Webbinarium – Vem gynnas av Arbetsförmedlingens reformering?

Fackförbundet ST och Arena Idé bjuder in till digitalt seminarium om Arbetsförmedlingen torsdagen 3/12 kl 11. Trots löften om att skyltarna ska upp igen ser vi fler nedlagda kontor och minskad bemanning på Arbetsförmedlingen. Samtidigt ökar behovet av stöd till de som står längst ifrån arbetsmarknaden. På seminariet presenterar Fackförbundet ST tre förslag till en bättre reformering av Arbetsförmedlingen.

I skriften ”3 förslag för en bättre reformering av Arbetsförmedlingen” (finns att ladda ner nedan) visar ST hur alltmer resurser på Arbetsförmedlingen flyttats från att ge stöd till de som befinner sig långt ifrån arbetsmarknaden, till de som har lättare att få en ny anställning utan särskilda insatser. Den minskade lokala närvaron förstärker denna utveckling. Slutsatsen är att reformeringen av myndigheten bör utgå från tre konkreta punkter. Detta blir utgångspunkten för en paneldebatt.

Medverkande

Roger Mörtvik, statssekreterare Arbetsmarknadsdepartementet

Susanne Ackum, Tankesmedjan Fores

Adnan Habibja, utredare LO

Britta Lejon, förbundsordförande Fackförbundet ST

Åsa Johansson, ordförande ST inom Arbetsförmedlingen

Moderator: German Bender, Arena Idé

Tid: 3 december kl 11-12

Anmälan (länk till Arena Idé)

Fackförbundet ST är det största fackförbundet på Arbetsförmedlingen. ST är också det största förbundet inom statlig verksamhet med totalt över 95000 medlemmar som arbetar inom statliga myndigheter och verk, bolag med statligt uppdrag, universitet, högskolor och statligt finansierade stiftelser.