Ving fortsätter satsa på tågresor

I februari nylanserade Ving tågsemester med premiär till Davos. Platserna tog snabbt slut och nu fortsätter Ving satsningen med en ny tåg- och vandringsresa till Engelberg. Som en del i företagets långsiktiga hållbarhetsarbete börjar Ving samtidigt att som enda stora semesterarrangör klimatkompensera för samtliga sina kunders flygresor.

Ving satsar på fler tågresor till hösten 2019.

Den 5 oktober går Vings andra tågresa av stapeln mot Engelberg i schweiziska alperna. Resan kommer att ta drygt 26 timmar med fyra byten, via Köpenhamn, Hamburg, Basel och Luzern och har 30 platser. För svenskar i södra delarna av landet finns det möjlighet att ansluta i Köpenhamn.

- Vi märker av den ökade efterfrågan på resor med tåg och är glada över att nu kunna presentera ytterligare en resa, denna gång till de vackra bergsmiljöerna i Engelberg. Detta parallellt med vår storsatsning på klimatkompensation där vi som enda stora semesterföretag kompenserar utsläppen för samtliga flygresor som våra kunder bokat via Ving, både med vårt eget och andra flygbolag, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

Liksom resan till Davos, arrangeras även denna resa i samarbete med en av landets främsta tågresebyråer, ”Tågbokningen.se” samt företaget ”Systrar i bergen”, vars erfarna vandringsguider skräddarsytt innehållet och deltar på resan.

Engelberg, som är beläget på dryga tusen meters höjd i en dalgång, bjuder på vackra naturupplevelser i de Schweiziska alperna. Dagarna kommer att fyllas av vandringar i Engelberg och dess omgivningar, bland annat ”The 4 Lakes Hike” (Engelberg-Trübsee-Jochpass-Engstlenalp-Tannalp-Melchsee-Frutt) som är en av de vackraste vandringar man kan göra i Schweiz. Boendet kommer att äga rum på mysiga Ski Lodge Engelberg.

Resan är den andra i Vings nylansering av tågsemestrar, som företaget arrangerade senast för nio år sedan till bland annat Verona och Gardasjön. Den första resan går till Davos den 21 september. I tillägg till vandringsresorna arrangerar Ving även en rad andra träningsresor, däribland en vandringsresa med Systrar i bergen till Mallorca.

Prisexempel: I priset, fr. 15 395 kr, ingår tågresa ToR från Stockholm eller Köpenhamn med avresa 5/10, 2019 samt boende i fem nätter på Ski Lodge Engelberg inklusive lokala transporter. I tillägg kan man välja olika kategorier av tågkupé.

För mer detaljerad information om programmet, läs här.

Klimatkompensation av flygresor
Thomas Cook Northern Europe, där Ving ingår, strävar hela tiden efter att minimera företagets klimatpåverkan både hemma, på semesterdestinationer och på flygresan och tar nu ännu ett viktigt steg i hållbarhetsarbetet. Parallellt med att fortsätta minska företagets klimatutsläpp, där det egna flygbolaget som ett exempel minskat sina utsläpp med 20 % de senaste 15 åren, så kommer nu samtliga 1,5 miljoner nordiska gästers flygresor samt medarbetares tjänsteresor att klimatkompenseras från och med den 29 april, 2019. Läs mer här.

_______________

Om Systrar i bergen AB: Systrar i bergen är en outdoorbyrå, grundad 2015 i de italienska alperna, med filosofin att i bergen kommer upplevelsen alltid framför prestation.

Om Tågbokningen.se: Företaget startade 2015 som den första renodlade tågresebyrån i Sverige och är idag den ledande tågresebyrån med tusentals resmål i 30 länder.

Om Ving: Ving som utvecklat och arrangerat semesterresor för svenska folket i mer än 60 år, erbjuder resor till fler än 400 resmål i över 50 länder, och nu även tågsemesterpaket. Senast Ving arrangerade tågresor var 2010. Idag arrangeras paketresor, skräddarsydda paketresor med reguljärflyg och även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand.

Fredrik HenrikssonKommunikationschef Thomas Cook Northern Europe/Ving

Ving satsar på fler tågresor till hösten 2019.
Vandring i Engelberg. Foto Maja Tekla
Vandring i Engelberg. Foto Maja Tekla

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB och har cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Info kring "Proposed recapitalisation of Thomas Cook Group"12.7.2019 08:27:48 CESTPressmeddelande

Idag meddelade Vings ägare, Thomas Cook att företaget är i samtal med Fosun Tourism, vår idag största aktieägare, och de utlånande bankerna kring att tillföra nytt kapital om 750 miljoner GBP i verksamheten. Efter genomförandet av detta förslag skulle researrangörsdelen vara majoritetsägd av Fosun Tourism som även äger Club Med, medan flygbolaget skulle ägas av Thomas Cook Group plc., utlånande banker och kreditgivare. Flygbolaget och researrangören kommer att fortsätta att arbeta nära tillsammans, som de gör idag. Semesterresor med Ving/Thomas Cook kommer inte att påverkas och kommer att fortsätta att fungera som vanligt. Alla våra semesterresor är skyddade av resegarantin som vanligt och våra kunder kan tryggt boka och resa på semester med oss.

Nu släpps Vings Semesterrapport19.6.2019 10:57:33 CESTPressmeddelande

Nu presenteras 2019 års upplaga av Semesterrapporten som i år för första gången är nordisk. Rapporten visar bland annat att designhotell blir allt viktigare för destinationer, och så även hotellens restaurangkoncept. Hållbarhet är viktigt och den moderna paketresan är mer rätt än någonsin. Rapporten visar också att för Gen Z och Millenals är trenden att många väljer bort solbränna och festande till förmån för lokala upplevelser och tid för återhämtning.