Vobruari - 6 av 10 akademiker som är hemma med sjukt barn vobbar i princip alltid

Att kunna jobba samtidigt som man tar hand om sjukt barn har blivit allt vanligare i och med distansarbete, och för akademiker är det nu mer relevant att prata om vobruari än vabruari. Samtidigt behöver arbetsgivare anpassa organisationen efter verkligheten att medarbetare kan behöva vara borta. Siffror från fackförbundet Akavia visar bland annat att varannan som vobbar gör det för att de ändå får göra jobbet vid ett senare tillfälle.

Charlotte Tarschys, chefsekonom på Akavia. Foto: Åsa Hafmar

Under de senaste åren har antalet dagar med tillfällig föräldrapenning för vab legat på historiskt höga nivåer. Men under 2023 har uttaget av dagar sjunkit enligt Försäkringskassans senaste statistik*. Att det blivit vanligare att jobba hemifrån kan vara en orsak, vilket lett till att vobbandet blivit allt vanligare. Bland Akavias medlemmar som vårdat sjukt barn är det nu till exempel fler som vobbar än vabbar, 6 av 10 vobbar alltid eller nästan alltid, något som är ännu vanligare i privat sektor än i offentlig sektor.

- Det finns ingen ”one size fits all” när det kommer till vobbande. Det är viktigt att chef och medarbetare för dialog kring vad som fungerar bäst i det individuella fallet. Inkludera också dialog kring förutsättningar för att vabba och vobba som del av introduktionsutbildningen för nya medarbetare och i medarbetarsamtal. Tydlighet är viktigt så att alla vet vad som gäller, både kollegor med och utan barn, säger Charlotte Tarschys, chefsekonom på Akavia.

Sprid ut arbetsansvaret – tydlig struktur gör verksamheten mindre sårbar
Att så många vobbar behöver inte i första hand bero på att arbetsgivaren explicit förväntar sig det. Det kan snarare handla om hur arbetet organiseras och att anställda tar ett stort ansvar för sina uppgifter. Enligt siffror från Akavia är det främsta skälet till att anställda vobbar att de upplever att de ändå får göra arbetet vid senare tillfälle. Att möta deadlines och att undvika stressen att vara borta från jobbet och missa viktiga möten är också vanliga skäl.

- Allt ansvar ska inte falla på en person. Saknas en fungerande struktur för att hantera frånvarande anställda riskerar verksamheten bli mer sårbar och att det slår negativt på enskilda medarbetares välmående. Arbetsgivaren behöver planera utefter verkligheten, till exempel att en kollega har andrahandsansvar så det är möjligt att lämna över arbetsuppgifter med kort varsel, säger Charlotte Tarschys.

Dela upp ansvaret för sjukt barn
Även föräldrar behöver prata om fördelningen sinsemellan av ansvaret för sjukt barn. Bland Akavias medlemmar anger ungefär hälften, både bland män och kvinnor, att de delar lika med partnern i dagar de tar hand om sjukt barn. Bland dem som anger att de oftast eller alltid tar hand om sjuka barn är 29 procent kvinnor och 20 procent män.

Enligt Nobelpristagaren Claudia Goldin innebär möjligheten till distansarbete och vobbande att det blir lättare för kvinnor att ta på sig mer ansvar att göra karriär. Hennes forskning visar att löneskillnader mellan amerikanska kvinnliga och manliga akademiker i hög grad beror just på att kvinnor tar jobb som i högre grad är anpassade för att hantera behov i hemmet, exempelvis vård av sjukt barn, medan män i högre grad tar jobb som kräver mer tillgänglighet.

- Det är viktigt att föräldrarna diskuterar ansvar för vård av sjukt barn redan under graviditet, vid karriärplanering och byte av jobb. Den enes tillgänglighet påverkar den andres möjligheter, säger Charlotte Tarschys.

Charlotte Tarschys har fem råd till arbetsgivare och medarbetare inför vobruari:

• Ge fler möjlighet att vobba. Det kan innebära bättre möjlighet att göra karriär på lika villkor för kvinnor och män samt för småbarnsföräldrar och andra grupper.
  • Vikten av flexibilitet. Det finns ingen ”one size fits all”. Möjligheten till att vabba och vobba bör utgå ifrån barnets, arbetstagarens, rollens och verksamhetens behov. Det är viktigt med god dialog mellan chefer och medarbetare kring vad som fungerar bäst i det individuella fallet.
  • Tydlighet. Inkludera dialog kring förutsättningar för att vabba och vobba som del av anställningsintervju och introduktionsutbildningen för nya medarbetare. Följ upp under medarbetarsamtal och i arbetsgruppen, på så sätt vet både kollegor med barn och utan barn vad som gäller.
  • Minska sårbarheten. Allt ansvar ska inte falla på en person. Organisera arbetet efter verkligenheten så att det är möjligt att vara frånvarande. Det kan handla om bättre planering, längre deadlines eller att ge andrahandsansvar i teamen.
  • Den enes tillgänglighet – den andres otillgänglighet. Den ene förälderns behov av tillgänglighet på jobbet påverkar den andres möjligheter att ta jobb med mer ansvar. Diskutera ansvar för sjukt barn vid karriärplanering och byte av arbete. Man kan till exempel dela upp frånvaron varannan dag eller delar av dagarna så att båda har möjlighet att delta i de viktigaste mötena.

* Färre vab-dagar togs ut under 2023 och mäns uttag minskade - Försäkringskassan (forsakringskassan.se)

Om Akavia

Akavia är ett fackförbund och en intresseorganisation för ekonomer, jurister, samhällsvetare, It-akademiker, personalvetare och kommunikatörer. Förbundet har 135 000 medlemmar och är det tredje största förbundet inom Saco.

Saco-S: Minskat förtroende på Regeringskansliet efter Tidölönerna26.4.2024 09:57:14 CEST | Pressmeddelande

I dag hördes statsminister Ulf Kristersson i konstitutionsutskottet mot bakgrund av Regeringskansliets användning av Tidöavtalet som grund för lönesättningen. Saco-S välkomnar tydliggöranden om vikten av tjänstemännens oberoende politiska ställning, men ser mycket allvarligt på till vilken grad hanteringen av lönesättningsprocessen påverkat förtroendet för arbetsgivaren. Regeringskansliet har nu ett viktigt arbete framför sig för att återupprätta förtroendet.