Ving utsett till Sveriges starkaste varumärke i resebranschen

I konsumentundersökning Swedish Brand Award från Evimetrix har Ving i år tagit första plats som Sveriges starkaste varumärke inom kategorin resor utifrån hur omtyckt och välkänt varumärket är.

Varumärkesstyrkan mäts utifrån Nöjd Kund Index (NKI) och Kännedom. Enligt Swedish Brand Award är de viktigaste parametrarna för resebranschen ur ett konsumentperspektiv hur personalen bemöter kunderna, hantering av Covid-19 samt bekväma och prisvärda resor.

Ving får framför allt toppbetyg i sin goda kundservice men får även ett högt betyg för bekvämlighet och hanteringen av Covid-19.

-          Genom vår 60-åriga historia har det alltid varit viktigt att utveckla vår service och våra produkter utifrån vad våra gäster vill ha. Vi vet att förväntningarna på oss är höga, och det med rätta. Vi vill erbjuda de bästa veckorna på året med allt vad det innebär. Att kunderna rankar oss högst är ett fint kvitto på vårt arbete som vi är oerhört glada för. Jag är också stolt över de fina betyg vi fått för vår hantering kring säkerhet och trygghet det senaste halvåret, både under själva resan och att man som kund känner sig trygg vid bokningstillfället, säger Magnus Wikner, VD och koncernchef på Vinggruppen i Norden.

Evimetrix Swedish Brand Award täcker i år totalt ca 400 varumärken i drygt 30 kategorier. 1 204 konsumenter har tyckt till om varumärkena i kategorin resor.

För ytterligare information, kontakta
Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving, telefon 0709-51 31 24, fredrik.henriksson@ving.se

Mer information hos Evimetrix finns här

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg och kryssningar från Sverige, Danmark, Norge och Finland. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Förenklat resande ger uppsving i resebokningarna hos Ving6.7.2021 13:36:50 CEST | Pressmeddelande

Den 1 juli infördes EU:s Covidbevis, vilket underlättar för resandet inom Europa. Det i kombination med att allt fler regioner i Sverige nu klassas som ”gröna” samt att många länder godkänner snabbtester för Covid-19 har gett effekt på bokningarna hos Ving. Mellan den 1-4 juli fördubblades antalet bokningar i sommar jämfört med helgen innan och sett till enbart bokningar med avresa i juli månad ökade försäljningen med mer än 120 procent.

Danskarna bokar resor i rekordfart19.5.2021 11:15:25 CEST | Pressmeddelande

När Danmark i fredags inledde fas tre i återöppnandet av samhället och reserestriktionerna till bland annat Kanarieöarna och Mallorca lyftes ökade efterfrågan på resor enormt. Under helgen sålde Vings systerbolag Spies rekordmånga resor, med en ökning på drygt 160 % jämfört med samma tid för två år sedan, som var ett ”normalår”. Efterfrågan på resor är nu så pass stor att ett större flygplan från Vings flygbolag Sunclass Airlines sätts in under maj och de första veckorna i juni för att kunna flyga ännu fler resesugna svenskar och danskar från Köpenhamn till Mallorca.

Fullbokade charterflyg när Ving drar igång sommarsäsongen5.5.2021 07:43:19 CEST | Pressmeddelande

Nu på morgonen lyfter Vings första flyg för sommarsäsongen från Arlanda och avgången, som går till Gran Canaria, är helt fullbokad. Och trenden fortsätter även de närmaste veckorna där de kommande tre avgångarna är så gott som fulla. På övriga flyg senare i maj finns fortsatt platser kvar, men det gäller att vara snabb då platserna går åt snabbt. Gran Canaria är först ut att öppna av Vings sommarresmål, därefter kommer Mallorca, Kreta och Rhodos, följt av övriga Medelhavsdestinationer.