För att behålla sina chefer är det viktigt att arbetsgivare underlättar för cheferna att hålla en rimlig arbetsbelastning och hjälper dem utvecklas i sin chefsroll, säger Monica Längbo.

Fem i topp-lista: Drömjobbet för chefer som inte vill vara chef
1. Författare
2. Projektledare
3. Äventyrare
4. Ingenjör
5. Kock

Topp tre-listor: Upplevda för- och nackdelar med chefsrollen

Fördelar
1. Det ger möjlighet att få fatta beslut och påverka
2. Det ger möjlighet att leda och utveckla andra
3. Det ger möjlighet till personlig utveckling

Nackdelar
1. Det innebär hög arbetsbelastning
2. Det innebär långa arbetsdagar och mindre fritid
3. Det är stressigt

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43
helene.belin@manpowergroup.se

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel med närmare 20 000 personer som regelbundet får svara på aktuella frågor om arbetslivet. Den senaste undersökningen genomfördes under februari 2017 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 4 793 personer har svarat på frågorna.

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Genom globala insikter och lokal expertkunskap skapar vi värde för våra kunder. Vi kallar det Innovative Workforce Solutions. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter och med fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Stor efterfrågan på arbetskraft för hotell- och restaurangbranschen i sommar13.6.2017 08:06Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns tydligt i hotell- och restaurangarbetsgivarnas sysselsättningsplaner och sysselsättningstrenden för det tredje kvartalet är höga + 20 procent - den starkaste jobbprognosen på över två år. Även handeln och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan. Bland regionerna är det i Götaland de största jobbökningarna väntas, då både östra och västra Götaland har lämnat starka prognoser inför det kommande kvartalet.

Handeln lämnar Sveriges starkaste jobbprognos13.6.2017 07:58Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns tydligt i arbetsgivarnas sysselsättningsplaner inför det tredje kvartalet. Sysselsättningstrenden för parti- och detaljhandeln är nu höga + 23 procent - den högsta bland de undersökta branscherna. Även hotell- och restaurangbranschen och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan. Bland regionerna är det i Götaland de största jobbökningarna väntas, då både östra och västra Götaland har lämnat starka prognoser inför det kommande kvartalet.

Högtryck på arbetsmarknaden i mellersta Sverige13.6.2017 07:52Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns tydligt i arbetsgivarnas sysselsättningsplaner inför det tredje kvartalet, sysselsättningstrenden för mellersta Sverige (Södermanlands, Västmanlands, Örebro samt Värmlands län) är optimistiska + 11 procent. Bland de undersökta branscherna toppar handeln med höga +23 procent, och även hotell- och restaurangbranschen och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan.

Lågtryck på arbetsmarknaden i norra Sverige13.6.2017 07:50Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns dessvärre inte i de norrländska arbetsgivarnas sysselsättningsplaner. Sysselsättningstrenden är låga -2 procent inför sommarmånaderna, vilket trots allt är en ökning mot förra kvartalets pessimistiska jobbprognos. Bland de undersökta branscherna toppar handeln med höga +23 procent, och även hotell- och restaurangbranschen och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan.

Försiktigt positivt på den skånska arbetsmarknaden13.6.2017 07:46Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns inte i de skånska arbetsgivarnas sysselsättningsplaner inför det tredje kvartalet - även om sysselsättningstrenden har stärkts mot förra kvartalet ligger den nu på försiktiga +4 procent. Bland de undersökta branscherna toppar handeln med höga +23 procent, och även hotell- och restaurangbranschen och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan.