Akavia: AI-kommissionen missar målet

Idag presenterade regeringen den AI-kommission som utlovades i höstens regeringsförklaring. Akavia välkomnar att kommissionen nu finns på plats men anser att kommissionen saknar ett bredare perspektiv på hur arbetsmarknaden och arbetslivet påverkas.

- Den snabba utveckling vi ser nu inom AI kommer att få stora effekter på hela arbetsmarknaden. Det är positivt med fokus på Sveriges konkurrenskraft och effektivitet i offentlig sektor – samtidigt beklagar vi att kommissionen inte får ett tydligare fokus på hur arbetsmarknaden och arbetslivet påverkas och hur vi säkerställer kompetensutveckling och omställning när akademikers arbetsuppgifter i stor utsträckning automatiseras, säger Patrik Nilsson, samhällspolitisk chef på Akavia.

AI-kommissionen ska redovisa sitt arbete senast den 1 juli 2025. Akavia har tidigare föreslagit en AI-beredning med samma konstruktion som försvarsberedningen och trygghetsberedningen.

- AI-utvecklingen är ingenting vi kan hantera genom ett tillfälligt utredningsuppdrag. Vi behöver hantera frågan skyndsamt men också långsiktigt. Vi saknar en bred parlamentarisk förankring i AI-kommissionen och en bredare ansats i kommissionens arbete, säger Patrik Nilsson.

Om Akavia

Akavia är ett fackförbund och en intresseorganisation för ekonomer, jurister, samhällsvetare, It-akademiker, personalvetare och kommunikatörer. Förbundet har 135 000 medlemmar och är det tredje största förbundet inom Saco.

Akavias lönestatistik: Ekonomer i lönetoppen medan kommunikatörer ökar mest19.2.2024 11:15:59 CET | Pressmeddelande

Medianlönen för de akademiker som fack- och professionsförbundet Akavia samlar ökade med 2 000 kr per månad under 2023 jämfört med året innan och ekonomerna är fortsatt högst upp i lönetoppen. Högst löneutveckling hade kommunikatörerna, medan juristerna sticker ut med sämst löneutveckling. Den höga inflationen innebar dock en minskad reallöneutveckling för samtliga. Det visar ny lönestatistik från Akavia som släpps idag.

Vobruari - 6 av 10 akademiker som är hemma med sjukt barn vobbar i princip alltid22.1.2024 11:23:46 CET | Pressmeddelande

Att kunna jobba samtidigt som man tar hand om sjukt barn har blivit allt vanligare i och med distansarbete, och för akademiker är det nu mer relevant att prata om vobruari än vabruari. Samtidigt behöver arbetsgivare anpassa organisationen efter verkligheten att medarbetare kan behöva vara borta. Siffror från fackförbundet Akavia visar bland annat att varannan som vobbar gör det för att de ändå får göra jobbet vid ett senare tillfälle.