Minskad lönsamhet för medierna trots rekordhög medieanvändning
Årets rapport Medieekonomi 2023 från Myndigheten för press, radio och tv visar på att medieåret 2022 hade en rekordhög medieanvändning och en rekordhög investering på reklammarknaden. Trots det så befinner sig medierna i ett tufft läge med minskad lönsamhet på grund av ökade kostnader, minskade reklamintäkter och en nedåtgående konjunktur.

I årets rapport Medieekonomi 2023 - som tittar på den ekonomiska och strukturella utvecklingen av mediemarknaden under 2022 och delar av 2023 - så kan vi se att mediemarknaden fortsatt genomgår en omvandlingsprocess.
Hög mediekonsumtion och mer strömmat
Allmänhetens medie- och nyhetsintresse var fortsatt stort under 2022. Det kan förklaras av att strömmande tjänster inom film, musik och TV blev mer populärt. 89 procent av Sveriges befolkning i åldrarna 9–85 år tittade på både tablålagd och strömmad TV under en genomsnittlig dag. Strömmad TV hade en daglig räckvidd på 61 procent, medan tablålagd TV nådde 56 procent. Skiftet från tablå tills strömmat har främjats av ökad konkurrens med utländska aktörer på marknaden.
- Det är glädjande att allmänheten fortsatt har ett starkt nyhetsintresse. Mediestödet är extra viktigt i en tid av nedåtgående konjunktur och behov av tillförlitlig nyhetsrapportering, säger Jan-Olof Lind, generaldirektör för Myndigheten för press, radio och tv.
Försvagad lönsamhet för dagspressen
Trots att dagspressen ökade sina intäkter under 2022 så försämrades lönsamheten. Detta berodde främst på stigande kostnader för papper och distribution, samt en fortsatt minskning av intäkter från tryckta tidningar. Mot slutet av 2022 och under 2023 har dagspressen känt av en markant minskning av reklaminvesteringar, vilket har tvingat flera aktörer att genomföra sparåtgärder.
- För stora delar av mediemarknaden präglades 2022 av försämrad lönsamhet eftersom produktionskostnaderna ökade snabbare än intäkterna. Men trots försämringen visade fortfarande en majoritet av de studerade bolagen positiva rörelseresultat, säger Tobias Lindberg, forskare vid Nordicom och en av rapportens författare.
Tillväxt kommer inte svenska medier till del
Under 2022 skedde även rekordhöga reklaminvesteringar inom mediesektorn. Investeringarna växte med nästan 7 procent - hela 49,5 miljarder kronor investerades i reklam. Men, huvuddelen av tillväxten kom inte de svenska medierna till del. Mer än hälften av de totala investeringarna och över 70 procent av de digitala gick till aktörer som Google och Facebook.
Om rapporten
Medieekonomi är en del i vår rapportserie Medieutveckling som tar upp de samband som finns mellan konjunkturen, reklammarknaden, mediekonsumtionen och de svenska medieföretagens ekonomi. Rapporten har tagits fram i samverkan med Nordicom vid Göteborgs universitet. För analysen svarar Tobias Lindberg, forskare, och Ulrika Facht, medieanalytiker, vid Nordicom.
Kontakter
Presskontakt
Tel:08-580 070 00presskontakt@mprt.seDokument
Länkar
Om oss
Myndigheten för press, radio och tv tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi arbetar för yttrandefrihet samt stödjer möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press, radio och tv.

Följ Myndigheten för press, radio och tv
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Myndigheten för press, radio och tv
Svensk tv-marknad: Utmaningar och trender24.11.2023 14:32:33 CET | Pressmeddelande
Tv-marknaden påverkas just nu starkt av att ekonomin försämras och att konjunkturen försvagas. Det visar rapporten Svensk tv-marknad 2023 som Myndigheten för press, radio och tv tagit fram och som beskriver den svenska tv- och streamingmarknaden. En marknad där konkurrensen är fortsatt mycket hög om abonnenter, rättigheter och annonsintäkter - vilket påverkar de stora svenska kommersiella tv-husen negativt.
Granskningsnämnden friar i åtta beslut20.11.2023 12:08:25 CET | Pressmeddelande
Granskningsnämnden har i dag fattat beslut i åtta ärenden. Samtliga ärenden är friande.
Knappt 21 miljoner kronor delas ut i varannandagsstöd31.10.2023 13:39:29 CET | Pressmeddelande
Mediestödsnämnden har fattat beslut om stöd för tidningsdistribution med anledning av övergången till utdelning av post varannan dag för 2023. Stödet finns för att bidra till att tidningsföretagen kan dela ut tidningen till läsaren på utgivningsdagen.
Viaplay fälls för otillåten reklam under vintersportsändningar25.10.2023 12:06:01 CEST | Pressmeddelande
Granskningsnämnden fäller Viaplay för sändningar av världscupen i skridskor och skidtävlingar där reklam sändes på halva skärmen under pågående tävling.
Viaplay fälls för att sända skrämmande film före 21:009.10.2023 12:02:57 CEST | Pressmeddelande
Filmen Robin Hood (från 2018) sändes klockan 18.50 på TV6. Den innehöll flera scener som kunde verka skrämmande för barn och granskningsnämnden bedömer att den därför inte borde ha sänts före klockan 21.00.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum