LRF välkomnar satsningar på det civila försvaret i Försvarsberedningens slutrapport

Försvarsberedningen presenterar i sin slutrapport idag förslag till budgetsatsningar om minst 15 miljarder kronor till det civila försvaret från och med 2028. “LRF välkomnar omfattande satsningar på att stärka den civila beredskapen”. Säger Anna Karin Hatt, vd för Lantbrukarnas Riksförbund.

Anna Karin Hatt, vd Lantbrukarnas Riksförbund
Anna Karin Hatt, vd Lantbrukarnas Riksförbund Kate Gabor

Förslaget från Försvarsberedningen är att under ett antal år öka medlen till minst 15 miljarder per år till det civila försvaret från och med 2028. Inför 2025 föreslås anslaget för det civila försvaret öka med 2 miljarder till 8,5 miljarder. Fördelningen på olika områden in om det civila försvaret går Försvarsberedningen inte in på i slutrapporten.

“LRF välkomnar att Försvarsberedningen föreslår omfattande satsningar på att stärka den civila beredskapen, och är angelägna om att en väsentlig del av dessa riktas till att bygga en starkare livsmedelsberedskap”. Säger Anna Karin Hatt, vd på Lantbrukarnas Riksförbund.

Försvarsberedningens slutrapport utgör grunden för det totalförsvarsbeslut som riksdagen ska fatta beslut om i höst, med tillhörande budgetmedel för nästa femårsperiod som inleds 2025.

"Att bygga upp beredskapslager för viktiga insatsvaror, och genomföra de investeringar som krävs för att stärka den svenska livsmedelskedjan kommer kosta pengar, och ta tid. Om arbetet ska kunna påbörjas redan 2025 måste höstens totalförsvarsbeslut och budgeten för det civila försvaret minst motsvara det konkreta förslaget som idag presenterats av Försvarsberedningen.” Säger Anna Karin Hatt, vd på Lantbrukarnas Riksförbund.

LRF väntar fortfarande på den uppdaterade livsmedelsstrategi som Regeringen utlovat, och förväntar sig att den kommer ta sikte på att bidra till att bygga en mer robust livsmedelskedja samt en förbättrad konkurrenskraft och lönsamhet i branschen.

”Sveriges lantbruksföretag kan och vill inget hellre än att leverera mer mat till svenska konsumenter. Men de behöver en uppdaterad livsmedelsstrategi som kan bidra till att skapa rätt förutsättningar för att öka den svenska livsmedelsproduktionen och därmed även stärka den svenska beredskapen”. Säger Anna Karin Hatt, vd för Lantbrukarnas Riksförbund.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 140 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 60 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation. Totalt omsätter hela det gröna näringslivet, det vill säga jord- och skogsbruk, trädgård, fiske och vattenbruk samt livsmedels- och skogsindustrier, 151 miljarder kronor, vilket är 3,4 procent av landets BNP. Källa: Jordbruksverket www.lrf.se - http://www.lrf.se/

Enskilda vägar säkrar maten och energi – även i framtiden?15.4.2024 06:45:00 CEST | Pressmeddelande

Idag behöver Sverige landsbygdens enskilda vägar för att säkra att det finns mat på bordet och energi till de svenska hemmen. Nio av tio lantbrukare i Sverige bedriver sin verksamhet längs en enskild väg och 90 procent av alla skogstransporter börjar där. Men ingen vet hur länge Sverige kan lita på dagens enskilda vägar. Det framkommer i Trafikverket inriktningsunderlag inför kommande infrastrukturproposition. Regeringen behöver i kommande infrastrukturproposition säkerställa den potentiella säkerhetsrisk som finns när det saknas data på dagens, och därmed framtidens, tillstånd för Sveriges största vägnät.

LRFs ekonomi fortsatt stabil - sår för ökad tillväxt12.4.2024 10:47:37 CEST | Nyheter

LRF-koncernens ekonomi är fortsatt stabil och redovisar 2023 ett resultat efter skatt på -77 Mkr. Det är en stark återhämtning jämfört med 2022 när resultatet landade på -665 Mkr. Bakom 2023 års resultat ligger positiv finansavkastning och ett betydande resultatlyft i LRF Samköp. Samtidigt påverkas resultatet tydligt av en extraordinär inflationsrelaterad uppräkning av LRFs pensionsskuld om hela 163 Mkr.