Nu öppnar Unga Journalistpriset för nya tävlande

10 000 kronor i prispengar. Och texten publicerad i Nordens största dagstidning. Det är priset till den som vinner Unga Journalistpriset – Aftonbladet, Mobile Stories och Mediekompass gemensamma satsning för att lyfta fram ungas perspektiv i journalistiken. Nu öppnar årets tävling.

Förra årets vinnare Guuled Mohamed sitter i juryn tillsammans med bland annat Aftonbladets Lina Dawood. Nu är årets tävling öppen för elever från årskurs sex till sista året i gymnasiet. Foto: Nils Petter Nilsson / Aftonbladet

Elever från årskurs sex till sista året på gymnasiet är välkomna att skicka in bidrag till tävlingen Unga Journalistpriset.

– Unga har sällan en plattform att få uttrycka åsikter eller uppmärksamma ämnen som berör dem. Unga Journalistpriset är en plattform för att i alla fall ge unga en chans att synas och höras – och uppmärksamma ämnen som man kanske upplever att media aldrig lyfter, säger Aftonbladet-profilen Lina Dawood som sitter i juryn.

Unga journalistpriset har delats ut sedan 2019, gemensamt av Aftonbladet, Mobile Stories och Mediekompass. Unga Journalistpriset innebär att elever från årskurs sex och upp till tredje året i gymnasiet tävlar med bidrag i form av nyhetsartiklar, debattartiklar, podd eller video.

Förra året vann Guuled Mohamed med sin artikel om visitationer av unga i Järva utanför Stockholm.

– Jag ville inte tävla från början, utan bara få gjort en artikel om visitationerna för jag tyckte det var så viktigt. Tidigare ville jag inte bli journalist, men nu ser jag hur viktigt och kul det här arbetet är. Idag vill jag bli journalist, säger Guuled Mohamed.

Han sitter nu med i juryn för årets tävling, tillsammans med representanter från Aftonbladet, Mobile Stories och Mediekompass.

Juryn lägger stor vikt vid rubriksättning, bildval, längd och hur välskrivna texterna är – eller hur välproducerade poddar och videoinslagen som skickas in är. Men framförallt vill juryn hitta nya unika ämnen.

– Unga är ofta bra på att hitta ämnen som inte har fått uppmärksamhet i media tidigare. Mitt tips till alla som vill göra sin röst hörd är att välja något unikt, och något som du är intresserad av eller bra på. Det kan ta dig långt, säger Lina Dawood.

Tävlingen är öppen för alla elever från årskurs sex till trean på gymnasiet. Prissumman är 10 000 kronor, i de fall man tävlar som klass går vinstpengarna till klasskassan. Sista dag att skicka in bidrag är 13 november.

FAKTA/Unga Journalistpriset

• Unga Journalistpriset instiftades 2019. Bakom priset står Aftonbladet tillsammans med Mobile Stories och Mediekompass.

• Mobile Stories stöttar unga i att delta i det demokratiska samtalet, genom ett utbildande publiceringsverktyg, som kan användas i undervisningen, i biblioteksverksamhet, av ungdomsråd – eller för att starta digitala skoltidningar.

• Mediekompass, som ”Tidningsutgivarna (TU)” står bakom, arbetar för att hjälpa skolan med undervisning om och med medier och journalistik.

• Mobile Stories har i samarbete med Mediekompass tagit fram ett ”lektionsupplägg” för lärare som vill producera och publicera material med sina elever i samband med tävlingen. Man kan även ta del av Mediekompass publicistguide för skolor.

Guuled Mohamed  och Lina Dawood. Foto: Nils Petter Nilsson / Aftonbladet
Guuled Mohamed och Lina Dawood. Foto: Nils Petter Nilsson / Aftonbladet

Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag

Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni,  E24 och Podme.

Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.

Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.

Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.

Sabina Lindström ny HR-chef på Aftonbladet9.8.2024 11:18:50 CEST | Pressmeddelande

Sabina Lindström rekryteras som ny HR-chef på Aftonbladet. Hon kommer närmast från rollen som Chief Human Resources Officer på Wise Group. – Med Sabina får vi in en stark kraft med värdefulla erfarenheter från både tech- och mediebranschen. Det blir viktigt framåt, inte minst i vårt arbete att göra Aftonbladet till Sveriges mest attraktiva mediearbetsplats, säger Lotta Folcker, chefredaktör och vd.