18 träffarinterkulturell kommunikation

Tysk-Svenska Handelskammaren

Boksläpp: Förstå affärskulturen och lyckas bättre i Tyskland15.12.2021 10:00:00 CET | Tysk-Svenska Handelskammaren | Pressmeddelande

Hur förhandlar du framgångsrikt och undviker tabbar när du ska göra affärer med tyskar? Vad är typiskt tyskt och vad är typiskt svenskt? Just denna fråga är särskilt viktig i näringslivet för att lyckas bättre i affärerna. Därför släpper nu Tysk-Svenska Handelskammaren en nyutgåva av handboken Din guide till tysk affärskultur, fullmatad med handfasta råd.
Stockholmshem

Stockholmshems medarbetare mentorer för nyanlända5.11.2019 07:38:00 CET | Stockholmshem | Pressmeddelande

27 nyanlända stockholmare får varsin mentor från bostadsbolaget Stockholmshem. Programmet ska hjälpa nyanlända att komma ut i arbetslivet. Stockholmsmentor är en del i Stockholms stads satsning där olika aktörer i staden arbetar tillsammans för integration av nyanlända stockholmare. Det har Stockholmshem tagit fasta på och uppmuntrar sina medarbetare att bli mentorer. – Det är viktigt både för oss som bolag och som en del av Stockholms stad att bidra till integrationsarbetet i staden. Vi gör det lättare för våra medarbetare att engagera sig genom att bland annat bjuda på några timmars arbetstid för uppdraget, säger Rana Kasto, hållbarhetsutvecklare och initiativtagare för programmet på Stockholmshem. – Jag är glad över att vår ledningsgrupp ser värdet i en sån här satsning. Extra roligt är det att flera av dem, inklusive vår VD, har valt att bli Stockholmsmentor. I första omgången har 27 av Stockholmshems medarbetare anmält sig för att bli Stockholmsmentor. Fler har möjlighet att söka
Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor

35 projekt för unga får dela på 17 miljoner i EU-bidrag29.5.2019 08:05:00 CEST | Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor | Nyheter

35 svenska ungdomsprojekt får totalt cirka 17 miljoner kronor (1 615 140 euro) i bidrag från Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF. Pengarna kommer från EU-programmen Erasmus+ och Europeiska Solidaritetskåren som främjar internationella samarbeten och ökad rörlighet för unga i Europa. Efter årets första ansökningsrunda som var i februari beviljar MUCF 28 projekt inom Erasmus+ och fördelar cirka 13 miljoner svenska kronor (1 271 679 euro) till organisationer i bland annat Örebro, Viksjöfors och Helsingborg. Totalt inkom 74 projektansökningar inom programmet. - Flera av projekten handlar om hållbarhet, integration och anställningsbarhet samt om att motverka hat, radikalisering och rasism. Det finns en stor drivkraft hos individerna och organisationerna som utvecklar och genomför projekten, säger Ellen Gosdoum, chef för avdelningen för internationellt samarbete. Inom Europeiska Solidaritetskåren beviljar MUCF sju volontärprojekt och fördelar cirka 3,5 miljoner kronor (34
Tysk-Svenska Handelskammaren

Företagare, lär er tyska4.10.2016 13:05:00 CEST | Tysk-Svenska Handelskammaren | Nyheter

Det finns potential för ett betydligt mer intensivt handelsutbyte med Tyskland. Nyckeln till förståelsen för den tyska affärskulturen ligger i språket. Det norska exemplet visar att en tydlig kraftsamling kan ge effekt, skriver Tysk-Svenska Handelskammarens vd Ralph-Georg Tischer i Dagens industri idag. Tyskland är viktigt för Sverige – på ett politiskt och framför allt ekonomiskt plan. Det är statsbesöket denna vecka, där kungaparet har sällskap av flera ministrar och en näringslivsdelegation, ett tydligt bevis på. I Tyskland kommer besöket att skapa uppmärksamhet kring svenska värderingar, lösningar, företag och produkter. Sådant betyder mycket för handelsutbytet mellan länderna. Tyskland är sedan länge Sveriges viktigaste handelspartner. Men relationen tas lätt för given och möjligheterna hamnar i skymundan av initiativ som fokuserar på Asien och andra tillväxtmarknader. Potential för högre tillväxt Under de senaste åren har handeln med Tyskland hållit sig på en stabil nivå med en h
Tysk-Svenska Handelskammaren

”Kommunikation på samma nivå är en förutsättning för bra ledarskap“26.9.2016 12:59:00 CEST | Tysk-Svenska Handelskammaren | Blogginlägg

Ha tilltro till medarbetarna, kommunicera inte uppifrån och ned och ta inte allting på världens största allvar – så präglar årets ledare, Martin Kauffner, årets butikskedja i Sverige, Lidl. I intervjun med Tysk-Svenska Handelskammaren ger Lidls CFO en inblick i sin ledarskapsstil och företagets framtidsplaner i Sverige. Tysk-Svenska Handelskammaren: I maj utsågs du till årets ledare under Retail Awards-galan. Vad skulle du säga kännetecknar din ledarskapsstil? Martin Kauffner: Det gäller att ställa sig frågan: Vad utgör bra ledarskap? En viktig faktor är säkerligen kommunikation på samma nivå – inte uppifrån och ned. Sedan måste man se till att medarbetarna kan utvecklas. Bara så kan även företaget vidareutvecklas. Dessutom handlar det om att skapa förtroende för varandra. Man måste ta ansvar själv men även delegera uppgifter och ha tilltro till att medarbetarna klarar det. Det hör också till att man tillsammans kan ha roligt på jobbet. Och om jag säger att detta kännetecknar bra ledar
Tysk-Svenska Handelskammaren

Så surfar man i Tyskland19.7.2016 11:36:00 CEST | Tysk-Svenska Handelskammaren | Blogginlägg

Medan nästan hela Sveriges befolkning idag är online hänger Tyskland fortfarande lite efter vad gäller internetanvändning. Tyskarna betalar mer än andra för mobilsurf och är allmänt mer försiktiga vad gäller dataskydd och säkerhet. Men digitaliseringstrenden är tydlig även på andra sidan Östersjön. Enligt IIS, Internetstiftelsen i Sverige, använde över 90 procent av Sveriges befolkning internet regelbundet år 2015. Motsvarande siffra för Tyskland låg på enbart 78 procent. Stora skillnader uppdagas framförallt i användningen av mobilt internet på smartphones och surfplattor. En av anledningarna till detta är att mobilsurf i nästintill inget annat europeiskt land är så dyrt som i Tyskland. För 35 euro i månaden får man i Frankrike, Storbritannien, Danmark eller Sverige i genomsnitt 20 GB mobildata, medan man i Tyskland bara får en ynka gigabyte. Hela 60 euro betalar tyskarna för 5 GB. Historiskt höga priser på mobilsurf Hur är det möjligt att priserna skiljer sig så enormt mellan ländern
Riksteatern

Påminnelse: Det europeiska projektets framtid – Del II – möt Sveriges och Europas kulturpolitiska aktörer3.12.2012 12:42:00 CET | Riksteatern | Pressmeddelande

För andra året i rad arrangerar Intercult, Riksteatern och Europeiska kommissionen i Sverige en konferens om det europeiska projektets framtid. Nu på torsdag den 6 december äger ”Det europeiska projektets framtid – Del II” rum på Europahuset i Stockholm. Europa står inför nya utmaningar och behöver samarbeten över gränserna. Är det en gemensam kulturpolitik som ska föra Europa framåt? Hur kan kultursektorn samarbeta med andra samhällsområden för att stödja Europas demokratiska utveckling? Konferensen ”Det europeiska projektets framtid” är ett unikt tillfälle att möta konstnärer, sociala entreprenörer, politiker och andra aktörer. Bland de medverkande märks Kerstin Brunnberg, ordförande i Kulturrådet, Jaime Andreu Romeo, rådgivare inom EU-kommissionen, Tomas Lindman, kulturråd i Bryssel, Eva Bergqvist, tidigare kulturråd i Washington och författare till Framtidskommissionens rapport ”Är framtiden kulturens re-renässans?”, Eric Sjöström, chef för Kulturhuset i Stockholm, Saadia Hussain,
Riksteatern

Är det kulturpolitiken som ska föra Europa framåt?20.11.2012 14:30:00 CET | Riksteatern | Pressmeddelande

För andra året i rad arrangerar Intercult, Riksteatern och Europeiska kommissionen i Sverige Det europeiska projektets framtid, en konferens där Sveriges och Europas kulturpolitiska aktörer möts. Europa står inför nya utmaningar och behöver samarbeten över gränserna. Är det en gemensam kulturpolitik som ska föra Europa framåt? Hur kan kultursektorn samarbeta med andra samhällsområden för att stödja Europas demokratiska utveckling? Konferensen är ett unikt tillfälle att möta konstnärer, sociala entreprenörer, politiker och andra aktörer. Den äger rum torsdag den 6 december på Europahuset i Stockholm. Bland de medverkande märks Tomas Lindman, kulturråd i Bryssel, Eva Bergqvist, tidigare kulturråd i Washington och författare till Framtidskommissionens rapport ”Är framtiden kulturens re-renässans?”, Eric Sjöström, chef för Kulturhuset i Stockholm, Saadia Hussain, konstnärlig ledare för den ideella organsiationen ”Förorten i centrum”, Benny Marcel, avdelningschef på Statens Kulturråd, Woute
Tysk-Svenska Handelskammaren

Kunglig coachning i skillnader mellan tysk och svensk affärskultur25.5.2011 08:00:00 CEST | Tysk-Svenska Handelskammaren | Pressmeddelande

Den 25 maj deltar HKH Kronprinsessan Victoria och HKH Prins Daniel i en workshop om skillnader mellan tysk och svensk affärskultur under sitt besök i München. Seminariet, som arrangeras av Tysk-Svenska Handelskammaren, äger rum hos Linde AG och deltar gör ett tjugotal företagsledare från både svenska och tyska företag. Evenemanget är en av programpunkterna under Kronprinsessparets officiella besök i Tyskland i maj. Trots närheten till Tyskland döljer sig små skillnader mellan den tyska och den svenska affärskulturen som leder till att många företag missbedömer sin expansion till Tyskland. EU-samarbetet har inneburit att många formella handelshinder har försvunnit. Istället har okunskapen om de kulturella skillnaderna mellan de båda länderna idag kommit att utgöra det största hindret mot svenska företags tillväxt i Tyskland, visar Tysk-Svenska Handelskammarens erfarenheter. Samtidigt utgör den tyska marknaden en stor potential för svenska företag och för att dessa skall kunna växa – båd
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye