127 filmer ska få vuxna att sakta ner

Vad hinner man göra på den tiden man sparar in på att köra för fort? Svaret är: nästan ingenting. I #10sekunder tävlar elever i hela Sverige i trafiksäkerhet genom att spela in filmer för att förmedla just det budskapet. Nu har 13 vinnande klasser runtom i landet korats för sina kreativa sätt att belysa den onödiga fortkörningen.

De senaste veckorna har trafiksäkerhet stått på schemat i svenska skolor. I #10sekunder får elever i årskurs 3–6 i hela landet tävla i att förmedla det viktiga budskapet om hur onödigt det är att köra för fort. Filmerna ska vara högst tio sekunder långa. Det är nämligen den korta tid man sparar när man kör 50km/h i stället för 30km/h på en 200 meter lång sträcka, till exempel utanför en skola.

Nytt för i år är att den tidigare västsvenska tävlingen expanderat till hela Sverige. Och landets skolor har tagit emot tävlingen med öppna armar – hela 127bidrag har kommit in från skolor från Ystad i söder till Vilhelmina i norr.

– Det har varit fantastiskt att se alla årets bidrag – vilket engagemang från Sveriges alla hörn! Eleverna har visat på en enastående förmåga att förmedla ett mycket viktigt budskap på påhittiga och uttrycksfulla sätt, säger Emelie Hedberg, nationell projektledare för 10#sekunder.

Vill belysa vikten av trafiksäkerhet
NTF har mätt bilars hastighet utanför svenska skolor i över två decennier, och resultaten är desamma år efter år: Varannan bilist kör fortare än tillåtet. Detta trots att hastigheten är direkt avgörande för hur allvarliga skadorna blir vid en olycka. Risken att dö vid påkörning

ökar markant vid hastigheter över 40 km/h.

– Eleverna själva är våra bästa ambassadörer när det kommer till att påminna deras omgivning om hur viktigt det är att hålla hastighetsgränsen utanför skolarna. Genom #10sekunder, och dessa kreativa filmer, vill vi hålla i gång samtalet om hur viktigt det är att hålla hastighetsbegränsningarna, säger Emelie Hedberg.

13 klasser tog hem vinsten
Nu har 13 vinnare utsetts vars filmer utmärkt sig lite extra genom kreativitet, påhittighet och humor. De vinnande klasserna får tillbringa en dag på någon av Upzones och Boda Borgs äventyrsanläggningar runtom i landet, eller i Göteborg på Liseberg eller Universeum.

13 vinnande klass har korats för sina filmer, och dessa är:

Siljansnäs skola, klass 5, Leksand – Kaffe

Kungshamns skola, klass 6D, Kungshamn – Snabb kaffe

Vemdalens skola, klass 4, Vemdalen – Snarkningar

Tomaslundsskolan, klass 6, Vetlanda – Äntligen favoritfilm-dags! #10sekunder

Timmersdala skola, klass 5, Skövde – Dags för match!

Valla skola, klass 5A, Katrineholm – Bio

Lillängsskolan, klass 4, Hammarö Karlstad – Äta på 10 sekunder

Näsåkers skola, klass 6, Sollefteå – Hissen

Casa Montessori, klass 4–5 Omega, Partille – Aj, aj! - 10 sek hos tandläkaren!

Bodaskolan, klass 5A, Borås – Årsmöte 10 sekunder

Nyhemsskolan Varbergs kristna skola, klass 6, Varberg – Fotbollsmatchen

Marstrand Skola, klass 5, Marstrand – Avgörande straff

Tegelhagens skola, klass 5A, Sollentuna – Sen till mötet

Alla årets bidrag finns att se på www.10sekunder.se.

Om tävlingen

#10sekunder syftar till att uppmärksamma vikten av att hålla hastighetsbegränsningarna. Bakom tävlingen står NTF, Nationella trafiksäkerhetsförbundet, en självständig och idéburen organisation som arbetar för allas rätt till en säker trafik. Juryn som utser årets vinnare i #10sekunder består av representanter från de tio NTF-förbunden.

Holmvägen 55

NTF - Nationella trafiksäkerhetsförbundet är en oberoende och idéburen organisation som arbetar för allas rätt till en säker och hållbar trafik.

#10sekunder är tillbaka: Sveriges elever tävlar i trafiksäkerhet för att stoppa fortkörningen.19.3.2024 11:09:28 CET | Pressmeddelande

Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för fort utanför skolor, trots stor olycksrisk och minimal tidsvinst på högst tio sekunder. Elevernas uppdrag: Att skapa kreativa filmer som visar hur lite man hinner med på de onödiga sekunderna man sparar in på att trycka på gasen utanför en skola. Genom elevernas engagemang ska trafikmiljön utanför skolor nu bli tryggare.

Stor andel olagliga hastigheter i yrkestrafiken14.12.2023 07:45:07 CET | Pressmeddelande

Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När NTF nu presenterar mätresultat från tio kommuner så framgår att hastighetsefterlevnaden bland de som kör skyltade företagsbilar till och med är sämre än bland privatbilister. Andel hastighetsöverträdelser är dessutom högst på de sträckor där det borde vara som allra viktigast att hålla hastigheten, nämligen vid 40 km/tim.