Vilken blir Årets kulturkommun 2020?

I år utser fackförbundet Vision årets kulturkommun för 31:e gången. De nominerade kommunerna är Höganäs, Jokkmokk, Kiruna, Laxå, Lidköping, Ljungby, Sundbyberg, Sunne, Västervik och Västerås.

Kulturjuryn startar nu sitt arbete och för att vara aktuell som Årets kulturkommun 2020 ska kommunen bland annat visa att den:

•  Arbetar för att kultur ska bli en självklar del av kommuninvånarnas vardag, genom att den finns med i all kommunal verksamhet
  •  Gör anställda och kommuninvånarna delaktiga i kulturverksamheten
  •  Använder kultur som ett verktyg för hälsa och välfärd
  •  Stödjer kulturell mångfald

Vinnaren kommer att utses den 28 november i Lund, som blev 2019 års kulturkommun.

För yttrerligare information kontakta Ewa Henriksson, kulturansvarig Vision, tfn 070-574 34 07.

Läs mer om utmärkelsen Årets kulturkommun https://vision.se/Yrken/kultur/arets-kulturkommun/

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 197 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

IT-strul kostar välfärden miljarder - rapport om välfärdens digiatala arbetsmiljö7.12.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

I denna rapport undersöker vi hur Visions medlemmar ser på sin digitala arbetsmiljö. Vi har frågat medlemmarna hur mycket tid de dagligen lägger på IT-system som krånglar eller hänger sig, att logga in och ut ur olika program, samt andra IT-relaterade problem. Jämfört med 2014, då en liknande undersökning genomfördes, har tidsåtgången ökat med åtta minuter.