Minskad lönsamhet för medierna trots rekordhög medieanvändning
Årets rapport Medieekonomi 2023 från Myndigheten för press, radio och tv visar på att medieåret 2022 hade en rekordhög medieanvändning och en rekordhög investering på reklammarknaden. Trots det så befinner sig medierna i ett tufft läge med minskad lönsamhet på grund av ökade kostnader, minskade reklamintäkter och en nedåtgående konjunktur.

I årets rapport Medieekonomi 2023 - som tittar på den ekonomiska och strukturella utvecklingen av mediemarknaden under 2022 och delar av 2023 - så kan vi se att mediemarknaden fortsatt genomgår en omvandlingsprocess.
Hög mediekonsumtion och mer strömmat
Allmänhetens medie- och nyhetsintresse var fortsatt stort under 2022. Det kan förklaras av att strömmande tjänster inom film, musik och TV blev mer populärt. 89 procent av Sveriges befolkning i åldrarna 9–85 år tittade på både tablålagd och strömmad TV under en genomsnittlig dag. Strömmad TV hade en daglig räckvidd på 61 procent, medan tablålagd TV nådde 56 procent. Skiftet från tablå tills strömmat har främjats av ökad konkurrens med utländska aktörer på marknaden.
- Det är glädjande att allmänheten fortsatt har ett starkt nyhetsintresse. Mediestödet är extra viktigt i en tid av nedåtgående konjunktur och behov av tillförlitlig nyhetsrapportering, säger Jan-Olof Lind, generaldirektör för Myndigheten för press, radio och tv.
Försvagad lönsamhet för dagspressen
Trots att dagspressen ökade sina intäkter under 2022 så försämrades lönsamheten. Detta berodde främst på stigande kostnader för papper och distribution, samt en fortsatt minskning av intäkter från tryckta tidningar. Mot slutet av 2022 och under 2023 har dagspressen känt av en markant minskning av reklaminvesteringar, vilket har tvingat flera aktörer att genomföra sparåtgärder.
- För stora delar av mediemarknaden präglades 2022 av försämrad lönsamhet eftersom produktionskostnaderna ökade snabbare än intäkterna. Men trots försämringen visade fortfarande en majoritet av de studerade bolagen positiva rörelseresultat, säger Tobias Lindberg, forskare vid Nordicom och en av rapportens författare.
Tillväxt kommer inte svenska medier till del
Under 2022 skedde även rekordhöga reklaminvesteringar inom mediesektorn. Investeringarna växte med nästan 7 procent - hela 49,5 miljarder kronor investerades i reklam. Men, huvuddelen av tillväxten kom inte de svenska medierna till del. Mer än hälften av de totala investeringarna och över 70 procent av de digitala gick till aktörer som Google och Facebook.
Om rapporten
Medieekonomi är en del i vår rapportserie Medieutveckling som tar upp de samband som finns mellan konjunkturen, reklammarknaden, mediekonsumtionen och de svenska medieföretagens ekonomi. Rapporten har tagits fram i samverkan med Nordicom vid Göteborgs universitet. För analysen svarar Tobias Lindberg, forskare, och Ulrika Facht, medieanalytiker, vid Nordicom.
Kontakter
Presskontakt
Tel:08-580 070 00presskontakt@mprt.seDokument
Länkar
Om oss
Myndigheten för press, radio och tv tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi arbetar för yttrandefrihet samt stödjer möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press, radio och tv.

Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
Mediemyndigheten lanserar utbildning för att stärka befolkningen5.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
Är du en medveten medieanvändare? Mediemyndigheten lanserar idag webbutbildningen Mediemedveten.se - en nationell satsning som ska stärka individer som medvetna medieanvändare i en tid av artificiell intelligens och desinformation.
P1 Morgon fälls för partiskt inslag om Mossad3.11.2025 11:32:16 CET | Pressmeddelande
I ett inslag i P1 Morgon om den israeliska underrättelsetjänsten Mossad beskrevs Mossad på ett värderande sätt. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på opartiskhet.
Svenska nyhetsmedier ökar sina intäkter23.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2024 ökade svenska nyhetsmedier sina intäkter med cirka 1 procent till 13,9 miljarder kronor. Bakom ökningen står bland annat växande prenumerationsintäkter. Det visar Mediemyndighetens nya rapport Svensk marknad för nyheter.
TV4:s Förrädarna fälls - tröjtryck gynnade varumärke20.10.2025 11:27:41 CEST | Pressmeddelande
I ett avsnitt av TV4 programmet Förrädarna bar en av deltagarna en tröja med ett tryck som föreställde en vinmärkesetikett. Ovanför trycket stod även en del av vinmärkets namn. Enligt granskningsnämnden innebar detta ett otillbörligt gynnande av varumärket.
EU:s förordning om politisk reklam börjar nu gälla10.10.2025 09:25:12 CEST | Pressmeddelande
Idag börjar EU:s förordning om politisk reklam att tillämpas i Sverige. Syftet är ökad transparens kring politiska reklamtjänster och att harmonisera reglerna för tillhandahållande av politiska reklamtjänster inom EU. Mediemyndigheten står för den huvudsakliga tillsynen av förordningen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum