Viktig seger i EU för turistbussbranschen
Europaparlamentet och ministerrådet har kommit överens om förändrade kör- och vilotidsregler för bussförare som kör beställningstrafik.
Överenskommelsen kommer att innebära minskad stress och ge mer kontroll till bussförarna att anpassa körningen efter de förutsättningar som gäller.
- Men det viktigaste med beslutet är att EU:s institutioner en gång för alla erkänner att buss- och lastbilssektorn har olika förutsättningar, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
Bussbranschen har i många år argumenterat för att kör- och vilotidsregelverket, som är gemensamt för förare av buss- och godstrafik, inte är anpassat utifrån den oförutsägbara verklighet som beställningstrafiken, turistbussarna, befinner sig i. Regelverket upplevs ofta stelbent och väger inte in att saker kan hända längs vägen, vilket skapar stress hos förarna. De förändrade reglerna kommer inte att lösa alla tänkbara situationer, men öppnar för att bättre kunna anpassa för varje enskilt köruppdrag.
- Erkännandet av att buss- och godstrafik har olika förutsättningar är något vi från Sveriges Bussföretag tillsammans med våra systerorganisationer inom EU drivit på för i över tjugo år. Nu ges förarna ett större mandat att anpassa utefter passagerarnas behov och förutsättningarna längs vägen. En lastbil kan stanna och rasta i princip var som helst – det går inte med en buss full av gäster, säger Anna Grönlund.
En annan förändring är att kontrolldokumentet som ska finnas i bussen under färd utanför Sverige ska digitaliseras efter att en studie i frågan genomförts av EU-kommissionen.
- Det är positivt att beslutet också omfattar steg mot digitalisering av administrationen kring utlandstrafiken. De här företagen lever med en enorm regelbörda som inte är harmoniserad inom EU, och varje steg för att förenkla detta är principiellt viktigt, avslutar Anna Grönlund.
Det som återstår innan förändringarna kan träda i kraft är endast de formella bekräftande besluten i ministerrådet och EU-parlamentet.
Fakta: förändringarna i korthet
- En utökning av den så kallade tolvdagarsregeln även till inrikes trafik
- En möjlighet att mer flexibelt dela upp den obligatoriska 45-minutersrasten i två delar om minst femton minuter vardera (vilket möjliggör fler kombinationer än idag)
- Möjlighet att skjuta upp dygnsvilan med en timme vid ett tillfälle under en resa som är minst sex dagar, förutsatt att den totala körtiden under dagen inte överstiger sju timmar
Dessutom ska färdbladen (waybillen) som idag används i den gränsöverskridande trafiken digitaliseras och färdskrivarnas specifikationer uppdateras för att kunna göra skillnad på beställningstrafik respektive reguljär busstrafik. Det sistnämnda är nödvändigt utifrån att tillsyn av regelverket.
Nyckelord
Kontakter
Johan HasslowTf Pressansvarig
Tel:072-228 60 99johan.hasslow@transportforetagen.seYasemin CelebiKommunikatör Sveriges Bussföretag
yasemin.celebi@transportforetagen.seLänkar
Sveriges Bussföretag är ett förbund inom Transportföretagen och Svenskt Näringsliv. I dag har vi drygt 250 medlemsföretag med cirka 26 000 anställda. Våra medlemmar består av busstrafikföretag och bussresearrangörer som bedriver alla former av yrkesmässig busstrafik och anordnar bussresor inom och utanför landets gränser. Läs mer på sverigesbussforetag.se
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Nu är det klart: här är vinnarna i motorbranschens tävlingsgrenar under Yrkes-SM!25.4.2024 16:54:02 CEST | Pressmeddelande
Den 23–25 april har mängder av tävlande gjort upp om medaljerna i det prestigefyllda Yrkes-SM. Denna gång gick tävlingarna i Karlstad och evenemanget nådde nytt rekord i antal besökare. Nu kan vi äntligen presentera årets vinnare i motorbranschens fem tävlingsgrenar.
Ny rapport pekar på flera utmaningar för Kalmar läns infrastruktur, el- och kompetensförsörjning24.4.2024 13:37:27 CEST | Pressmeddelande
En ny rapport från Industriarbetsgivarna och Transportföretagen pekar på flera utmaningar för Kalmra län: mer personal, mer fossilfri el och bättre infrastruktur behövs för att säkra industri och transporter. Rapporten visar på de utmaningar som måste hanteras för att det även i framtiden ska vara möjligt att våra företag har en ledande roll i arbetet med att ställa om sin verksamhet för att ge minsta möjliga klimatpåverkan, för jobb och stärkt konkurrenskraft.
Kommentar: Skattebefria laddning av tunga elfordon!23.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Igår presenterade regeringen ett antal skatteförslag som ska bli föremål för höstens budgetförhandlingar. Bland förslagen finns sänkt ersättningsnivå för den så kallade expertskatten, sänkt skatt på arbetsinkomster och pension samt bibehållen sänkt skatt på så kallad jordbruksdiesel. Transportföretagens transportekonom Mårten Bergman kommenterar några av förslagen.
Angående regeringens aviserade sänkning av flygskatten22.4.2024 20:55:38 CEST | Pressmeddelande
Transportföretagen välkomnar att regeringen med dagens förslag tydliggör att EU:s gemensamma styrmedel för flyget har företräde framför nationella skatter. -De styrmedel som är beslutade i EU inom ramen för Fit for 55, styr flygets omställning på ett mycket skarpt och tydligt sätt, säger Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen Flyg och fortsätter.
Turistbussbranschen samlas i Tylösand och blickar framåt18.4.2024 08:44:14 CEST | Pressmeddelande
Den 18–19 april samlas den svenska turistbussbranschen till konferensen Busstorget på Hotel Tylösand. Intresset för arrangemanget har varit rekordstort i år och totalt deltar representanter för ett sextiotal bussföretag. En färsk studie av den svenska turistbussmarknaden, genomförd i början av 2024 av Sveriges Bussföretag, visar samtidigt att branschen kan summera ett stort intresse för bussresor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum