LRF välkomnar ökat fokus på bioekonomi och fossilfria bränslen

Idag presenterade regeringen den energipolitiska inriktningspropositionen med syftet att staka fram den långsiktiga inriktningen för den svenska energipolitiken. ”Att regeringen nu omfamnar bioekonomins möjligheter i den gröna omställningen är ett enormt styrkebesked för LRF och våra medlemmar.” Säger Pernilla Winnhed, Chef för näringspolitik och företagande på Lantbrukarnas Riksförbund.

Det är en bred proposition som läggs fram av regeringen med ambitionen om att säkra en trygg en energiförsörjning och effektiv klimatomställning. Ett av områdena som får stort fokus är vikten av en konkurrenskraftig bioekonomi och bioenergins betydelse för landets energiförsörjning och försörjningstrygghet.

"Det är oerhört viktigt att regeringen lyfter de fossilfria bränslena och bioekonomin. Det är två avgörande komponenter för att möjliggöra lantbrukets gröna omställning” Säger Pernilla Winnhed, Lantbrukarnas Riksförbund.

Under presskonferensen var budskapet att regeringen kommer arbeta för en successiv utfasning av fossil bensin och diesel med målet att alla fordon i Sverige ska sluta använda fossila bränslen. Lantbrukarnas Riksförbund har under lång tid fört argumentet att elektrifieringen inte är en universallösning för den gröna omställningen för alla sektorer.

"Vi har tidigare varit oroade över hur regeringen uttryckt sig kring elektrifieringen då den inte är ett fullgott instrument för lantbrukets gröna omställning. Våra arbetsmaskiner drivs idag i mångt och mycket av förbränningsmotorer vi har varken tekniken eller infrastrukturen tillgänglig för att ställa om till eldrift i närtid”, och fortsätter:

”Budskapet från regeringen är nu mer balanserat utifrån den verklighet som våra medlemmar verkar inom och ett positivt besked för våra medlemmar som bidrar energiproduktionen av bioenergi” Säger Pernilla Winnhed.

Nu behöver regeringen skyndsamt göra verkstad av sin politik i form av tydliga besked och satsningar i ny teknik för att öka investeringstakten inom bioenergi. Enligt LRFs beräkningar kan Sveriges lantbrukare – med rätt politiska förutsättningar – producera ytterligare 50 terawattimmar energi redan 2030, framför allt bioenergi. Det är lika många terawattimmar som den svenska kärnkraften bidrar med under ett år.

”Våra medlemmar har god möjlighet att bidra till Sveriges största energislag. Men i takt med en minskad reduktionsplikten har vi sett en långsammare investeringstakt i kapacitet och ny teknik för bioenergiproduktion. Om detta ska fungera så måste regeringen hålla sitt ord vad gällande utbyggnad och ny teknik" Säger Pernilla Winnhed.

Läs mer om LRFs energipaket här.

Pernilla Winnhed, Chef för näringspolitik och företagande, Lantbrukarnas Riksförbund.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 140 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 60 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation. Totalt omsätter hela det gröna näringslivet, det vill säga jord- och skogsbruk, trädgård, fiske och vattenbruk samt livsmedels- och skogsindustrier, 151 miljarder kronor, vilket är 3,4 procent av landets BNP. Källa: Jordbruksverket www.lrf.se - http://www.lrf.se/

Enskilda vägar säkrar maten och energi – även i framtiden?15.4.2024 06:45:00 CEST | Pressmeddelande

Idag behöver Sverige landsbygdens enskilda vägar för att säkra att det finns mat på bordet och energi till de svenska hemmen. Nio av tio lantbrukare i Sverige bedriver sin verksamhet längs en enskild väg och 90 procent av alla skogstransporter börjar där. Men ingen vet hur länge Sverige kan lita på dagens enskilda vägar. Det framkommer i Trafikverket inriktningsunderlag inför kommande infrastrukturproposition. Regeringen behöver i kommande infrastrukturproposition säkerställa den potentiella säkerhetsrisk som finns när det saknas data på dagens, och därmed framtidens, tillstånd för Sveriges största vägnät.