Akavias lönestatistik: Ekonomer i lönetoppen medan kommunikatörer ökar mest

Medianlönen för de akademiker som fack- och professionsförbundet Akavia samlar ökade med 2 000 kr per månad under 2023 jämfört med året innan och ekonomerna är fortsatt högst upp i lönetoppen. Högst löneutveckling hade kommunikatörerna, medan juristerna sticker ut med sämst löneutveckling. Den höga inflationen innebar dock en minskad reallöneutveckling för samtliga. Det visar ny lönestatistik från Akavia som släpps idag.

Varje år genomför Akavia, som samlar 140 000 akademiker, en löneenkät bland sina yrkesverksamma medlemmar. Statistiken blir sökbar för alla medlemmar i syfte att bland annat erbjuda dem ett statistiskt underlag i kommande lönediskussioner.

Nu publicerar Akavia lönestatistik för 2023, baserad på svar från 44 250 akademiker från förbundets sex utbildningsinriktningar; ekonomi, juridik, samhällsvetenskap, personalvetenskap, systemvetenskap och kommunikation. Den visar att ekonomerna fortsatt har högst medianlön medan kommunikatörerna ökade mest i lön jämfört med året innan (2 300 kr). Juristerna, som placerar sig trea i lönetoppen, sticker ut med sämst löneutveckling jämfört med året innan (1 500 kr). 2023 är medianlönen för Akavias medlemmar 53 500 kronor per månad, vilket är 2 000 kr mer än året innan.

- Akavias medlemmar har lång utbildning och hög kompetens och är eftertraktade på arbetsmarknaden. Deras bidrag till verksamheterna ska visa sig i lönekuvertet. Vi kan se att kommunikatörernas löneutveckling återhämtat sig efter pandemin och att ekonomer samt IT-akademiker har starkt marknadslöneläge. Vår viktigaste uppgift i kommande avtalsrörelse är fortsatt att leverera medlemsnytta genom att prestationer och kompetens alltid ska belönas, säger Mikael Andersson, förhandlingschef på Akavia.

Minskad reallöneutveckling på grund av hög inflation
Trots ökad medianlön kan de akademiker som Akavia samlar mot bakgrund av den höga inflationen köpa färre varor och tjänster för samma lön. Med hänsyn till inflationen var reallöneutvecklingen, löneutveckling minus inflation, istället -2,8 procent under 2023.

- Resultaten visar tydligt det som redan märkts i plånboken - att ökade kostnader till följd av inflation och ränta äter upp löneökningarna i år. Efter en period av sjunkande reallöner väntas de nu stiga under kommande år i takt med en förväntad fortsatt bred nedgång i inflationen, vilket är goda nyheter. Samtidigt är det också viktigt att ha i åtanke att trots årets tråkigare resultat har reallönen i Sverige ökat med cirka 60 procent under två decennier innan 2021, vilket inneburit en kraftig förbättring av levnadsstandarden, säger Charlotte Tarschys, chefsekonom på Akavia.

Efter ekonomer (56 300) är IT-akademiker de bland Akavias medlemmar som hade den högsta medianlönen 2023 (55 000), tätt följda av jurister (53 000), samhällsvetare (49 000) och personalvetare (48 700). Lägst medianlön hade kommunikatörer (45 000). Utifrån roll och ansvar hamnar chefer (74 500) i topp.

Medianlöner och löneutveckling för Akavias utbildningsinriktningar:

Akademikerlöner 2024
Profession Medianlön (kr) Löneutveckling (kr) Reallöneutveckling
Ekonom 56 300 +2 000 -2,90%
Jurist 53 000 +1 500 -3,60%
Samhällsvetare 49 000 +1 800 -2,70%
IT-akademiker 55 000 +2 000 -2,70%
Personalvetare 48 700 +1 700 -2,90%
Kommunikatör 45 000 +2 300 -1,20%
Alla medlemmar 53 500 +2 000 -2,80%

Om Akavias löneenkät
Varje år genomför fack- och professionsförbundet Akavia, som samlar 140 000 akademiker, en löneenkät bland sina yrkesverksamma medlemmar. Statistiken blir sedan sökbar för alla medlemmar i syfte att bland annat erbjuda dem ett statistiskt underlag i kommande lönediskussioner. Årets statistik är baserad på insamlade svar från 44 250 medlemmar under 2023. I urvalet ingår ekonomer, jurister, samhällsvetare, IT-akademiker, personalvetare och kommunikatörer.

Om Akavia

Akavia är ett fackförbund och en intresseorganisation för ekonomer, jurister, samhällsvetare, It-akademiker, personalvetare och kommunikatörer. Förbundet har 140 000 medlemmar och är det tredje största förbundet inom Saco.

Saco-S: Minskat förtroende på Regeringskansliet efter Tidölönerna26.4.2024 09:57:14 CEST | Pressmeddelande

I dag hördes statsminister Ulf Kristersson i konstitutionsutskottet mot bakgrund av Regeringskansliets användning av Tidöavtalet som grund för lönesättningen. Saco-S välkomnar tydliggöranden om vikten av tjänstemännens oberoende politiska ställning, men ser mycket allvarligt på till vilken grad hanteringen av lönesättningsprocessen påverkat förtroendet för arbetsgivaren. Regeringskansliet har nu ett viktigt arbete framför sig för att återupprätta förtroendet.