Vinst i #minskolväg gav 10 000 kr till klassen
Barns förmåga att uppfatta hur snabbt fordon rör sig och hur fort de själva förflyttar sig är inte fullt utvecklad. De har svårt att bedöma vad som kan vara farligt och det gör att många trafiksituationer, som till exempel att korsa vägar med motorfordon, blir riskabla. Som ett stöd till föräldrar, skolor och kommuner att bedöma hur trafiksäkra barnens skolvägar är, erbjuder NTF verktyget #minskolväg. Verktyget fungerar året runt men kartläggningar som genomförs under höstterminen deltar i en tävling där priset går till deltagande klass. Syftet med tävlingen är att få igång samtal om barnens skolväg mellan barn och vuxna både hemma och i skolan.
- Det är första gången vi har en vinnare som går i förskoleklass. #minskolväg ställer inga andra krav på deltagaren än att det finns en klass att dela ut priset till. När vi får en vinnare som är så här ung förutsätter vi att skola eller föräldrar varit delaktiga i kartläggningen. Det är precis det vi vill då syftet är att få barn, skola och föräldrar att tillsammans intressera sig för skolvägens säkerhet. Så på många sätt är det extra roligt att i år kunna gratulera Selma och förskoleklass B till vinsten. Hoppas ni hittar på något riktigt roligt och kanske lite lärorikt för pengarna, säger Marie Nordén generalsekreterare NTF.
Tävlingen vänder sig i första hand till barn mellan 10 – 12 år eftersom det är då de flesta börjar ta sig till och från skolan på egen hand även i mer komplicerade trafikmiljöer. Men med rätt förutsättningar i form av en säkert utformad skolväg kan betydligt yngre barn gå själva till skolan och med cykelhjälm på huvudet även cykla själva. Alla barn i Sverige som kartlägger sin skolväg är med och tävlar men vinsten går alltid till klassen. Kartläggningen genomförs med hjälp av mobiltelefon och GPS. Korsningar markeras och bedöms utifrån trafiksäkerhetsnivå och den tävlande får ta del av en samlad bedömning av skolvägens säkerhet.
- Roligt att vinna i en så viktig tävling. Vi blev alldeles ”paffa” över så mycket pengar men barnen är mest lyriska för tårtan, säger Jessica Larsson pedagog, förskoleklass B Glanshammars skola i Örebro.
Kontaktperson:
Marie Nordén, generalsekreterare NTF - 0702 215 965
Vad kan föräldrar och skola göra för att ge barn en säkrare skolväg?
- Dokumentera barnens skolväg med hjälp av #minskolväg. Du får direkt en bedömning av samtliga punkter där barn och biltrafik samsas, så som korsningar och övergångställen.
- Gå eller cykla tillsammans med ditt barn till skolan. Tänk på att det är först vid 10 - 12 års ålder som barn kan förväntas behärska mer komplicerade trafiksituationer på egen hand.
- Undersök med hjälp av #minskolväg om andra vägar än den som är kortast, är säkrare.
- Organisera ”vandrande skolbussar”, där föräldrar turas om att promenera eller cykla med barnen.
- Trafiksäkra skolan. Föreslå bilfria zoner närmast skolgården, med tydliga och säkra avlämningsplatser. Diskutera säkerheten med föräldrar, kommunen och skolan för att hitta lösningarna som passar bäst i ert område.
- Om du måste ta bilen, skjutsa halva vägen och gå resten. Det är bättre för barnet att gå någon del av sträckan än ingen alls, och det blir färre bilar runt skolan vid hämtning och lämning.
- Om ditt barn åker buss till skolan, prata om att vara särskilt försiktigt vid av- och påstigning. Tänk på att bussar är stora och att det ibland kan vara svårt för chauffören att se barn runt bussen.
Nyckelord
Kontakter
Marie NordénGeneralsekreterare
Tel:+46 (0)70-221 59 65marie.norden@ntf.seMonica GreenOrdförande
Tel:+46 (0)70-530 42 10green.monica@icloud.comRickard CosiniKommunikationsansvarig
Tel:+46 (0)70-819 01 50rickard.cosini@ntf.seBilder
Om
Följ NTF
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från NTF
#10sekunder är tillbaka: Sveriges elever tävlar i trafiksäkerhet för att stoppa fortkörningen.19.3.2024 11:09:28 CET | Pressmeddelande
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för fort utanför skolor, trots stor olycksrisk och minimal tidsvinst på högst tio sekunder. Elevernas uppdrag: Att skapa kreativa filmer som visar hur lite man hinner med på de onödiga sekunderna man sparar in på att trycka på gasen utanför en skola. Genom elevernas engagemang ska trafikmiljön utanför skolor nu bli tryggare.
Fler skulle cykla om underhållet prioriterades högre1.2.2024 07:34:07 CET | Pressmeddelande
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste också bli bättre på att föra dialog med cyklisterna. Det konstaterar NTF efter att nyligen ha vintercyklat tillsammans med erfarna cyklister och kommunalt ansvariga i tio svenska kommuner.
Stor andel olagliga hastigheter i yrkestrafiken14.12.2023 07:45:07 CET | Pressmeddelande
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När NTF nu presenterar mätresultat från tio kommuner så framgår att hastighetsefterlevnaden bland de som kör skyltade företagsbilar till och med är sämre än bland privatbilister. Andel hastighetsöverträdelser är dessutom högst på de sträckor där det borde vara som allra viktigast att hålla hastigheten, nämligen vid 40 km/tim.
Låg bältesanvändning bland unga förare av A-traktor - nya filmer ska bidra till att öka trafiksäkerheten18.10.2023 08:31:17 CEST | Pressmeddelande
Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF har genomfört mätningar som visar att många ungdomar struntar i att använda bältet.
Olyckorna med elsparkcyklar ökar - 2 av 3 har inte koll på reglerna18.9.2023 08:04:08 CEST | Pressmeddelande
I september förra året infördes nya regler för elsparkcyklar. Målet var att förbättra framkomligheten, trafiksäkerheten och skapa trygghet för alla de som rör sig på våra gångbanor. Men reglerna är oklara för många och flera är negativt inställda till elsparkcyklar som en del av stadstrafiken.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum