Transportföretagen

Stockholms Stad måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3

Dela

Under måndagskvällen klubbades ett införande av Miljözon klass 3, med start 31 december 2024, i Stockholm stads kommunfullmäktige. Detta innebär att enbart elfordon, gasfordon med utsläppsklass Euro 6 och bränslecellsfordon tillåts i området innanför Hamngatan – Sveavägen – Kungsgatan – Birger Jarlsgatan. Och redan nu vill staden utvidga miljözonen. För alla som reser klimatsmart tillsammans i turistbuss innebär det problem – det finns för få fordon som motsvarar kraven på marknaden. Besökare i buss portas i praktiken från centrala Stockholm.

Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag
Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag Foto: Ryno Quantz Inga restriktioner

Vi är som samhälle inne i en omfattande och nödvändig klimatomställning och Sveriges Bussföretag och våra medlemmar står bakom grundambitionen, att förbättra luftkvaliteten. Vi är dock tveksamma till den snabba implementeringen av zonen, utan rimlig tid för förberedelse och omställning, och brist på nödvändig infrastruktur och med ett mycket begränsat utbud på marknaden av bussar som motsvarar kraven.

Särskilt för turist- och beställningstrafiken med buss innebär den kommande miljözonen stora utmaningar. Av totalt 1700 bussar av denna klass finns enbart fem som uppfyller dessa krav idag. Att det riskerar att skapa problem för busstrafiken borde vara uppenbart. En miljözon klass 3 riskerar därför att särskilt drabba det kollektiva resandet.

– Processen kring införandet av miljözon klass 3 har präglats av bristande lyhördhet. Och trots att beslutet fattades igår har Stockholms stad redan inlett en utredning avseende en utvidgning av den kommande miljözonen, som kommer att vara slutförd innan den första utsträckningen av zonen ens trätt ikraft. Sveriges Bussföretag anser att den planerade utvidgningen bör skjutas upp, och att en utvärdering av den nu beslutade miljözonen ska genomföras först. Då kan vi säkerställa att Stockholmarna och våra besökare kan fortsätta att resa grönt och kollektivt med buss till vår huvudstad, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

Svenska bussar kör redan idag till över 85 procent fossilfritt, huvudsakligen tack vare biodrivmedel som bland annat biodiesel. Elektrifieringen av bussflottan har inletts starkt men i dagsläget är det främst bussar som går i stadstrafik som elektrifieras. Bussar för turist- och beställningstrafik är i dagsläget inte lika långt framme avseende elektrifiering.

Kontakter

Bilder

Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag
Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag
Ladda ned bild

Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.

Följ Transportföretagen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen

Ny rapport pekar på flera utmaningar för Kalmar läns infrastruktur, el- och kompetensförsörjning24.4.2024 13:37:27 CEST | Pressmeddelande

En ny rapport från Industriarbetsgivarna och Transportföretagen pekar på flera utmaningar för Kalmra län: mer personal, mer fossilfri el och bättre infrastruktur behövs för att säkra industri och transporter. Rapporten visar på de utmaningar som måste hanteras för att det även i framtiden ska vara möjligt att våra företag har en ledande roll i arbetet med att ställa om sin verksamhet för att ge minsta möjliga klimatpåverkan, för jobb och stärkt konkurrenskraft.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye