EU ritar om kartan – ge förutsättningar för transportsektorns omställning
EU har på senare år, genom Fit for 55, växlat upp sin klimatpolitik avsevärt och tagit den globala ledartröjan. Det är i grunden mycket positivt.
-Det är många pusselbitar som måste passa ihop för att transportsektorn ska få förutsättningar att klara vår omställning med bibehållen konkurrenskraft, fortsatt lönsamhet och ekonomisk tillväxt, säger Marcus Dahlsten, VD för Transportföretagen i samband med Transportform som pågår i Linköping.
En av pusselbitarna är elektrifiering och därför välkomnar Transportföretagen att regeringen, starkare än någonsin, pekat ut elektrifierade transporter som en lösning för framtiden. Samtidigt riskerar tillgången på effekt och laddningsmöjligheter att bli en riskabel flaskhals.
- Elektrifieringen av de svenska godstransporterna kan inte lösas med två hål i väggen. Flera hundra lokala elnätsbolag måste nu vara beredda att på några få år öka effektuttagen i de lokala elnäten, och även bygga ny kapacitet, när lastbilscentraler och depåer ska elektrifieras, säger Marcus Dahlsten och fortsätter.
- Om detta inte går att lösa kommer det att innebära mycket långa ledtider vilket drabbar såväl transporterna som våra medlemmar, säger Marcus Dahlsten.
Politiken behöver också fortsätta sina ansträngningar för att möjliggöra investeringar i eldrivna transportfordon.
- Regeringen måste gasa på med omställningsstöden och det är oroväckande att inte stödförordningen för tunga elfordon har beslutats ännu. Stödpremien för lätta ellastbilar måste förlängas och stödet till tunga elfordon utvärderas innan det avslutas om tre år, säger Marcus Dahlsten.
EU:s nya klimatpolitik skapar också ett behov av en total översyn och justering av nationella styrmedel för transportsektorn.
- Regeringen har aviserat en bred styrmedelsutredning i klimathandlingsplanen, vilket vi välkomnar, säger Marcus Dahlsten och fortsätter.
- Regeringen bör ta tillfället i akt att se över, avskaffa eller sänka ett antal skatter och andra styrmedel som har kostnadspåverkan på den svenska transportbranschen. Det finns annars en uppenbar risk för ytterligare komplexitet och ineffektiv dubbelreglering.
- Hur Sverige beskattar el riskerar också bli en bromskloss för elektrifieringen, inte bara för transportsektorn. Regeringen borde exempelvis sänka eller skattebefria el som används för att ladda tunga fordon, säger Marcus Dahlsten.
Transportföretagen konstaterar att bilden som framträder vid Transportforum är en bred samsyn om vikten av en snabb och effektiv satsning för minskande utsläpp från transportsektorn. Både bransch och samhälle måste satsa.
- Det är sannolikt länge sedan behovet av forskning och ny kunskap har varit så viktigt inom transportsektorn som just nu. Den omställning som transportsektorn står inför nu är lika stor som när vi lämnade häst och vagn och gick över till lastbil. Eller när flyget gjorde sitt inträde och öppnade världen för oss. Transportforum är en påminnelse om det ökade behovet av samverkan mellan transportsektorns olika aktörer, avslutar Marcus Dahlsten.
Kontakter
Johan HasslowTf Pressansvarig
Tel:072-228 60 99johan.hasslow@transportforetagen.seTransportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Nu är det klart: här är vinnarna i motorbranschens tävlingsgrenar under Yrkes-SM!25.4.2024 16:54:02 CEST | Pressmeddelande
Den 23–25 april har mängder av tävlande gjort upp om medaljerna i det prestigefyllda Yrkes-SM. Denna gång gick tävlingarna i Karlstad och evenemanget nådde nytt rekord i antal besökare. Nu kan vi äntligen presentera årets vinnare i motorbranschens fem tävlingsgrenar.
Ny rapport pekar på flera utmaningar för Kalmar läns infrastruktur, el- och kompetensförsörjning24.4.2024 13:37:27 CEST | Pressmeddelande
En ny rapport från Industriarbetsgivarna och Transportföretagen pekar på flera utmaningar för Kalmra län: mer personal, mer fossilfri el och bättre infrastruktur behövs för att säkra industri och transporter. Rapporten visar på de utmaningar som måste hanteras för att det även i framtiden ska vara möjligt att våra företag har en ledande roll i arbetet med att ställa om sin verksamhet för att ge minsta möjliga klimatpåverkan, för jobb och stärkt konkurrenskraft.
Kommentar: Skattebefria laddning av tunga elfordon!23.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Igår presenterade regeringen ett antal skatteförslag som ska bli föremål för höstens budgetförhandlingar. Bland förslagen finns sänkt ersättningsnivå för den så kallade expertskatten, sänkt skatt på arbetsinkomster och pension samt bibehållen sänkt skatt på så kallad jordbruksdiesel. Transportföretagens transportekonom Mårten Bergman kommenterar några av förslagen.
Angående regeringens aviserade sänkning av flygskatten22.4.2024 20:55:38 CEST | Pressmeddelande
Transportföretagen välkomnar att regeringen med dagens förslag tydliggör att EU:s gemensamma styrmedel för flyget har företräde framför nationella skatter. -De styrmedel som är beslutade i EU inom ramen för Fit for 55, styr flygets omställning på ett mycket skarpt och tydligt sätt, säger Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen Flyg och fortsätter.
Turistbussbranschen samlas i Tylösand och blickar framåt18.4.2024 08:44:14 CEST | Pressmeddelande
Den 18–19 april samlas den svenska turistbussbranschen till konferensen Busstorget på Hotel Tylösand. Intresset för arrangemanget har varit rekordstort i år och totalt deltar representanter för ett sextiotal bussföretag. En färsk studie av den svenska turistbussmarknaden, genomförd i början av 2024 av Sveriges Bussföretag, visar samtidigt att branschen kan summera ett stort intresse för bussresor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum