Ving startar upp chartertrafiken från Kalmar Öland Airport igen - första flyget på 1,5 år

Nu på tisdag lyfter Vings första charterflyg från Kalmar Öland Airport igen efter 1,5 års uppehåll. Under september månad ges Sveriges ledande resebolag åter alla smålänningar möjlighet att resa med direktflyg till Mallorca. Och till vintern erbjuder Ving även resor till Gran Canaria direkt från Kalmar.

Cala d'Or, Mallorca. Fotograf Joakim Borén

När pandemin slog till med full kraft i fjol tvingades Ving ställa in alla avgångar från Kalmar Öland Airport, men nu återupptas trafiken igen. Först ut är tre avgångar till Medelhavsfavoriten Mallorca där den första resan går av stapeln redan på tisdag den 7 september. Därefter erbjuds ytterligare två avresor, den 14 och 21 september. Lagom till jul startar Ving även upp vintertrafiken från Kalmar Öland Airport med direktflyg till Gran Canaria under perioden 18 december till och med 9 april.

-Vi är väldigt glada att kunna erbjuda de boende i regionen möjligheten att återigen flyga med charter från Kalmar. När Ving nu börjar flyga till Mallorca igen, så är det de första charteravgångarna sedan pandemin slog till i mars 2020. Vi välkomnar Ving tillbaka till Kalmar igen och ser framför oss ett fortsatt framgångsrikt samarbete, som ger alla resenärer ett väl anpassat utbud till Medelhavet och lite senare i vinter även till Gran Canaria, säger Ronny Lindberg, VD och Flygplatschef på Kalmar Öland Airport.

Reslusten är stor, men än finns det chans att komma iväg till Mallorca i september och det till riktiga fyndpriser.

Det råder ingen tvekan om att smålänningarna är sugna på att resa ut i världen igen. Därför känns det roligt att vi äntligen är tillbaka och kan erbjuda smidiga flyglösningar och ett tryggt resande direkt från Kalmar. De senaste två veckorna har nybokningarna med resor från Kalmar ökat med 70 procent jämfört med två veckor innan dess. Och är man snabb kan man göra riktiga fynd. Just nu kan man resa till vårt populära familjehotell Sunwing Alcudia Beach på Mallorca för dryga tre tusen kronor per person, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

Sedan pandemin började erbjuder Ving ett säkert och tryggt resande med bla utökade säkerhetsrutiner som möter eller överträffar rådande krav och rekommendationer. Bokar man en resa med avresa innan den 31 oktober i år får man dessutom Vings av- och ombokningsförsäkring på köpet. Därutöver erbjuds bla även subventionerade Covid-tester om det land man reser till kräver uppvisade av negativt test.

Cala d'Or, Mallorca. Fotograf Joakim Borén

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg och kryssningar från Sverige, Danmark, Norge och Finland. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Skolstart får svenska barnfamiljer att boka höstlovsresor18.8.2021 12:11:33 CEST | Pressmeddelande

I veckan börjar skolorna igen för höstterminen och även om sommarlovet precis är över är det många barnfamiljer som redan nu blickar framåt mot höstlovet. Vecka 44 är en av de mest populära semesterveckorna på året och hos Ving är redan nu hälften av resorna bokade. Och höstlovsresorna bokas upp snabbt, bara den senaste veckan har bokningarna ökat med 20 procent jämfört med veckan innan.

Förenklat resande ger uppsving i resebokningarna hos Ving6.7.2021 13:36:50 CEST | Pressmeddelande

Den 1 juli infördes EU:s Covidbevis, vilket underlättar för resandet inom Europa. Det i kombination med att allt fler regioner i Sverige nu klassas som ”gröna” samt att många länder godkänner snabbtester för Covid-19 har gett effekt på bokningarna hos Ving. Mellan den 1-4 juli fördubblades antalet bokningar i sommar jämfört med helgen innan och sett till enbart bokningar med avresa i juli månad ökade försäljningen med mer än 120 procent.