Vilken blir Årets kulturkommun 2020?

I år utser fackförbundet Vision årets kulturkommun för 31:e gången. De nominerade kommunerna är Höganäs, Jokkmokk, Kiruna, Laxå, Lidköping, Ljungby, Sundbyberg, Sunne, Västervik och Västerås.

Kulturjuryn startar nu sitt arbete och för att vara aktuell som Årets kulturkommun 2020 ska kommunen bland annat visa att den:

•  Arbetar för att kultur ska bli en självklar del av kommuninvånarnas vardag, genom att den finns med i all kommunal verksamhet
  •  Gör anställda och kommuninvånarna delaktiga i kulturverksamheten
  •  Använder kultur som ett verktyg för hälsa och välfärd
  •  Stödjer kulturell mångfald

Vinnaren kommer att utses den 28 november i Lund, som blev 2019 års kulturkommun.

För yttrerligare information kontakta Ewa Henriksson, kulturansvarig Vision, tfn 070-574 34 07.

Läs mer om utmärkelsen Årets kulturkommun https://vision.se/Yrken/kultur/arets-kulturkommun/

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 199 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Vision: Äldreomsorgschefer bör frånsäga sig sina arbetsmiljöuppgifter14.5.2020 12:41:15 CESTPressmeddelande

Vision uppmanar idag chefsmedlemmar i äldreomsorgen att returnera sina arbetsmiljöuppgifter om de anser att det saknas tillräckliga resurser, befogenheter eller kunskap för att kunna utföra dessa uppgifter. Vision skickar också ett öppet brev till socialminister Lena Hallengren och Anders Knape, ordförande för Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, där förbundet påpekar att SKR och arbetsgivarna har misslyckats med att ge chefer i äldreomsorgen förutsättningar att utföra sina arbetsmiljöuppgifter.