Nu öppnar Unga Journalistpriset för nya tävlande
10 000 kronor i prispengar. Och texten publicerad i Nordens största dagstidning. Det är priset till den som vinner Unga Journalistpriset – Aftonbladet, Mobile Stories och Mediekompass gemensamma satsning för att lyfta fram ungas perspektiv i journalistiken. Nu öppnar årets tävling.
Elever från årskurs sex till sista året på gymnasiet är välkomna att skicka in bidrag till tävlingen Unga Journalistpriset.
– Unga har sällan en plattform att få uttrycka åsikter eller uppmärksamma ämnen som berör dem. Unga Journalistpriset är en plattform för att i alla fall ge unga en chans att synas och höras – och uppmärksamma ämnen som man kanske upplever att media aldrig lyfter, säger Aftonbladet-profilen Lina Dawood som sitter i juryn.
Unga journalistpriset har delats ut sedan 2019, gemensamt av Aftonbladet, Mobile Stories och Mediekompass. Unga Journalistpriset innebär att elever från årskurs sex och upp till tredje året i gymnasiet tävlar med bidrag i form av nyhetsartiklar, debattartiklar, podd eller video.
Förra året vann Guuled Mohamed med sin artikel om visitationer av unga i Järva utanför Stockholm.
– Jag ville inte tävla från början, utan bara få gjort en artikel om visitationerna för jag tyckte det var så viktigt. Tidigare ville jag inte bli journalist, men nu ser jag hur viktigt och kul det här arbetet är. Idag vill jag bli journalist, säger Guuled Mohamed.
Han sitter nu med i juryn för årets tävling, tillsammans med representanter från Aftonbladet, Mobile Stories och Mediekompass.
Juryn lägger stor vikt vid rubriksättning, bildval, längd och hur välskrivna texterna är – eller hur välproducerade poddar och videoinslagen som skickas in är. Men framförallt vill juryn hitta nya unika ämnen.
– Unga är ofta bra på att hitta ämnen som inte har fått uppmärksamhet i media tidigare. Mitt tips till alla som vill göra sin röst hörd är att välja något unikt, och något som du är intresserad av eller bra på. Det kan ta dig långt, säger Lina Dawood.
Tävlingen är öppen för alla elever från årskurs sex till trean på gymnasiet. Prissumman är 10 000 kronor, i de fall man tävlar som klass går vinstpengarna till klasskassan. Sista dag att skicka in bidrag är 13 november.
FAKTA/Unga Journalistpriset
-
Unga Journalistpriset instiftades 2019. Bakom priset står Aftonbladet tillsammans med Mobile Stories och Mediekompass.
-
Mobile Stories stöttar unga i att delta i det demokratiska samtalet, genom ett utbildande publiceringsverktyg, som kan användas i undervisningen, i biblioteksverksamhet, av ungdomsråd – eller för att starta digitala skoltidningar.
-
Mediekompass, som ”Tidningsutgivarna (TU)” står bakom, arbetar för att hjälpa skolan med undervisning om och med medier och journalistik.
-
Mobile Stories har i samarbete med Mediekompass tagit fram ett ”lektionsupplägg” för lärare som vill producera och publicera material med sina elever i samband med tävlingen. Man kan även ta del av Mediekompass publicistguide för skolor.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
SvD och NWT Media i unikt partnerskap för fler läsare30.9.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet och tidningskoncernen NWT Media går in i ett nytt och unikt partnerskap. NWT:s digitala premiumprenumeranter får genom det nya samarbetet tillgång till SvD:s digitala paket, inklusive SvD:s uppmärksammade ljud-journalistik. Prenumerationserbjudandet lanseras den 1 oktober.
Rockbjörnens dubbelvinnare: Benjamin Ingrosso och Omar Rudberg19.9.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Benjamin Ingrosso stod tillsammans med Omar Ruberg som kvällens stora vinnare när Rockbjörnen igår kväll intog Stora scenen på Gröna Lund. För fjärde året i rad röstades Ingrosso fram som Årets manliga artist, som blev hans sjätte Rockbjörn totalt.
Disney+ ingår medieavtal med Sportbladet17.9.2024 10:09:56 CEST | Pressmeddelande
Disney+ och Sportbladet inleder ett samarbete för att ytterligare höja upplevelsen kring den kommande säsongen av UEFA Europa League och UEFA Conference League. Matcherna kommer att direktsändas exklusivt på Disney+ i Sverige från och med den 25 september. Sportbladet får därmed rätt att visa korta klipp från båda turneringarna.
SvD ökar digitala annonsintäkter – stark tillväxt för ljud17.9.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets digitala annonsaffär sticker ut med en ovanligt stark tillväxt, de digitala intäkterna ökar med nio procent. Den positiva utvecklingen förklaras av ett ökat digitalt annonslager och att format och prissättning optimerats utifrån lönsamhet och efterfrågan. Satsningen på podcast och ljud visar dessutom en fantastisk tillväxttakt.
Stark start för Hockeymorgon – i nytt format och nyförvärv5.9.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Hockeymorgon lanserades som format på Sportbladet förra året, med livesänd video och podd ett par gånger i veckan under hockeysäsongen. I höst fördjupar Sportbladet samarbetet och partnerskapet med produktionsbolaget Dobb 2.0 och vidareutvecklar konceptet inför premiären av SHL och Hockeyallsvenskan. Måndagens premiär hade 291 000 startade videoströmmar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum