Vinggruppen gör nytt rekordresultat

Thomas Cook Northern Europe, även kallad Vinggruppen, där Ving, Spies, Globetrotter och Tjäreborg ingår, gör ett nytt rekordresultat för vinterhalvåret, när Thomas Cook-koncernen idag presenterar halvårsresultatet för 2017/2018. Vinggruppen befäster sin marknadsledande ställning inom semesterpaketresor, både med det egna flygbolaget och reguljärflyg. Den nordiska gruppens rörelseresultat för halvåret uppgick till 554 miljoner kronor, vilket är en ökning med 88 miljoner kronor för perioden.

Rörelseresultatet för Vinggruppen uppgick under vinterhalvåret (oktober 2017 till mars 2018) till 554 miljoner kronor. Bokningarna för sommaren 2018 har ökat med 7 procent jämfört med förra året, till stor del drivet av en ökad efterfrågan på de egna koncepthotellen och resor till bland annat Grekland, Cypern och Turkiet. Därtill fortsätter den starka tillväxten med dynamiskt paketerade resor med reguljärflyg, där ett breddat utbud av semesterresor och allt fler valmöjligheter skapar mer relevans för fler kunder.

Ving Sverige har det senaste året även tagit emot en rad priser och utmärkelser som visar på nöjda kunder, däribland samtliga charterkategorier i Stora Barnsemesterpriset, Sveriges Bästa Researrangör i Grand Travel Awards, Bästa hållbara företag i resekategorin i Sustainable Brand Index, Resebranschens bästa service i Service Score och Wilhelmina Skoghpriset för Sveriges bästa resesajt*.

- Vår framgång i Norden bygger på nöjda och återkommande gäster, nöjda medarbetare och våra fortsatta satsningar på fler av våra egna, unika koncepthotell, som exempelvis Sunwing Family Resorts, Sunprime Hotels, Ocean Beach Club by Sunwing och Casa Cook samt nyligen lanserade Cook’s Club. Samtidigt fortsätter vi att bredda vårt reguljära erbjudande ytterligare och ser en fortsatt positiv utveckling i paketresor med såväl vårt egna flygbolag som med reguljärflyg, säger Magnus Wikner, koncernchef för Thomas Cook Northern Europe.

Fortsatt satsning på egna koncepthotellen med ny hotellfond

På den nordiska marknaden ökade antalet bokningar till de egna koncepthotellen med 6 procent under första halvåret. Thomas Cook Group fortsätter samtidigt satsningen på koncepthotell, där det i år tillkommer 19 nya hotell, varav ett nytt Casa Cook på Mauritius som öppnar vintern 2019. Nyligen lanserades även hotellinvesteringsfonden Thomas Cook Hotel Investments i samarbete med det schweiziska hotellinvesteringsbolaget LMEY Investments. Fonden består idag av fem hotellanläggningar** till ett värde av ca 150 miljoner pund och med ytterligare tre projekt på väg. Fonden kommer att bli Thomas Cooks huvudsakliga plattform vid förvärv av nya fastigheter runtom i Medelhavsområdet, med målet att växa med fler egna koncepthotell.

- Våra egna koncepthotell, som är framtagna utifrån kundernas önskemål, har varit en viktig del i vår framgång. Vi vet att de gäster som bor på Vings och Thomas Cooks egna koncepthotell är de mest nöjda, vilket bidrar till att man gärna återvänder. Målet är att få ännu fler hotell som ägs och drivs av oss själva och därmed även öka vår lönsamhet, fortsätter Magnus Wikner.

Thomas Cook-koncernens halvårsresultat

Thomas Cook Group, en av världens största resekoncerner där bl a Vinggruppen/Thomas Cook Northern Europe ingår, presenterar idag en omsättningsökning på 5 procent för det första halvåret på räkenskapsåret 2017/2018. Gruppens fokus har lett till ett stort antal nya kunder och även fler återkommande. Prognosen för sommaren 2018 visar en stark efterfrågan med en ökning på 12 procent.

- Thomas Cook har haft ett bra första halvår, både vad gäller det finansiella resultatet och våra strategiska framsteg. Det arbete vi gjort under de senaste två åren för att fortsätta förbättra kundnöjdheten både hos flygbolaget och på våra resmål har gett resultat i form av en omsättningsökning på 5 procent och en positiv bokningssituation inför sommaren. När vi nu går in i vår mest hektiska tid ser jag ett positivt momentum på alla våra marknader för att leverera bästa möjliga semester till våra kunder, säger Peter Fankhauser, koncernchef för Thomas Cook Group.

Sammanfattning av Thomas Cook Groups resultat första halvåret 17/18:

• Det underliggande rörelseresultatet för Thomas Cook Airlines ökade med 25 procent, motsvarande 20 miljoner GBP.
  • Koncernen lanserade under våren en hotellfond värd 150 miljoner pund, med tre projekt under utveckling.
  • Koncernen har även ingått ett strategiskt samarbete med Expedia, vilket breddar utbudet av hotell ytterligare. Pilotprojekt startar i Storbritannien och Belgien under sommaren.
  • Ett nytt hotellkoncept, Cook’s Club, rullas ut med 10-15 planerade designhotell det närmaste året.
  • Thomas Cook fortsätter att utveckla kunderbjudandet med bland annat ”Boka ditt favoritrum”, där kunderna kan boka ett specifikt rum innan avresa på flera av koncepthotellen.

Thomas Cook Groups halvårsrapport presenterades idag, den 17 maj 2018, och finns att läsa i sin helhet här. Webcast: http://view-w.tv/798-1035-19701/en

* Ving hamnar i topp när svenskarna utser de  bästa resesajterna, enligt Resegeometri/Nordic Benchs årliga mätning Svensk Privatresebarometern där 1716 svenskar har fått svara på frågor om bokningssajter.

**Hotellfondens fem anläggningar består av de populära familjehotellen Sunwing Kallithea Beach på Rhodos och Sunwing Makrigialos Beach på Kreta. LMEY bidrar med Aldiana Andalucia och Aldiana Alcadesia i Spanien. Hotellfondens första gemensamma investering blir ett nytt Casa Cook-hotell i Spanien. Hotellet lanseras på Ibiza sommaren 2019 och kommer att vara beläget i den lugna viken Cala Gracio, en kort promenad från San Antonio vars legendariska solnedgångar och världsberömda klubbar gör det till en ständigt populär plats på Ibiza för semesterfirare.

Om Vinggruppen:
Vinggruppen, eller Thomas Cook Northern Europe, är Nordens ledande researrangörsgrupp och där ingår förutom researrangörsverksamheterna i Sverige, Norge, Danmark och Finland även flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia och hotellkedjorna Sunwing Family Resorts samt Sunprime Hotels.

Om Thomas Cook Group Plc.
Thomas Cook Group är en av världens ledande researrangörer och hade en omsättning på 9 miljarder pund under året som slutade den 30 september 2017. Koncernen har 22 000 anställda och 190 egna koncepthotell. Gruppen har verksamhet på 17 marknader och har över 20 miljoner kunder årligen. Thomas Cook Group Plc. är noterad på Londonbörsen (TCG).

Om LMEY
LMEY Investments är ett investmentbolag grundat 2012 med inriktning på hotell och fritidshus. För närvarande har LMEY 20 hotell/resorter i 11 länder med totalt 3 200 hotellrum. Med nuvarande expansionsplaner kommer antal rum öka till mer än 5 000. Företaget hotellverksamhet sysselsätter ca 4000 anställda.

Önskas ytterligare information, kontakta:
Fredrik Henriksson, nordisk kommunikationschef Thomas Cook Northern Europe, fredrik.henriksson@thomascook.se, 0709-513124 eller Magnus Wikner, koncernchef Thomas Cook Northern Europe, tel 0709-513 077

Premiär för show med Vings maskotar Lollo och Bernie!15.11.2018 12:29Pressmeddelande

Vings populära maskotar Lollo & Bernie har över 30 miljoner visningar på YouTube med sin dansfilm och många är de familjer som mött de kramgoa vännerna på Vings familjehotell. Nu kan Ving för första gången även stolt presentera en egen föreställning med barnens favoriter. Showen med Lollo & Bernie har premiär i helgen, 17-18 november, på Intiman i Stockholm. Den sätts även upp på Lisebergsteatern i Göteborg, 19-20 januari 2019.

Nyhet! Ving och Thomas Cook Group storsatsar på koncepthotell 201931.10.2018 11:23Pressmeddelande

Thomas Cook Group, där Ving ingår, fortsätter satsningen på skräddarsydda hotellkoncept och lanserar 20 nya koncepthotell under 2019 i Spanien, Grekland, Cypern och Turkiet. Ving kommer i ett första skede att erbjuda sex av dessa nya hotell, däribland ett familjevänligt Casa Cook på Kreta samt tre hotell inom ramen för det nya konceptet Cook’s Club. Det planeras även för ytterligare lanseringar inom kort.