DEBATT: Ge oss möjligheten att bli fossilfria, regeringen

Skogsindustrin arbetar ständigt mot att öka klimattnyttan. 2040 är målet för industrin att ha helt fossilfria transporter. Men för att lyckas med målen krävs det att regeringen tar sitt ansvar. Ett sådant ansvarsområde börjar redan med den infrastrukturproposition som regeringen lägger fram till riksdagen. Det skriver Viveka Beckeman, vd vid Skogsindustrierna och Elin Swedlund, ansvarig för transportfrågor vid Skogsindustrierna.

Timmerlastbil på väg och järnvägsspår
Timmerlastbil på väg och järnvägsspår Skogsindustrierna

Alltför ofta tvingas våra medlemsbolag att planera om sina godstransporter – från tåg till att i stället köra med lastbil till följd av det eftersatta underhållet. Detta genererar både oönskade utsläpp och kostnader samtidigt som det försvårar att nå Sveriges klimatmål. Därför är det angeläget att den kommande infrastrukturplaneringen tydligt prioriterar underhållsskulden.

I klartext handlar det om anslagsprioriteringar för att åtgärda underhållsskulden och säkerställa bärighet på väg- och järnvägsnätet. I delar där prioritering inte räcker behöver mer medel skjutas till.

Ta del av debattartikeln i sin helhet på Altinget.se