Undersökning visar: Många akademiker i offentlig sektor hot- och våldsutsatta

Var fjärde medlem inom offentlig sektor har utsatts för hot, trakasserier, skadegörelse, våld eller mutförsök, och var femte känner sig otrygg. Det visar en ny rapport från Akavia, som också välkomnar den statliga utredning som presenterades på en presskonferens idag. Samtidigt efterfrågar fackförbundet fler åtgärder på olika nivåer.

Anna Nitzelius, sakkunnig på Akavia. Foto: Åsa Hafmar

I rapporten Hot, våld och trakasserier mot medarbetare i medborgarnas tjänst 2023 har Akavia återigen undersökt förekomsten av hot, våld och trakasserier i offentlig sektor bland medlemmarna. Undersökningen har genomförts regelbundet sedan närmare tio år tillbaka, tidigare av Jusek. Resultaten från årets rapport talar sitt tydliga språk med både dystra siffror och en stagnerande utveckling - utsattheten totalt är ungefär på samma nivå som vid den förra undersökningen 2021.

- Att så många blir hotade och trakasserade i sin yrkesutövning är helt oacceptabelt. Förutom stora konsekvenser för den enskilde är det i grund och botten ett hot mot demokratin. Det är nedslående att det inte sker förbättringar trots att Akavia och andra fackförbund och arbetsgivare länge jobbat för förändring. Vi behöver samla krafterna omgående för att förbättra situationen, säger Anna Nitzelius, sakkunnig på Akavia.

Resultaten från årets undersökning visar att var fjärde anställd har utsatts för hot, våld, trakasserier eller annan otillbörlig påverkan i arbetet under de senaste två åren. Nästan var femte anställd säger sig vara tydligt otrygg i sin yrkesutövning på grund av risken för hot, våld eller trakasserier.

Utsattheten är högre inom myndigheter än inom kommuner och regioner och värst drabbade är Kronofogden och Kriminalvården, där har 70 respektive 60 procent blivit utsatta under de senaste två åren. Andelen händelser som har polisanmälts är fortsatt låg, bara 15 procent. I mer än hälften av fallen är förövaren part eller företrädare i ett ärende. Inom kommun och region uppger medlemmarna i högre grad att man utsatts av chef, kollega och politiker.

Akavia välkomnar statlig utredning men efterfrågar fler åtgärder
Den 11 januari 2024 presenterades betänkandet om åtgärder för att minska offentliganställdas utsatthet. Syftet med utredningen har varit att föreslå åtgärder för att förbättra situationen för de anställda och att värna den offentliga verksamheten. Akavia, som genom centralorganisationen Saco har ingått i referensgruppen för utredningen, välkomnar förslagen men efterfrågar skyndsamt fler åtgärder.

- Det är glädjande att ta del av utredningens gedigna arbete och vi välkomnar de väl avvägda förslagen. Vi har under lång tid påtalat behovet av en ordentlig sammantagen översyn av reglerna, inte minst för att se till att de är anpassade till de utmaningar som finns i dagens samhälle. För att vända utvecklingen krävs dock många olika åtgärder på olika nivåer och jämte strafflagstiftning behöver fler viktiga pusselbitar komma på plats och arbetsmiljöarbetet intensifieras. Bland annat vill vi att man skyndsamt utreder varför så få polisanmälningar görs och hur det kan förbättras. Vi vill också att lämplig myndighet ges i uppdrag att inrätta en funktion som ska stödja myndigheter, kommuner och regioner med praktiska råd och verktyg, säger Anna Nitzelius.

En del i utredningens uppdrag var att lämna förslag om minskad exponering av offentliganställdas namn i beslut och andra handlingar. I den delen anser Akavia att förslaget är väl avvägt och i linje med vad Akavia föreslagit tidigare och som kan minska risken för handlingar i affekt när någon har mottagit ett negativt beslut. Man anser också att det är välkommet att regeringen utvidgar och moderniserar det straffbara området, inte minst för att klargöra att trakasserier många gånger utgör helt oacceptabla kränkningar som är otillåtet.

Om undersökningen
Akavia och tidigare Jusek har sedan närmare tio år bevakat förekomsten av hot, våld, trakasserier och annan otillbörlig påverkan i offentlig sektor genom en omfattande medlemsenkät. Årets undersökning genomfördes genom en digital enkät under april och maj 2023. 4 861 medlemmar besvarade enkäten och i urvalsgruppen ingick medlemmar anställda i utvalda myndigheter, kommuner och regioner samt på jurist- och advokatbyrå.

Om Akavia

Akavia är ett fackförbund och en intresseorganisation för ekonomer, jurister, samhällsvetare, It-akademiker, personalvetare och kommunikatörer. Förbundet har 135 000 medlemmar och är det tredje största förbundet inom Saco.

Saco-S: Minskat förtroende på Regeringskansliet efter Tidölönerna26.4.2024 09:57:14 CEST | Pressmeddelande

I dag hördes statsminister Ulf Kristersson i konstitutionsutskottet mot bakgrund av Regeringskansliets användning av Tidöavtalet som grund för lönesättningen. Saco-S välkomnar tydliggöranden om vikten av tjänstemännens oberoende politiska ställning, men ser mycket allvarligt på till vilken grad hanteringen av lönesättningsprocessen påverkat förtroendet för arbetsgivaren. Regeringskansliet har nu ett viktigt arbete framför sig för att återupprätta förtroendet.